• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 65102
+
-

چرا تیم والیبال از فرودگاه شیکاگو برگردانده نشد؟

چرا تیم والیبال از فرودگاه شیکاگو برگردانده نشد؟

لیلی خرسند

معطلی 4ساعته بازیکنان تیم ملی والیبال در فرودگاه شهر شیکاگو را بعضی به بازجویی از بازیکنان تیم ملی تعبیر کرده‌اند و این اتفاق چند روز قبل از آغاز مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال، حس خوب را از ایرانی‌ها که منتظرند تا تیم‌شان را روی سکو ببینند، گرفته. بعضی از آنها می‌گویند حضور در این لیگ و روی سکو رفتن چه ارزشی دارد؟ مگر می‌شود قهرمان یک کشور باشی اما میزبان مثل مجرم با تو برخورد کند؟ می‌گویند چرا تیم از بازی‌ها انصراف نداده و به ایران بازنگشته؟ این سؤال‌ها، سؤال‌هایی است که افشین داوری، سرپرست فدراسیون والیبال  به آنها جواب داد؛ سؤال‌ها و شایعاتی که در مورد هزینه سفر به‌ آمریکاست. داوری تقریبا همه نقدها و شایعات را در گفت‌وگو با همشهری رد کرد. 

 بعد از اتفاقی که برای تیم ملی در فرودگاه شیکاگو افتاد، شما گفتید که تیم آنجا فقط معطل شده ولی گفته می‌شود که به بازیکنان توهین شده.
نه اصلا اینطور نیست. فقط فرم‌هایی را به‌ بچه‌ها داده‌اند و سؤالات ریزی پرسیده‌اند و آنها هم جواب داده‌اند. اتفاقا با امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم که صحبت می‌کردم، می‌گفت به‌خاطر این رفتارشان معذرت‌خواهی هم کرده‌اند.

 فقط فرم پرکردن که نبوده، حتی عکس‌های گوشی بازیکنان را هم دیده‌اند و رفتارشان هم توهین‌آمیز بوده.
توهین؟ نه. امیر که گفت چیزی نشده.

 اما ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم گفته خیلی از رفتارشان شاکی بوده.
من با امیر صحبت کردم و حرف او برایم سند است. همه مستندات موجود است. اگر خاطرتان باشد، از روز اول گفتم اگر شرایط مثل گذشته باشد، ما به آمریکا نمی‌رویم، همین را مکاتبه کردم و گفتم. بعد از این حرف من اعلام کردند روزی که به زمان تمرینی ما لطمه نخورد، برای گرفتن ویزا به دوبی برویم. همین اتفاق هم افتاد. ما پنجشنبه رفتیم و جمعه هم برگشتیم. کنسولگری آمریکا در دوبی همه کارهای روتین را کنار گذاشت و کار بچه‌های ما را انجام داد. در دومین مکاتبه تذکر دادم که دوره قبل برای چند نفر از اعضای تیم از جمله سرپرست ویزا صادر نشده بود و این بار باید برای همه ویزا صادر کنید. قضیه انگشت‌نگاری را هم گفتیم. دیدید که برای همه ویزا صادر شد و از کسی هم انگشت‌نگاری نکردند.

 از آنها نخواسته بودید تیم ایران هم با همان شرایطی که بقیه وارد آمریکا می‌شوند، به این کشور وارد ‌‌شوند؟
من مطالعاتی کرده بودم و با توجه به تجربیاتی که داشتیم و مدیریتی که دارم، دقیقا خواسته بودم رفتاری که ما با آنها داریم، آنها هم با ما داشته باشند. آمریکایی‌ها از در VIP به ایران می‌آیند و از گیت رد نمی‌شوند. بهترین پذیرایی هم می‌شوند و برایشان سنگ‌تمام می‌گذاریم. ما هم دوست داریم مثل بقیه تیم‌ها وارد این کشور شویم. همه خواسته‌های ما به جز این یک مورد را رعایت کردند ولی به هر حال تیم را در فرودگاه معطل کردند.

 بعضی‌ها می‌گویند چرا زمانی که این اتفاق افتاد، فدراسیون واکنشی نشان نداد؟
موقعی که تیم در فرودگاه و در پلیس کنترل بود، ما نمی‌توانستیم با کسی در ارتباط باشیم. چند ساعت بعد که متوجه شدم، نامه زدم. گفتم به من به‌عنوان رئیس فدراسیون اطمینان بدهید که این اتفاقاتی که برای تیم افتاده برای من نیفتد. از طرف دیگر از تیم من هم دلجویی کنید. همان روز امیر(خوش‌خبر) خبر داد که سراغ تیم رفته‌اند و رفتار خوبی هم داشته‌اند. روز دوم به من نامه زدند که قوانینی دارند و مجبور به اجرای آن هستند.

 این قوانین فقط برای بازیکنان ایران است؟
نمی‌دانم. به هر حال پاسخشان قانع‌کننده نبود و با اینکه ضروری بود من کنار تیم باشم ولی از سفرم انصراف دادم.

  بعضی‌ها توقع داشتند که حداقل ایران هم تهدیدی می‌کرد، اینکه به‌خاطر این رفتارها و توهین‌ها حاضر به بازی نیست...
این توقع را چه‌کسی دارد؟ من که نمی‌توانم روی حرف بقیه تصمیم بگیرم. باید مقام بالادست من دستور می‌داد. از بالاترین تا پایین‌ترین مقامی که بالادست من هستند، کسی این توقع را نداشت.
 ولی سال‌1999 وقتی تیم ملی فوتبال برای بازی دوستانه به آمریکا رفته بود، صفایی‌فراهانی، رئیس فدراسیون در اعتراض به انگشت‌نگاری تهدید کرد تیم را بازمی‌گرداند و آنها هم انگشت‌نگاری نکردند.
این بازی ملی است، برای خودمان خوب نبود که بگوییم تیم برمی‌گردد و بازی نمی‌کند.

 در مورد خود شما هم گفته می‌شود که وزارت ورزش اجازه نداده به آمریکا بروید.
این را از خود وزارت ورزش بپرسید. من اگر تشنه سفر به آمریکا بودم، با همین پرواز اول با تیم ملی می‌رفتم. این همه اتفاق خوب با حضور من در فدراسیون و در والیبال افتاده. تیم برای نخستین‌بار در رده دوم مقدماتی قرار گرفته و...

 در مورد هزینه‌های سفر به آمریکا هم شایعاتی هست. می‌گویند فدراسیون جهانی برای همه تیم‌ بلیت گرفته بود ولی فقط 6 بلیت بیزینس بود و بقیه اکونومی. فدراسیون هم برای اینکه همه با بیزینس بروند، با هزینه خودش بلیت خریده و نزدیک به یک میلیارد تومان پول بلیت داده است.
ما چند وقت پیش بلیت رزرو کرده بودیم. 20 بلیت بیزینس؛ برای 14بازیکن و 6نفر از اعضای کادر فنی. در یکی از مسابقات بودیم که خبر رسید فدراسیون جهانی برای تشویق، همین تعداد بلیت و بیزینس برای تیم ما گرفته. بلیت‌ها برای یک آژانس نبود و بازیکنان در چند پرواز پراکنده می‌شدند. ما از فدراسیون جهانی خواستیم هزینه را بدهند و ما خودمان بلیت بگیریم که همینطور شد و تیم در 3پرواز به آمریکا رفت. ما در تاب خوبی افتاده‌ایم و خوب تاب می‌خوریم نمی‌دانم چرا بعضی‌ها با این شایعات می‌خواهند آرامش تیم را به هم بزنند.

 در مورد خود شما هم گفته می‌شود تردید در رفتن و نرفتن، به فدراسیون ضرر زده و نزدیک به 100میلیون تومان برای بلیت شما هزینه شده.
100میلیون؟ بلیت من هم با تیم بود. بعد هم که خواستم زمان را تغییر بدهم، زیانش شد 500هزار تومان. به‌خاطر اینکه فدراسیون فوتبال جلسه امنیت ورزشکاران برای لیگ فوتبال گذاشته بود، مجبور شدم پروازم را تغییر بدهم.

 فوتبال؟
بله، من مدیرکل توسعه ورزش حرفه‌ای و امور باشگاه‌های وزارت ورزش هستم.

 پس دوشغله محسوب می‌شوید.
شما هم خوب به ما تیکه می‌اندازید. من فعلا رئیس فدراسیون والیبال نشده‌ام که دوشغله محسوب شوم. اینجا مامورم. رئیس که شوم، آن وقت می‌شوم دوشغله.
 به هر حال این انتقاد به شما هست که برای تیم ملی و خودتان هزینه اضافه می‌تراشید ولی توجهی به تیم ملی دختران ندارید که در سالنی تمرین می‌کند که کولر هم ندارد.
برای من دختر و پسر، بزرگسال و جوان فرقی ندارد. کمپی هم که در ورزشگاه آزادی برای دختران زده‌ایم، کامل است. کولر جواب سالن را نمی‌داد و متأسفانه کسی به من خبر نداده بود که موضوع از چه قرار است. از سالن بازدید کردم و دستور دادم که مشکل را حل کنند.


ایگور تکذیب کرد 
ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی بعد از ورود به شیکاگو و معطلی در فرودگاه شاکی شده و به سایت sportowefakty گفته بود: «مأموران FBI همه ما را در اتاق‌های تنگ برای ساعت‌ها قرار دادند، آنها سؤال‌های بسیار احمقانه‌ای می‌پرسیدند. کسانی را که در عکس بودند، به ما نشان می‌دادند که می‌شناسیم یا نه؟» ایگور دیروز در گفت‌وگو با فارس این حرف‌ها را رد کرد و گفت که صحبت‌هایش برای سال قبل بوده و امسال با هیچ خبرنگاری در آمریکا مصاحبه نکرده است.

نامه رئیس فدراسیون جهانی به فدراسیون ایران

آری گراسا، رئیس فدراسیون جهانی والیبال با ارسال نامه‌ای به فدراسیون والیبال ایران از اتفاقات پیش‌آمده در فرودگاه شیکاگو برای تیم ملی ایران ابراز تأسف کرد.به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال، در متن این نامه آمده است: «من به نمایندگی از فدراسیون جهانی مراتب شرمساری خود را از اتفاق روی‌داده اعلام می‌کنم. فدراسیون جهانی با همه مسئولان ازجمله کمیته بین‌المللی المپیک، کمیته ملی المپیک آمریکا و فدراسیون والیبال آمریکا به‌طور دائم در حال رایزنی بود تا ورود تیم ایران به خاک آمریکا با سهولت هر‌چه تمام صورت گیرد اما با شنیدن این خبر که تیم ایران به محض ورود با تأخیر بسیاری روبه‌رو شده است، بهت‌زده شدیم. حتی ارگان‌های مذکور که هماهنگی‌های لازم را انجام داده بودند نیز بسیار ناراحت شدند. به شما اطمینان می‌دهم که در مورد این مسئله، با مسئولان مربوطه بحث و گفت‌وگو شد و به‌دنبال راهکاری هستیم تا جلوی این اتفاقات را در مسابقات آتی بگیریم. از اینکه تیم ایران هم‌اکنون در محل استقرار خود در شیکاگو با امنیت کامل به سر می‌برد، خوشحال هستیم و برای آنها در مرحله فینال لیگ ملت‌های والیبال، آرزوی موفقیت داریم. اطمینان خاطر داریم که تیم ایران نقشی کلیدی در به نمایش گذاشتن والیبال درجه یک در جهان دارد و بهترین بازی‌های خود را به همه‌ دنیا نشان خواهد داد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید