• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 65068
+
-

برداشت 700 هزار تن گندم در آذربایجان غربی

375 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گندمزار است

کشاورزی
برداشت 700 هزار تن گندم در آذربایجان غربی


آذربایجان غربی به سبب داشتن خاکی حاصلخیز یکی از مناطق مستعد کشاورزی به‌ویژه برای کشت گندم به شمار می‌رود و امسال برداشت گندم در شهرهای آن به ۷۰۰ هزار تن افزایش ‌یافته است. 

به گزارش تسنیم، آذربایجان غربی یک‌میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل‌کشت دارد که 120 تا 160 هزار هکتار باغ و حدود 375 هزار هکتار گندمزار است و بقیه به کشت سایر محصولات آبی و دیم اختصاص دارد. ظرفیتی به‌ویژه در گندمزارهای آن بیشتر خودنمایی می‌کند و امسال با افزایش جالب توجه تولید روبه‌رو بوده 
است. 


کیفیت شایان توجه گندم‌های تولیدی استان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی میزان مصرف سموم در گندم‌های تولیدی استان را بسیار اندک عنوان می‌کند و می‌گوید: در این منطقه ارقامی مانند سرداری، آذری و باران در کشت گندم دیم و ارقامی مانند زرین، پیشگام و میهن در کشت گندم آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد که حداقل کود و سم برای تولید آن‌ها به کار گرفته می‌شود. 

«رسول جلیلی» با اشاره به خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز زارعان استان در سال زراعی 98 بیان می‌کند: خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از سوی مراکز خرید دولتی بر اساس اطلاعات ثبت‌شده کشت و تولید بهره‌برداران در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی بر اساس دستورالعمل اعلامی مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود. 

جلیلی با بیان این‌که 30 نفر ناظر برداشت جهت کنترل ریزش محصول در مزارع حاضر می‌شوند، می‌افزاید: تعداد 985 کمباین بومی، 170 کمباین مهاجر و 2830 دستگاه دروگر آماده به‌کار برای برداشت به‌موقع مزارع گندم از هم‌اکنون برنامه‌ریزی ‌شده است. 

وی با اشاره به این‌که مشکل بازاریابی از جمله دغدغه‌های کشاورزان استان است، تاکید می‌کند: در این خصوص با کمک اتاق بازرگانی سامانه توسعه بازاریابی و بازاررسانی محصولات کشاورزی برای ارتباط تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان راه‌اندازی شده است. 


ایجاد 63 مرکز خرید دولتی استاندارد برای خرید گندم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم با بیان این‌که طبق بررسی‌ها میزان تولید این محصول استراتژیک در سال زراعی 98 در این استان مطلوب و رضایت‌بخش است، می‌گوید: با توجه به بارندگی‌های مناسب سال زراعی 98، پیش‌بینی می‌شود گندم تولیدی در استان از 550 هزار تن سال گذشته به بیش از 700 هزار تن افزایش یابد. 

«اکبر کرامتی» با اشاره به این‌که ناظرانی برای جلوگیری از افزایش ضایعات بر فعالیت کمباین‌ها گمارده شده‌اند، عنوان می‌کند: در استان 980 هزار تن فضای ذخیره‌سازی گندم تأمین‌ شده و بر اساس مصوبه هیأت دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال جاری 17 هزار ریال تعیین و ابلاغ‌ شده است. 

این مسئول می‌افزاید: 63 مرکز خرید دولتی استاندارد برای خرید تضمینی گندم در استان فعال است و امکان افزایش این مراکز تا اتمام فصل خرید وجود دارد؛ همچنین با هدف کاهش هزینه‌های تبعی و حمل‌و‌نقل مقرر شده است، به کشاورزانی که گندم خود را به مراکز و سیلوهای دولتی شرکت غله تحویل دهند، 20 تومان کرایه به ازای هر کیلوگرم پرداخت شود و مراکز خرید نیز از ساعات مقرر روزهای تعطیل برای تحویل محصول گندم‌کاران دایر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید