• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 65059
+
-

شهرداری تبریز به خاطره می‌پیوندد

سومین تیم ریشه‌دار فوتبال تبریز فروخته می‌شود

گزارش ورزشی
شهرداری تبریز به خاطره می‌پیوندد

تیم فوتبال شهرداری تبریز برای واگذاری به مزایده گذاشته شده است و در صورتی که خریدار آن از استان دیگر باشد، باید نام سومین تیم ریشه‌دار فوتبال تبریز را در خاطره‌ها ثبت کرد. به گزارش فارس، به دنبال تغییر سیاست شهرداری تبریز، توجه بیشتر به ورزش همگانی و سرمایه‌گذاری نکردن در ورزش قهرمانی، شهرداری تبریز اعلام کرد سهمیه تیم فوتبال این سازمان در لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور به فروش می‌رسد. 


فراز و فرودهای شهرداری تبریز در فوتبال 

این تیم در سال 65 و با نام آتش‌نشانی تبریز شروع به فعالیت کرد و اواخر دهه 60 به شهرداری تبریز تغییر نام داد. در سال 72 این تیم به قهرمانی سوپر لیگ استان آذربایجان‌شرقی دست یافت و در لیگ دسته یک ایران(لیگ برتر فعلی) حضور یافت، اما در سال 74 به لیگ دسته 2 سقوط کرد.

یک سال بعد با هدایت «بیژن ذوالفقار‌نسب» به لیگ دسته یک صعود و در سال 76 عنوان بهترین تیم شهرستانی کشور را کسب کرد. شهرداری تبریز در سال 77 از لیگ دسته یک ایران به دسته 2 و در سال 78 به دسته 3 سقوط کرد و تا لیگ استان تنزل یافت. از ابتدای دهه 80 احیای تیم شهرداری تبریز آغاز شد و بعد از قهرمانی در لیگ استان به لیگ دسته 3 کشور صعود کرد و بعد از آن به لیگ دسته 2 و دسته یک رسید.

یک سال بعد از صعود تراکتور به لیگ برتر در سال 88، تیم شهرداری تبریز هم لیگ برتری شد، اما تنها 2 سال توانست در سطح اول فوتبال کشور باقی بماند. تلاش شهرداری تبریز برای بازگشت دوباره به لیگ برتر در فصل 92-91 نتیجه داد و این تیم به همراه گسترش‌فولاد به لیگ برتر صعود کرد. با این حال، فدراسیون فوتبال به دلیل تبانی تیم شهرداری تبریز را از لیگ برتر کنار گذاشت.

اعتراض شهرداری‌چی‌ها به استیناف نه تنها برای این تیم حقی ایجاد نکرد، بلکه شهرداری تبریز با حکم استیناف به لیگ دسته 2 کشور سقوط کرد. به دنبال این تصمیم، نوین شهردار وقت تبریز همه تیم‌های شهرداری تبریز را به نشانه اعتراض به این حکم تعطیل و عنوان کرد که شهرداری تبریز دیگر تیمداری نمی‌کند. با انتخاب «صادق نجفی» به عنوان شهردار تبریز، سیاست تیمداری شهرداری تبریز ادامه یافت و علاوه بر تیم فوتبال، شهرداری تبریز در والیبال نیز در لیگ برتر تیمداری کرد و در دوره شهین باهر بسکتبال هم به مجموعه باشگاه شهرداری تبریز افزوده شد. 

تیم فوتبال شهرداری تبریز بعد از صعود به لیگ دسته 2، سرمایه‌گذاری برای صعود به لیگ برتر نداشت و تلاش مجموعه و مربیان تیم شهرداری استفاده از نفرات بومی و حفظ این امتیاز در لیگ دسته یک با مربیان بومی بود. در 2 مقطع زمانی هم خداداد عزیزی و سیروس دین‌محمدی در میانه‌های فصل هدایت تیم شهرداری تبریز را برعهده گرفتند و این تیم را از سقوط نجات دادند. تیم فوتبال شهرداری تبریز فصل گذشته در بین 16 تیم در مکان چهاردهم جدول قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید