• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 64960
+
-

بافت فرسوده اراک میزبان 12 درصد جمعیت شهری

مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی: حدود 41 درصد از سازه‌های فرسوده اراک از مصالح بدون دوام ساخته شده است

شهری
بافت فرسوده اراک میزبان 12 درصد جمعیت شهری

آوا صادق|  اراک- خبرنگار: 

 یکی از مشکلات و مسائلی که در کنار رشد و توسعه شهرنشینی ایجاد شده، بی‌توجهی به مسأله بافت‌های فرسوده شهری است که به عنوان ساختمان‌ها و سازه‌های غیراصولی و غیرمستحکم در شرایط خاص و بروز حوادث و بلایای طبیعی، مشکلات و چالش‌های بسیار جدی ایجاد خواهد کرد.

رها کردن بافت‌های فرسوده در طول زمان سبب شده شهرهای استان به‌خصوص اراک و ساوه با مشکل و معضل بسیار جدی با عنوان بافت‌های فرسوده مواجه شوند. این در حالی است که بیشتر این بافت‌ها در هسته مرکزی و قدیمی شهر واقع شده‌اند و اکثریت این بناها بدون توجه به رعایت ضوابط و مقررات معماری و اصول فنی و مهندسی ایجاد شده است. برای احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده، ایجاد رفاه و افزایش ثروت در بافت‌های فرسوده لازم و ضروری است و باید در اولویت‌ برنامه‌های دولت قرار گیرد. از سوی دیگر، باید خانواده‌های ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی را با مشارکت حداکثری خودشان توانمند و تقویت کرد تا شاهد تغییرات اساسی در این مناطق باشیم.

در اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری نباید نگاه دولت و مسئولان استان بر اساس منفعت‌طلبی باشد. در این زمینه باید در بافت‌های فرسوده، امکانات زیربنایی و روبنایی را با نظارت کامل فراهم کرد و مقررات ملی ساختمان را در پروژه‌هایی که به مردم تحویل داده می‌شود، با دقت انجام داد.


 41 درصد بافت فرسوده در اراک

مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی در این زمینه می‌گوید: در شهر اراک حدود 41 درصد بافت‌ها، بافت‌های فرسوده هستند که در مواقع بروز انواع حوادث طبیعی و غیرمترقبه آسیب‌پذیر خواهند بود، زیرا در ساخت این بناها از مصالحی با کیفیت بسیار پایین استفاده شده است.
«حمید نوازنی» با اشاره به این‌که باید در زمینه مقاوم‌سازی این بافت‌ها با جدیت بیشتری گام برداشته شود بیان می‌کند: قطعاً با نوسازی و مقاوم‌سازی این بناهای فرسوده و غیراصولی از بروز بسیاری از مشکلات در هنگام بحران جلوگیری خواهد شد. بنابراین در این بخش دستگاه‌های مربوطه نیز باید ورود کنند و حمایت‌های لازم را انجام دهند. بانک‌ها نیز با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان برای نوسازی و مستحکم‌سازی خانه‌های مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده باید نقش خود را ایفا کنند.

وی ادامه می‌دهد: خانه‌های بادوام اراک از سازه‌های فلزی و بتنی ساخته شده‌اند و 75 درصد ساختمان‌های اراک دارای این شاخصه هستند. همچنین 57 درصد سازه‌ها در اراک با اصول مهندسی و فنی ساخته شده است.
مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی می‌افزاید: اکثر سازه‌های فرسوده اراک که حدود 41 درصد است از مصالح بدون دوام ساخته شده و در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی قرار دارد و در ساخت‌و‌ساز آنها هیچ نظارتی وجود نداشته و اصول فنی و مهندسی رعایت نشده است.

نوازنی با اشاره به این‌که ارتقای بهبود زندگی مردم، ایجاد رفاه و افزایش ثروت از جمله برنامه‌های مهم استان برای رفع مشکلات بافت‌های فرسوده است، اظهار می‌کند: باید در زمینه استحکام بافت‌های فرسوده که در مناطق حاشیه‌ای واقع شده ابتدا این خانه‌ها سنددار شوند تا بتوانند از تسهیلات برای مقاوم‌سازی خانه‌های خود استفاده کنند. البته در این زمینه اقدامات مثبتی انجام شده و تداوم دارد.
وی با بیان این‌که صنعتی‌سازی و روش‌های اصولی و مهندسی باید در ساختمان‌سازی رعایت شود می‌گوید: این روش‌ها در ساخت‌و‌ساز باید جایگزین روش‌های سنتی‌سازی شود و استفاده از سیاست‌های تشویقی و حمایت دستگاه‌های مربوطه به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی بیان می‌کند: یکی از مسائل مهم و اصلی که باید در شرایط کنونی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد مدیریت بحران است و در این زمینه باید بتوانیم میزان خسارت‌های وارده در رخدادهای طبیعی و انسانی را با پیشگیری به حداقل برسانیم.


احتمال تخریب در حوادث غیرمترقبه

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس نیز می‌گوید: نبود استحکام لازم در بناهای فرسوده از مهم‌ترین مشکلاتی است که در ایمنی ساختمان‌های کلان‌شهر اراک وجود دارد. در این زمینه بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیرمجاز بهترین راه برای ایمن کردن بناهایی است که احتمال تخریب و آسیب آنها در مواقع خطر وجود دارد.
«علی‌اکبر کریمی» بیان می‌کند: 7 درصد از مساحت شهر اراک را بافت فرسوده تشکیل داده و ١٢ درصد از جمعیت این شهر در این مناطق زندگی می‌کنند. بنابراین با توجه به این‌که این حجم از جمعیت اراک در این بافت‌ها زندگی می‌کنند باید در زمینه مقاوم‌سازی و ساماندهی این بخش‌ها با برنامه‌ریزی جدی‌تری گام برداشته شود.

وی ادامه می‌دهد: بافت‌های فرسوده در هنگام بروز بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه مشکلات بسیار زیادی را برای شهر و شهروندان ایجاد خواهدکرد و با توجه به این‌که بیشتر این بناها در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی قرار گرفته در این مواقع امدادرسانی و کمک به شهروندان تا حد زیادی غیرممکن و با مشکل 
همراه خواهد بود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با تأکید بر این‌که به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توان از کمک بخش خصوصی، بانک‌ها و حمایت‌های دولت برای تسهیل کارها استفاده کرد اظهار می‌کند: در این زمینه علاوه بر ارائه تسهیلات و مشوق‌های لازم باید یک عزم و اراده جدی برای رفع این مشکل توسط دستگاه‌های متولی وجود داشته باشد و در نخستین گام همکاری بیشتری برای سنددار کردن خانه‌های واقع در بافت فرسوده وجود داشته باشد.


مقاوم‌سازی نیاز به اعتبارات خاص دارد

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی می‌گوید: بازسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده در استان مرکزی به‌ویژه اراک باید مورد توجه و حمایت جدی قرار گیرد. این در حالی است که برای این اقدام مهم به اعتبارات خاص نیاز است.

«مجید موزونی» بیان می‌کند: 73 هکتار از محدوده بافت تاریخی اراک فرسوده و نیازمند نوسازی و بهسازی است و باید در زمینه مقاوم‌سازی این بناها تا قبل از بروز مشکل گام برداشته شود و بتوانیم ایمنی این بناها را انجام دهیم.

وی ادامه می‌دهد: در این زمینه استفاده از ظرفیت و مشارکت سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی برای مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده اراک ضروری است. همچنین در اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری باید بتوانیم با ارائه تسهیلات و مشوق‌های دولتی از ظرفیت این بخش‌ها استفاده کنیم.

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار می‌کند: علاوه بر مشوق‌های لازم برای مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده، دارا بودن سند مالکیت برای این بناها دارای اهمیت بسیار زیادی است. زیرا بیشتر املاکی که در مناطق حاشیه‌ای قرار دارند بدون سند مالکیت هستند و نمی‌توانند از تسهیلات لازم در این بخش استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید