• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 64951
+
-

یادمانی برای مشهد سردار جنگل در ماسال

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: این اداره کل مجری اجرای طرح یادمان مشهد میرزا کوچک ‌خان در ماسال شده است. 

به گزارش ایرنا «ولی جهانی» اظهار کرد: با توجه به ارزش بالای تاریخی و معنوی محل شهادت میرزا کوچک ‌خان جنگلی در منطقه سیاه‌خانی در ارتفاعات ماسال و پیگیری و مساعدت‌های ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان مبنی بر تهیه طرح یادمان مشهد میرزا، این اداره کل به عنوان متولی تهیه طرح مذکور انتخاب شده است.

 وی ادامه داد: در این راستا قراردادی با مشاور طراحی ذی‌صلاح برای تهیه طرح یادمان منعقد شده و خوشبختانه برخلاف وجود مشکلات اعتباری، روند طراحی پروژه رضایت‌بخش است به طوری که حتی جایگزین‌های متعدد نیز تهیه شده و توسط این مشاور در جلسات شورای فنی عالی اداره کل مورد بررسی قرار گرفته و منجر به نهایی شدن 2 طرح شده است.

 جهانی ضمن اشاره به اهمیت موضوع گفت: مقرر شده در جلسه شورای فنی، طرح نهایی انتخاب شود و مشاور مربوطه نسبت به تهیه نقشه‌های اجرایی پروژه و برآورد مالی اجرای آن، اقدام کند.

 وی اظهار کرد: اداره کل پس از تهیه نقشه‌های فنی پروژه و برآورد مالی آن، برای اخذ اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح و آغاز فوری پروژه تلاش خواهد کرد.

 مکان شهادت میرزا کوچک ‌خان در جنگل‌های آلاله‌پشته شهرستان ماسال، در پاییز سال ۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۳۰۷۲۶ ثبت شده است. 

میرزا یونس معروف به میرزا‌ کوچک سال ۱۲۵۷ در رشت متولد شد. با توجه به آن‌که پدرش به میرزا بزرگ معروف بود، به او میرزا کوچک لقب دادند. 

میرزا یونس بعدها در گیلان به صفوف آزادی‌خواهان پیوست و برای مقابله با محمدعلی‌شاه قاجار روانه تهران شد. 

در تاریخچه مبارزات آزادی‌خواهانه مردم ایران، قیام میرزا کوچک ‌خان جنگلی از جمله نهضت‌هایی است که با اندیشه اسلامی و ضداستعماری شکل گرفت. 

میرزا یونس استادسرایی معروف به میرزا کوچک ‌خان جنگلی، 11 آذر ۱۳۰۰ خورشیدی، پس از سال‌ها مبارزه علیه خیانت‌های قاجار و استبداد رضاخانی، در آلاله‌پشته شهرستان ماسال گرفتار برف و کولاک شد و به شهادت رسید.

 آرامگاه میرزا کوچک ‌خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت، محله سلیمان‌داراب قرار دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید