• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 64948
+
-

احیای آبزیان دریای خزر؛ نیازمند پاک‌سازی رودخانه‌ها

مدیر کل شیلات مازندران گفت: احیای آبزیان دریای خزر نیازمند پاک‌سازی رودخانه‌هاست که این اقدام توسط مرکز شهید رجایی ساری و باهنر کلاردشت انجام می‌شود. 

به گزارش ایسنا «ولی الله محمد زاده» بیان کرد: ریختن فاضلاب‌های خانگی به رودخانه‌ها، برداشت شن و ماسه و برداشت آب از رودخانه توسط کشاورزان از آسیب‌های فعلی محسوب می‌شوند.

مدیر کل شیلات مازندران با اشاره به وجود ۳ هزار و ۵۴۰ مزرعه شیلاتی در استان اظهار کرد: بیش از 4 هزار صیاد در مازندران به صید اشتغال دارند. 

وی با اشاره به این‌که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی تولید و رهاسازی می‌شود، تصریح کرد: حفاظت از ذخایر آبزیان مهم است . در این راستا 8 پایگاه نظارتی و حفاظتی یگان حفاظت در مناطق ساحلی مشغول فعالیت هستند. 

این مسئول بیان کرد: ۵۴ شرکت تعاونی صید و ماهیگیری، ۴۴ شناور صید کیلکا و ۷۰ شناور صید ماهیان خاویاری با هدف تامین مولدین ماهیان فعال هستند. 

محمدزاده از برخورد قانونی با فروشندگان و عرضه‌کنندگان غیرقانونی آبزیان برای حفاظت از ذخایر خبر داد و افزود: توسعه بازار آبزیان، کارخانه‌‌ها و صنایع شیلاتی از محورهای مهم فعالیت شیلات است. 

وی میزان تولید آبزیان در سال گذشته را 105 هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به رشد ۱۰ درصدی آبزیان، ۱۲ هزار نفر به صورت مستقیم در شیلات استان مشغول کار هستند. 

مدیر کل شیلات مازندران با اشاره به این‌که درآمد محصولات شیلاتی مازندران در سال گذشته هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان بود، تصریح کرد: سال قبل بیش از 7 هزار تن انواع محصولات شیلاتی به روسیه، ارمنستان، عراق و کشورهای اروپایی صادر و ۳۰ میلیون دلار درآمد ارزی نیز از آن حاصل شد. 

محمدزاده ادامه داد: بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری خاورمیانه در جویبار فعالیت دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید