• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 64946
+
-

شکفته شدن نادرترین گل جهان در رودسر

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست رودسر گفت: به علت کوهستانی بودن، بارش برف و سرمای نابهنگام بهار این گل در اشکورات رودسر دیرتر از منطقه ییلاقی داماش رودبار شکوفا می‌شود. 

به گزارش ایسنا «علی محمدپور» با اشاره به این‌که رویش سوسن چلچراغ از ۴سال پیش در ۵هکتار از منطقه ونستان اشکورات بخش رحیم‌آباد رودسر به صورت پراکنده مشاهده شد، گفت: امسال نیز سوسن چلچراغ در منطقه ونستان در ارتفاع 2100 تا ۲300 متری روییده است. 

وی با اشاره به این‌که گل سوسن چلچراغ یک ماه پیش در رویشگاه‌های دیگر استان شکوفا شده است، افزود: به علت کوهستانی بودن، بارش برف و سرمای نابهنگام بهار این گل در اشکورات رودسر دیرتر از منطقه ییلاقی داماش رودبار شکوفا می‌شود. 

محمدپور با بیان این‌که سوسن چلچراغ گلی از تیره لیلیوم است، ادامه داد: پیش از این منطقه ییلاقی داماش عمارلوی رودبار و لنکران جمهوری آذربایجان تنها رویشگاه سوسن چلچراغ در جهان بود اما در چند سال اخیر رویش این گل در روستای ونستان رودسر، شاه‌شهیدان رودبار و کهنه‌ماسوله نیز گزارش شده است. 

وی با اشاره به این‌که در سال۱۳۵۴ لدربوری، گیاه‌شناس فرانسوی، سوسن چلچراغ را در طبیعت داماش گیلان کشف کرد، تصریح کرد: این گل در سال ۱۳۵۵ به شماره ۷۱ در فهرست آثار طبیعی و ملی به ثبت رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید