• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 64943
+
-

هشدار به باغداران مازندران درباره هجوم آفت مگس میوه

اخبار شمال
هشدار به باغداران مازندران درباره هجوم آفت مگس میوه

جهاد کشاورزی مازندران نسبت به احتمال گسترش آفت مگس میوه مدیترانه‌ای هشدار داد و از باغداران خواست تا برای چگونگی مقابله با کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی مشورت کنند.

به گزارش ایرنا، بر اساس بازدیدهای میدانی کارشناسان باغبانی و گزارش‌های دریافتی از ایستگاه‌های پیش‌آگاهی حفظ نباتات، آفت مگس میوه در برخی از باغ‌های مرکبات، هلو، شلیل و به‌ویژه بین درختان ازگیل ژاپنی که به صورت پراکنده در استان وجود دارد، مشاهده شده است.

جهاد کشاورزی مازندران به باغداران هشدار داد در صورت مقابله نکردن با آفت شاهد هجوم آن در باغ‌های نارنگی و پرتقال در آینده نزدیک خواهند بود.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار انواع میوه باغ دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن مربوط به انواع مرکبات به ویژه پرتقال است. سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از این باغ‌ها برداشت می‌شود.

برداشت سریع و کامل تمامی میوه‌های مرکبات باقیمانده سال قبل و میوه‌های رسیده سال جاری مانند هلو، شلیل، آلوچه، ازگیل ژاپنی، گلابی و سیب برای جلوگیری از خسارت، پیشگیری از افزایش جمعیت آفت و رعایت بهداشت عمومی باغ شامل جمع‌آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک ضروری است.

نصب تله‌های جلب‌کننده حاوی مایع سراتراپ، فرمون و سراتینکس برای شکار انبوه، طعمه‌پاشی باغ‌های آلوده با استفاده از پروتئین هیدرولیزات و حشره‌کش مالاتیون بر اساس دستورالعمل ۲۰ تا ۲۵ روز قبل از رسیدن میوه، رعایت موارد قرنطینه‌ای از جمله جابه‌جانکردن میوه‌های دچار آفت از باغ آلوده به دیگر نقاط استان و کشور از نکات قابل توجه برای مقابله و جلوگیری از گسترش آفت است.

مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دامنه میزبانی وسیعی دارد و می‌تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد. هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند. مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می‌ماند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودنش وجود دارد.

 وجود میزبان از جمله میوه رسیده سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرما شرایط مساعدی برای زنده ماندن آفت مگس میوه فراهم می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید