• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 64940
+
-

کاهش تولید در شرکت چوب و کاغذ مازندران

مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران: اگر دولت ارز مورد نیاز را برای واردات چوب اختصاص بدهد، بخشی از مشکلات تامین چوب کارخانه حل خواهد شد

صنعت
کاهش تولید در شرکت چوب و کاغذ مازندران

شرکت چوب و کاغذ مازندران از سال ۱۳۷۶ در شهرستان ساری آغاز به کار کرد و مهم‌ترین تولیدکننده کاغذ در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، این شرکت با در اختیار داشتن 1300 نیروی انسانی به صورت مستقیم و ارتباط شغلی با صدها نفر دیگر به صورت غیرمستقیم، نقش مهمی در اشتغال مازندران دارد، اما اکنون این شرکت شرایط مساعدی ندارد و تولیدات آن کاهش یافته است.


 کمبود مواد اولیه

 مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: به دلیل کمبود مواد اولیه، تولید کاغذ این کارخانه سال گذشته به ۶۳ هزار تن کاهش یافت که معادل یک‌سوم ظرفیت ۱۸۵ هزار تنی آن است.

«علی حسین پور» در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مازندران که با هدف تسهیلگری برای کارخانه چوب و کاغذ در محل این کارخانه با حضور استاندار و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، افزود: این کارخانه قادر به تامین ۱۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور است، اما تحقق آن به تامین چوب مورد نیاز به عنوان مواد اولیه وابسته است.

وی با اشاره به این‌که کارخانه برای تهیه مواد اولیه نقدینگی کمی دارد، گفت: برای تداوم فعالیت به هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش نیاز داریم.


نیاز به تسهیلات یک ساله

مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، درآمد این کارخانه و اشتغال 1300 نفر انتظار داریم تسهیلات بلندمدت با تنفس یک ساله دریافت کنیم. وی گفت: در حال حاضر 22 هزار و 360 میلیارد ریال به شرکت‌های آب، برق، گاز، تامین اجتماعی و امور مالیاتی بدهکار هستیم.

این مسئول ادامه داد: از ۴۴۸ میلیارد ریال بدهی به امور مالیاتی، ۳۴ میلیارد ریال آن جریمه است که انتظار داریم با حمایت استاندار بخشیده شود.

وی به مشکلات تامین چوب در استان اشاره کرد و گفت: طبق قانون مجلس شورای اسلامی و دستورالعمل سازمان جنگل‌ها از ۱۵۰ هزار هکتار جنگلی که در اختیار شرکت بود در حال حاضر اجازه بهره‌برداری نداریم و حتی قادر به برداشت درختان شکسته و افتاده نیستیم، به همین دلیل هم با کمبود چوب به عنوان مواد اولیه مواجه شده‌ایم.


خریداری چوب باغی 

حسین‌پور افزود: هم‌اکنون بیشتر چوب مورد نیاز کارخانه از بیرون خریداری می‌شود که شامل انواع چوب‌های باغی است و نمی‌تواند پاسخگوی ظرفیت کارخانه باشد.

مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان این‌که از سال گذشته تاکنون روند تامین چوب جنگلی به صفر رسیده است، گفت: در سال‌های گذشته فقط ۲۰ درصد چوب مورد نیاز شرکت از باغ‌ها تامین می‌شد.

وی ادامه داد: مشکل تامین چوب کارخانه از طریق جمع‌آوری و برداشت درختان شکسته و افتاده جنگل از یک‌سو و کاهش تعرفه‌های گمرکی واردات چوب قابل رفع است.

طرح ممنوعیت برداشت چوب از جنگل مبتنی بر برنامه ششم توسعه و مصوب مجلس شورای اسلامی است که بر اساس آن دولت موظف است از زمان اجرای این طرح (اواخر سال ۹۵) هیچ قرارداد پایان یافته در طرح‌های جنگلداری را تمدید نکند و وضعیت سایر قراردادهای مدت‌دار را هم در طول 3 سال اول برنامه ششم مشخص کند.

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های منطقه را تحت پوشش داشت که بر اساس این قانون از اول آذر سال ۹۶ طرح ممنوعیت شامل حال این شرکت شد و دیگر حق برداشت از جنگل ندارد. 


راهکار خروج از بحران

مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: تنها راه رسیدن به تولید بر اساس ظرفیت این کارخانه تامین چوب است که در این زمینه راهکارها و پیشنهادهای زیادی ارائه کرده‌ایم. 

وی یکی از راهکارها را اجازه برداشت از جنگل تحت پوشش دانست و توضیح داد: در صورت اجازه برداشت از جنگل زیر پوشش، کارخانه با همه امکانات به ویژه نیروی انسانی می‌تواند از جنگل تحت پوشش خود حفاظت کند.


مشکل در واردات

حسین‌پور بر لزوم همکاری سازمان جنگل‌ها با شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران بر اساس قوانین و مقررات تاکید کرد و گفت: در حالی که برداشت از جنگل ممنوع شد و اجازه برداشت از درختان افتاده و شکسته را هم نداریم، در مقوله واردات نیز با مشکلات زیادی مواجهیم که از جمله این مشکلات تامین ارز مورد نیاز است.

وی افزود: اگر دولت ارز مورد نیاز برای واردات چوب را اختصاص بدهد و مشکلات گمرگی حل و فصل شود، بخشی از مشکلات تامین چوب کارخانه نیز حل و فصل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید