• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64921
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KnyR
+
-

عبور صنایع سقز از بحران

صنعت
عبور صنایع سقز از بحران

رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان سقز گفت: پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی در راستای تثبیت اشتغال، عبور از بحران، احیای مجدد، افزایش اشتغال و بازسازی و نوسازی خط تولید است. 
به گزارش ایسنا، سقز حدود ۹۴ واحد صنعتی دارد که از این میزان ۱۴ واحد راکد هستند و به دلیل رونق نداشتن تولید، کارگران و کارفرمایان این واحدها دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند. اگر شرایط فراهم شود و تمام واحدها بتوانند از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کنند برای بیش از 2هزار و 500 نفر اشتغال‌زایی خواهند داشت. 

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سقز گفت: پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی با هدف تثبیت اشتغال، عبور از بحران، احیای مجدد، افزایش اشتغال و بازسازی و نوسازی خط تولید است. 
«بهنام میرزایی» افزود: دولت از اواخر سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ تاکنون در حوزه صنعت، معدن و تجارت از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی، بیش از ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات ۴ درصد سرمایه ثابت و ۱۰ درصد سرمایه در گردش پرداخت کرده است.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سقز عنوان کرد: از محل اعتبارات اشتغال فراگیر بیش از ۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش ۱۸ درصدی پرداخت شده است. از محل اعتبارات طرح رونق تولید نیز سرمایه ثابت و در گردش ۱۸ درصدی در حال پرداخت است که ۸ درصد از بهره این بخش به صورت یارانه‌ای است. تاکنون ۴۵ واحد صنعتی در شهرستان سقز از این اعتبارات استفاده کرده‌اند. 



۱۴ واحد راکد 

میرزایی در پاسخ به این‌که چه تعداد واحد صنعتی در شهرک صنعتی قهرآباد مستقر، فعال، نیمه‌فعال یا راکد هستند، بیان کرد: در شهرستان سقز ۹۴ واحد صنعتی دارای مجوز است و از این تعداد ۱۴ واحد راکد هستند که بر اساس بررسی‌ها، کمبود نقدینگی، سوءمدیریت و اختلاف شرکا عمده‌ترین دلایل تعطیلی این واحدهای صنعتی است. میرزایی کمبود نقدینگی، سوءمدیریت و اختلاف شرکا، برنامه‌‌ریزی نداشتن برای آینده، عدم بازاریابی مناسب، همکاری نکردن بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی، سلیقه‌ای عمل کردن بانک‌ها و مشکل تامین مواد اولیه واحدها از خارج کشور وابسته و ترخیص کالا را از جمله مشکلاتی ذکر کرد که واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان شهرستان سقز با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.وی ادامه داد: به دلیل همین موانع در سال ۹۶ از محل اعتبارات اشتغال فراگیر، حدود ۱۵۰ واحد صنعتی و صنفی به بانک‌های عامل شهرستان معرفی شدند که متاسفانه به تعداد انگشتان یک دست هم موفق به اخذ وام نشدند. 


وضعیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سقز با اشاره به وضعیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فعالیت آنان در سقز تشریح کرد: سرمایه‌گذار ترکیه‌ای توانسته 2 سرمایه‌گذاری در سقز انجام دهد و به آن وسعت بخشد. در حال حاضر 2 پروانه بهره‌برداری برای تولید سیگار و مونتاژ لوازم خانگی صادر شده است که به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد. 

در این بخش سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی فعالیت خود را شروع کرده است و همچنین ظرفیت اشتغال ایجاد شده توسط ایشان بیش از ۴۰۰ نفر است. همچنین سرمایه‌گذار عراقی با سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی مشغول راه‌اندازی کارخانه ذوب‌آهن در صاحب است که در فاز اول تعداد ۳۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری داخلی در سال ۹۷ نیز اعلام کرد: ساخت کارخانه لوازم آرایشی با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد تومانی و اشتغال ۲۵ نفر، ساخت کارخانه پوشاک با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد تومانی و اشتغال‌زایی برای ۶۰ نفر، تولید کندوی عسل در ناحیه صنعتی صاحب، کارخانه تولید پوشاک صاحب با اشتغال‌زایی ۴۰ نفر و سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد تومان از جمله سرمایه‌گذاری بخش داخلی در سقز است.


برنامه‌هایی برای رونق تولید و اشتغال

میرزایی عنوان کرد: در شهرستان سقز ۳۸ واحد معدنی پروانه بهره‌برداری دارند که مهم‌ترین آنها، معدن طلای ُقلقُله، معدن پلی متال(سنگ آهن) اسکارن صاحب، سنگ آهن مسیر جاده سرشیو، سیلیس کانی جژنی و معادن سنگ‌های تزئینی جاده بوکان است. وی اظهار کرد: جلوگیری از خام‌فروشی معادن با ایجاد واحدهای صنعتی فراوری از جمله فراوری معدن سیلیس و تولید بتن سبک گازی با اشتغال‌زایی ۶۰ نفر و سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد تومان از دیگر برنامه‌های این سازمان برای رونق تولید و اشتغال در سال جاری است. 

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سقز یادآور شد: درصددیم امسال در کنار بهره‌برداری از این معادن به دنبال فراوری محصولات معدنی باشیم. فراوری بتن سبک آماده، سیلیس، کنسانتره سنگ آهن اسکارن صاحب و کنسانتره سنگ آهن سرشیو، کانسار مینای اسپادانا در این حوزه پیش‌بینی شده است. همچنین در حوزه معادن امیدواریم که طلای قُلقُله با حل مشکلات زیست‌محیطی در سال ۹۸ وارد فاز اجرایی و بهره‌برداری شود که این اقدام ۳۰۰ نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید