• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64915
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/A5lO
+
-

کار آزادراه کرمانشاه - همدان به فراخوان دوم می‌کشد

شرکتی که متقاضی احداث آزادراه کرمانشاه - همدان بود زیر بار شرط وزارت راه و شهرسازی نرفت تا کار به انتشار فراخوان بکشد؛ اقدامی که به اعتقاد استاندار کرمانشاه موثر نیست و باید منتظر فراخوان دوم با شرایط جدید بود.  به گزارش ایرنا، استاندار کرمانشاه ۲۶ آذر ۹۷ در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی شرکت عمرانی و راه‌سازی «آبادراهان پارس» را برای سرمایه‌گذاری در احداث آزادراه کرمانشاه - همدان معرفی کرد و خواستار مشارکت این وزارتخانه
در طرح شد. 

۲ روز بعد وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به معاون خود و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور نوشت: سرمایه‌گذار آمادگی آوردن ۵۰ درصد از سرمایه طرح را اعلام کرده و استان کرمانشاه هم در طرح مشارکت می‌کند، بنابراین شما در یک مدل مالی توافق و سریع‌تر قرارداد را امضا و مبادله کنید. وزارت راه در نهایت مدل مشارکتی ۷۰-۳۰ را به شرکت آبادراهان پارس ارائه کرد، اما آن‌چنان که استاندار کرمانشاه گفت، این شرکت زیربار چنین توافقی نرفته است. 

«هوشنگ بازوند» ادامه داد: شرکت آبادراهان پارس مشارکت ۷۰ درصدی در احداث آزادراه کرمانشاه- همدان را نپذیرفت و بر مشارکت ۵۰-۵۰ با دولت اصرار داشت. وی افزود: به همین دلیل قرار است که وزارت راه و شهرسازی برای جذب سرمایه‌گذار آزادراه کرمانشاه- همدان فراخوان منتشر کند. این تصمیم نتیجه دیدار دهم تیر استاندار کرمانشاه با وزیر راه وشهرسازی است. 


فراخوان دوم برای جذب مشارکت بخش‌خصوصی

بازوند در عین حال اظهار کرد که ممکن است  فراخوان وزارت راه برای جذب سرمایه‌گذار با شرط مشارکت ۷۰ درصدی نتیجه‌بخش نباشد. اگر در این فراخوان هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به مشارکت نشد، در گام بعد فراخوانی برای مشارکت بخش خصوصی و دولت به صورت ۵۰-۵۰ منتشر می‌کنیم که ممکن است شرکت آبادراهان پارس یا هر شرکت دیگری در آن فراخوان برنده شود.

بازوند سوم تیر هم گفته بود که جذب سرمایه‌گذار برای احداث آزادراه کرمانشاه – همدان نیازمند رایزنی و پیگیری مستمر است و بی‌شک این اتفاق خواهد افتاد زیرا با جدیت پیگیر آن هستند. هزینه تقریبی ساخت آزادراه کرمانشاه- همدان حدود ۲ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. اکنون احداث هر کیلومتر آزادراه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد و هر کیلومتر آن نیز بسته به محیط جغرافیایی بین ۴۰ تا ۲۵۰ شغل مستقیم و ۲ برابر آن هم شغل
غیرمستقیم ایجاد می‌کند. 


مشکل مالیاتی

علاوه بر نحوه مشارکت در ساخت، میزان مالیات پرداختی هم دیگر مشکلی بود که سبب کاهش رغبت شرکت آبادراهان پارس برای ساخت آزادراه کرمانشاه – همدان شد. به گفته معاون آزادراه‌های شرکت آبادراهان پارس «یک‌چهارم سود سرمایه‌گذاران حوزه عمرانی را سازمان امور مالیاتی از آنان می‌گیرد که این یک مشکل بزرگ است و باید اصلاح شود.» 

«خدایار خاشع» افزود: ما در این زمینه پیشنهادهای خود را برای حل مشکل مالیاتی به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده‌ایم و منتظر پیگیری و رسیدگی مسئولان وزارتخانه هستیم. استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه هنوز آزادراه ندارد، اما ۴۱۷ کیلومتر از راه‌های بین شهری آن بزرگراه است. البته از بهمن ۱۳۹۷ ساخت آزادراه بیستون- کرمانشاه که بخشی از طرح آزادراهی کرمانشاه- همدان است، آغاز شده. محوری به طول ۱۴۱ کیلومتر و با اعتباری معادل هزار و 500 میلیارد تومان که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید