• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64551
+
-

هیچ‌کس حق زیرسؤال‌بردن طرح تنفس جنگل را ندارد

منابع طبیعی
هیچ‌کس حق زیرسؤال‌بردن طرح تنفس جنگل را ندارد

پس از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: همه باید بدانند که طرح تنفس جنگل تنها یک طرح 5‌ساله نیست، بلکه باید تداوم داشته باشد و همه باید قبول کنیم که برای تأمین چوب واحدهای تولید، راهی غیر از واردات و زراعت نداریم.
به گزارش سازمان جنگل‌ها، خلیل آقایی با تأکید بر اینکه هیچ‌کس حق ندارد طرح تنفس جنگل را زیر سؤال ببرد در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مازندران افزود: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی «اتفاقی بی‌نظیر برای ملت ایران» است. با اجرای طرح تنفس و ممنوعیت، برداشت چوب از جنگل‌های شمال کشور برای همیشه ماندگار و اهمیت آن دوچندان شده است.
طرح تنفس جنگل از مصوبات مجلس شورای اسلامی است که از اواخر سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد. براساس این طرح هرگونه برداشت چوب از جنگل ممنوع است و همچنین تمامی شرکت‌های فعال در برداشت چوب طی مدت 3 سال از آغاز اجرا باید فعالیتشان را تعطیل کنند و دولت نیز حق تمدید قرارداد آنها را ندارد.
وی با اعلام اینکه برداشت چوب از جنگل تا پیش از اجرای طرح تنفس هرساله افزایش می‌یابد، گفت: تأکید می‌کنم که ما نمی‌توانیم طرح تنفس جنگل را تعطیل کنیم، اما در واردات چوب مشکلی نداریم و تسهیل‌گری هم می‌کنیم و حتی برای حل مشکل آفات احتمالی از واردات چوب، کارشناسی به مبدأ واردات برای کنترل اعزام خواهیم کرد. آقایی زراعت چوب را از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین چوب مورد نیاز کشور دانست و افزود: برای برداشت درختان شکسته و افتاده هم طبق مقررات باید مزایده برگزار شود و هر شرکت‌کننده‌ای که بیشترین قیمت را اعلام کند می‌تواند این کار را انجام دهد.
آقایی طرح این موضوع را که درختان افتاده و شکسته می‌تواند بخشی از نیاز چوب کشور را تأمین کند، نادرست دانست و تأکید کرد: همه باید بدانند که درختان شکسته فقط حالت مسکن و آسپرین را برای کارخانه‌ها و کارگاه‌های مصرف‌کننده چوب دارد و راه‌حل اصلی، در واردات و زراعت چوب است و ما هم برای زراعت چوب حمایت می‌کنیم، زمین در اختیارشان قرار می‌دهیم و تسهیلات می‌پردازیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید