• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64469
+
-

«ساری‌سو» امروز بازگشایی می‌شود

این بازارچه امروز با حضور استاندار آذربایجان غربی و والیان شهرهای مرزی ترکیه بازگشایی خواهد شد

اقتصادی
«ساری‌سو» امروز بازگشایی می‌شود

بازارچه مرزی ساری سو در شهرستان ماکو و شهر دغوبایزید استان آغری ترکیه امروز با حضور مسئولان آذربایجان‌غربی و والیان شهر های مرزی ترکیه بازگشایی می‌شود.

به گزارش تسنیم، ایجاد بازارچه‌های مرزی جدید در شهرهای مرزی آذربایجان‌غربی به عنوان عامل شکوفایی تولید و رونق اقتصادی شمال غرب کشور مطرح می‌شود. در مرزهای بین‌المللی آذربایجان غربی با ترکیه، جمهوری نخجوان و عراق 9 گمرک و پایانه مرزی وجود دارد که بستر تعاملات اقتصادی و مبادلات بازرگانی را فراهم می‌سازند.

این میزان یک‌ششم از کل ظرفیت پایانه مرزی و گمرکی کشور را تشکیل می‌دهند، اما حجم مبادلات مرزی کشورمان از این مرز نه مورد رضایت تجار و بازرگانان و نه مورد قبول خود دولت است چراکه این ظرفیت به نحو مطلوبی مورد استفاده قرار نگرفته است. به همین دلیل راه‌اندازی و بازگشایی بازارچه‌های مرزی در استان مورد توجه دولتمردان و مسئولان استانی قرار گرفته است.


آغاز به کار ساری سو

فرماندار ماکو درباره آغاز به کار مجدد بازارچه مرزی ساری‌سو می‌گوید: با حضور مقام عالی استان و همچنین والیان شهرهای مرزی ترکیه امروز (دوشنبه) شاهد بازگشایی و شروع به کار مجدد بازارچه مرزی ساری‌سو خواهیم بود و این امر مهم قطعاً در معیشت اقتصاد مردم شهرستان تأثیرگذار خواهد بود.  

«حسین عباسی» با بیان این‌که شهر بازرگان به عنوان دروازه ورود به اروپا فقط متعلق به شهرستان ماکو نیست، اظهار کرد: شهر بازرگان ویترین ایران است و تمامی دستگاه‌ها باید کمک کنند با رفع مسائل و مشکلات موجود آن را به جایگاه واقعی خود برسانیم. 


11 میلیارد ریال برای بازار‌چه سردشت 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی از راه‌اندازی بازارچه مرزی کیله سردشت تا 3 ماه آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: در مرحله نخست باید تا چند روز آینده جانمایی بازارچه در محل مناسب و حدفاصل 50 متری مرز انجام شود و فعال کردن بازارچه مرزی مدرن از اهداف ما در این محل است و باید بلافاصله بعد از جانمایی، عملیات تجهیز ساختمانی این بازارچه در منطقه صورت گیرد. 

 «رضا حسینی» می‌افزاید: بعد از تجهیز محل بازارچه اطلاعیه جذب سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی بازارچه صادر خواهد شد تا در آینده نزدیک راه‌اندازی شود. وی ادامه می‌دهد: همچنین بازارچه مرزی تمرچین از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. بر اساس آخرین تصمیم قرار شده بازارچه جدید تمرچین پیرانشهر در زمینی به مساحت 4500 متر‌ مربع طراحی و ساخته شود. 

حسینی تأکید می‌کند: بازارچه‌های مرزی ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی، تجاری و معیشتی دارند و در خصوص استفاده بهینه از ظرفیت بازارچه‌ها در بخش‌هایی اشکال‌هایی وجود دارد. به گفته او، حضور فیزیکی بازارچه‌های مرزی در مکان‌های تعیین‌شده لازم است و نباید این مکان‌ها حذف شود. 

حسینی ادامه می‌دهد: 11 میلیارد ریال برای راه‌اندازی بازارچه مرزی کیله سردشت تعریف شده است و عملیات تجهیز کارگاه صورت‌گرفته و بخش گسترش این محل با مشکل مواجه شده است. 


ایجاد بازارچه‌های مرزی 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم با بیان این‌که استان با داشتن 823 کیلومتر مرز آبی و خاکی با 4 کشور اروپایی، آسیایی و با استقرار 5 گمرک در این استان یکی از درب‌های ورود به اروپاست، اظهار می‌کند: علاوه بر فعالیت 5 گمرک فعال در زمینه‌های صادرات و واردات 6 بازارچه مرزی فعال نیز در این استان وجود دارد. 

 «محمد دهقان» می‌افزاید: فعال‌سازی بازارچه‌های بیشتر و تقویت بازارچه‌های موجود می‌توانند در تأمین کالاهای مورد نیاز کشور نقش بسزایی ایفا کنند، در خصوص صادرات کالاهای مورد نیاز داخلی نیز تولیدکنندگان و صادرکنندگان محترم باید در مرحله اول نیازهای بازار داخلی را تأمین کنند و مازاد مصرف بازارهای داخلی را به بازارهای هدف خود صادر کنند.


کاهش بار سنگین تردد با تغییرات عمرانی در پایانه‌های مرزی

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی می‌گوید: روان‌سازی تردد از پایانه مرزی بازرگان به عنوان مهم‌ترین گذرگاه زمینی با کشور ترکیه و دروازه ورود به اروپا باید تسهیل شود تا شاهد کمترین میزان انتظار ناوگان حمل‌ونقلی در این پایانه مرزی باشیم.

با اجرایی کردن این تدابیر در مرزهای استان تا حدودی از میزان تردد کاسته شده است. «ارسلان شکری» با اشاره به این‌که پایانه مرزی بازرگان همواره در رتبه‌های برتر مهم‌ترین و فعال‌ترین پایانه‌های مرزی زمینی کشور در زمینه ترانزیت، صادرات و واردات قرار دارد، می‌افزاید: این امر از اهمیت پایانه مرزی بازرگان حکایت دارد به‌طوری که سال گذشته ورود بیش از 3200 دستگاه کامیون ترانزیتی حامل کالا و خروج بیش از 18 هزار دستگاه کامیون ترانزیتی حامل کالا از این پایانه مرزی به ثبت رسیده است. 

وی در این باره که اداره کل راهداری استان برای توسعه و بهبود زیرساخت‌ها در پایانه مرزی بازرگان اهتمام ویژه‌ای دارد، تاکید می‌کند: تردد بیش از ده هزار اتوبوس مسافری از این پایانه مرزی و همچنین صادرات نزدیک به 2 میلیون تن کالا و واردات بالغ بر یک میلیون تن کالا از مرز بازرگان نشان از جایگاه ویژه آن در اقتصاد و حمل‌ونقل بین‌الملل دارد و به همین دلیل تغییرات در حال انجام در سالن تجاری این پایانه مرزی با هدف تسهیل تردد و راحتی رانندگان در حال انجام است.  

شکری عنوان می‌کند: طبق هماهنگی‌های صورت‌گرفته، 2 مرز جدید بین این استان و ترکیه در شهرستان‌های سلماس و ماکو به صورت کارشناسی بررسی و ایجاد می‌شود که برای استان ظرفیت مرزی خوبی را فراهم می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید