• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64465
+
-

اقامتگاه‌های بوم‌گردی، راه‌گشای افزایش سرانه فضای اقامت

اقامت در واحدهای بوم‌گردی آذربایجان غربی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 100 درصد افزایش داشته است

آذربایجان غربی با داشتن طبیعتی بکر و فرهنگی اصیل، به سبب محدودیت سرمایه‌گذاری‌ها و تبلیغات از دید گردشگران دور مانده و فرصت‌های پیشرفت زیادی را از دست داده است.

به گزارش تسنیم، آذربایجان غربی 58 منطقه نمونه، 13 مسیر بکر و 200 روستای زیبا برای جذب گردشگر دارد و با 1500 اثر ملی و 2 اثر جهانی از ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در بخش گردشگری برخوردار است. این استان از نظر تعداد مناطق نمونه گردشگری با معرفی 58 منطقه، رتبه پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.

بخش سیلوانای ارومیه، روستای پردانان پیرانشهر، جزایر و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه، روستای بند ارومیه، روستای سهولان مهاباد، روستای احمدآباد تکاب و روستای باغچه‌جوق ماکو از جمله مناطق روستایی با ظرفیت بالا برای گردشگرپذیری در آذربایجان غربی است که با توجه به گرانی احداث هتل و مشکلات جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌تواند راه‌گشای افزایش سرانه فضای اقامت در این مناطق و بسیاری از نقاط منحصر به فرد استان برای گردشگران باشد. 

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان این‌که سال گذشته 1200 گردشگر از کشورهای ایتالیا، اتریش، فرانسه و استرالیا در واحدهای بوم‌گردی استان اقامت داشتند می‌گوید: استقبال بسیار خوبی از سوی گردشگران خارجی از واحدهای بوم‌گردی استان شده است و در 3 ماه نخست امسال نسبت به 3 ماه نخست سال گذشته اقامت در این واحدها 100 درصد افزایش یافته است.

«جلیل جباری» می‌افزاید: در سال‌های اخیر پیوسته آمارهای امیدوارکننده‌ای از ورود و اقامت گردشگران داخلی و خارجی در مراکز اقامتی استان وجود داشته که نشان می‌دهد در صورت توجه به این ظرفیت، می‌توان آن را به موتور محرک توسعه آذربایجان غربی تبدیل کرد.

این مسئول عنوان می‌کند: ‌برای توسعه گردشگری روستایی موضوع احداث اقامتگاه بوم‌گردی و اجرای زیرساخت‌های لازم در روستاهای هدف گردشگری در حال انجام است، به طوری که پیش از این برای ایجاد و تبدیل چند اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های ارومیه، پیرانشهر، سردشت و اشنویه تسهیلات بانکی در اختیار متقاضیان قرار گرفته و این روند همچنان ادامه دارد. زیرسازی، بهسازی و ساماندهی راه‌ها و تأمین روشنایی مسیرهای دسترسی به مناطق نمونه گردشگری از دیگر اقدامات حمایتی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی است که در کنار برنامه توسعه بوم‌گردی در حال انجام است.

وی بیان می‌کند: تکاب در بوم‌گردی ظرفیت‌های زیادی دارد. بنابراین سرمایه‌گذاری متعددی در این بخش انجام شده است، به طوری که ششمین اقامتگاه بوم‌گردی نیز به‌تازگی در این شهرستان افتتاح و در مجموع 30 درصد از اقامتگاه‌های بوم‌گردی آذربایجان غربی در همین شهرستان احداث شده است. جباری می‌افزاید: 16 واحد فعال بوم‌گردی در استان وجود دارد که از این تعداد تکاب با داشتن 6 واحد بوم‌گردی بیشترین تعداد را در استان دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید