• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64426
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Pvr6
+
-

نوجوانانی که در مسیر آینده می‌دوند

مسابقات دو و میدانی نوجوانان پسر کشور در حالی در شهرکرد به کار خود پایان داد که در این رقابت‌ها در ماده پرتاب دیسک رکورد آسیا شکسته شد

ورزش
نوجوانانی که در مسیر آینده می‌دوند

   اینجا نه رقابت کنکور است که فقط تست‌زنی باشد و نه رقابت پلی‌استیشن ۴ که با ترفندها بتوان پیروز شد، اینها دونده‌های نوجوانی هستند که در آینده بخشی از افتخارات ورزشی ایران را رقم می‌زنند.

به گزارش ایرنا، سن و قد آنها به گونه‌ای است که انگار نسبت به همسن و سال‌های خود چندین سال زودتر به دنیا آمده‌اند و چنان در آمادگی به سر می‌برند که کسی نمی‌تواند از سال‌ها تمرین مداوم آنها بی‌خبر باشد.
بیشتر آنها شرایط آمادگی جسمانی و فیزیکی بهتری نسبت به هم سن و سال‌های خود دارند و به جای این‌که پای بازی‌های رایانه‌ای باشند، خود در رقابتی نفس‌گیر قدم به قدم برای رسیدن به المپیک پیش می‌روند.

مسابقات دو و میدانی نوجوان در دو بخش پسران و دختران در حالی در چهارمحال و بختیاری به کار خود پایان داد که می‌تواند نویدبخش روزگاری خوش برای مدال آورترین رشته المپیکی ایران باشد.


 سرمایه‌گذاری برای آینده درخشان

 مسابقات دو و میدانی نوجوانان در چهارمحال و بختیاری نشان داد که فدراسیون و کمیته المپیک ایران وظیفه بسیار سنگینی برای سرمایه‌گذاری روی نوجوانان دارند تا در یک فرایند ۱۰ساله بتوانند برای کسب مدال در المپیک حضور یابند. ‏
رئیس فدراسیون دو و میدانی جمهوری اسلامی ایران، مسابقات دو و میدانی کشوری در چهارمحال و بختیاری را یکی از باکیفیت‌ترین دوره‌های مسابقات این رده سنی عنوان کرد.

«مجید کیهانی» در شهرکرد گفت: در این رقابت‌ها رکورد آسیایی پرتاب دیسک شکسته شد و بیشتر ورزشکاران نوجوان نیز در این دوره از رقابت‌ها آمادگی خوبی داشتند.

به گفته وی، بهترین‌های این دوره به همراه مسابقات دو و میدانی جوانان در لرستان، برای حضور در مسابقات جهانی سال آینده انتخاب می‌شوند تا یکی از برنامه‌های آینده‌سازی برای تیم‌ملی دو و میدانی باشد.

کیهانی افزود: مسابقات تدارکاتی خوبی برای ورزشکاران تیم‌ملی جوانان تا برگزاری مسابقات ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده تا ورزشکاران در آمادگی کافی برای مسابقات جهانی به سر ببرند.
رئیس فدراسیون دو و میدانی افزود: امسال برخلاف سال‌های گذشته فدراسیون آسیایی دو و میدانی مسابقات را به ابتدای سال میلادی برد اما تیم ایران در مقطع نوجوانان و جوانان موفق به کسب بهترین نتیجه در طول تاریخ شد. مسابقات دو و میدانی نوجوانان پسر ایرانی در حالی در شهرکرد به کار خود پایان داد که در این رقابت‌ها در ماده پرتاب دیسک رکورد آسیا شکسته شد.


رکورد شکنی نوجوانان شیرازی

در رقابت‌های دو و میدانی پسران نوجوان کشور در شهرکرد «محمدرضا رحمانی‌فر» از فارس با پرتاب دیسک به طول 83/64 متر موفق به شکستن رکورد آسیایی این ماده در رده سنی نوجوانان شد.

رئیس فدراسیون دو و میدانی جمهوری اسلامی ایران با تأیید رکورد شکنی این نوجوان شیرازی گفت: این رکورد در مسابقات چهارمحال و بختیاری به ثبت رسید.
کیهانی افزود: رکورد ملی پرتاب دیسک ایران در رده سنی نوجوانان با 21/62 متر در اختیار «مستعان معتمد» بود که این رکورد در مسابقات انتخابی نوجوانان جهان در سال ۱۳۸۵ به ثبت رسید.

در این رقابت‌ها تیم آذربایجان شرقی رتبه نخست را کسب کرد و استان‌های فارس و تهران نیز مقام‌های دوم و سوم را به‌دست آوردند که در پایان آذربایجان شرقی با ۳ طلا و یک برنز قهرمان شد و فارس با ۳ طلا و تهران با ۲ طلا، ۳ نقره و یک برنز موفق به کسب بهترین عناوین در ماده‌های مختلف این رشته شدند.


   اهمیت رشته دو و میدانی

کمیته جهانی المپیک در هر دوره‌ای بخواهد می‌تواند بدون در نظر گرفتن جایگاه ورزشی، یک رشته را حذف و رشته دیگر را جایگزین کند، درست مانند کشتی که در آستانه حذف از المپیک بود و آنها هنوز نیز این اختیار را دارند، اما هرگز هیچ عضوی از کمیته جهانی المپیک، حتی درباره کم و زیاد شدن ماده‌های دو و میدانی در المپیک جرات اظهار نظر نداشته است.

در المپیک، رشته دو و میدانی یک رشته راهبردی و استراتژیک برای همه کشورهای شرکت‌کننده است، چراکه این رشته به همراه سه رشته دیگر رنکینگ جدول را در این رقابت‌های مهم جهانی تعیین می‌کند و این را می‌توان از سرمایه‌گذاری گسترده ژاپن، چین، آمریکا و روسیه برای این رشته مهم فهمید. سرمایه‌گذاری این کشورها به قدری بر روی رشته دو و میدانی با اهمیت است که بهترین روانشناسان، مربیان بدنسازی، مربیان تغذیه و مربیان دو و میدانی در یک مجموعه برای تربیت بهترین نسل‌های دو و میدانی کنار هم جمع می‌شوند.

دو و میدانی این روزها برای ورزش کشورها آنچنان با اهمیت است که برخی از کشورهای پولدار عربی برای تصاحب مدال در این رشته، بالاترین پرداخت‌ها را برای به تابعیت درآوردن ورزشکاران صاحب‌نام این رشته دارند.
بالاترین حساسیت افسران وادا (کمیته جهانی ضد دوپینگ) نیز در بخش ورزش دو و میدانی است چراکه در این رشته گام‌ها و صدم ثانیه‌ها، تعیین‌کننده مدال برای ورزشکاران و تیم‌ها و کشورهاست.

جنجال دو ۱۰۰ متر المپیک ۱۹۸۸ برای همیشه در تاریخ دو و میدانی باقی می‌ماند. در فینال این مسابقات «بن جانسون» در حالی که رقبایی قوی همچون «کارل لوئیس» آمریکایی و «لینفورد کریستی» انگلیسی داشت، با رکورد ۹/۷۹ توانست از خط پایان عبور کند، رکورد دنیا و المپیک را بهبود بخشد و مدال طلا را از آن خود کند؛ اما ۳۶ ساعت بعد نتایج آزمایش‌ها مشخص کرد که جانسون از ماده ممنوعه استانوزولول استفاده کرده، در پی این اتهام عنوان وی از او باز پس گرفته شد. این جنجال تا سال‌های بعد برای ورزشکاران این کشور چالش ایجاد کرده بود، زیرا دو و میدانی همواره یکی از اعتبارات المپیک در جهان است و هر کسی در آن خطای دوپینگی انجام دهد ورزش یک کشور را با چالش روبه‌رو می‌کند. حساسیت دریافت سهمیه المپیک نیز در بین ورزشکاران دو و میدانی با سایر رشته‌ها متفاوت است چراکه در رقابت‌های مختلف هر بار رکوردها جابه‌جا می‌شود و این نشان می‌دهد که یک دونده باید نسبت به ورزشکاران دیگر از آمادگی بیشتری برخوردار باشد.
 
برای کسب حد نصاب ورود به المپیک فدراسیون جهانی دو و میدانی شرایطی را قرار می‌دهد از جمله امتیاز جایگاه ورزشکار در رنکینگ جهانی که پس از مدت‌زمان تعیین شده برای صعود به بازی‌ها مشخص خواهد شد یا کسب حد نصاب در طول مدت‌زمان تعیین شده برای صعود به بازی‌های المپیک.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :