• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64339
+
-

زخم‌های فوتبال گیلان از مدیریت ناکارآمد

جهانپور، هرندی و فرحسینی، 3چهره شاخص فوتبال استان، به بیان ابعاد مختلف ناکامی‌های فوتبال گیلان پرداختند

ورزش
زخم‌های فوتبال گیلان از مدیریت ناکارآمد

گیلان با سابقه‌ای طولانی در فوتبال و ظهور ورزشکارانی نامدار، چند سالی است با مشکلاتی در بخش‌های مختلف دست به گریبان است. 

کاستی‌ها و نواقص زمینه‌ساز آن شد که اکنون نماینده‌ای از استان در لیگ برتر کشور حضور نداشته باشد. 

 به گزارش ایرنا، کارشناسان فوتبال گیلان در میزگرد خبری به آسیب‌شناسی این افت و خیز و در نهایت تکمیل زنجیره شکست‌ها و نبود نماینده‌ای از گیلان در لیگ برتر فوتبال کشور پرداختند و معتقدند؛ با استفاده از مدیران شایسته در باشگاه‌ها و همچنین حمایت مسئولان اجرایی و ورزشی استان از تیم‌های فوتبال، آنها می‌توانند جانی تازه گرفته و در فرایندی چند ساله، دوباره به لیگ برتر صعود کنند.


ضعف مدیریتی 

«مجید جهانپور» یکی از مربیان باسابقه فوتبال گیلان و کشور معتقد است؛ هم اینک سطح بازی‌های فوتبال خیلی به هم نزدیک شده و برای موفقیت باید از حداقل فرصت‌ها سود برد. 

نمونه بارز این امر، حضور تیم لیگ دسته دومی داماش گیلان است که به فینال جام حذفی صعود کرد و با حداقل نتیجه (یک بر صفر) برابر پرسپولیس شکست خورد و مقام نایب قهرمانی جام حذفی را به دست آورد. این امر نشان می‌دهد چقدر بازی تیم‌ها به هم نزدیک شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه مدیریت قدرتمند در باشگاه سپیدرود که از لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کرده، بسیار ضعیف بود.

جهانپور که سال‌ها به عنوان سرمربی در تیم‌های گیلانی فعالیت داشته، بیان کرد: در آغاز فصل گذشته لیگ برتر، سپیدرود با 2 گروه مالک، 2 کادر فنی مجزا و 2 تیم فعالیت داشت که اگر این تیم در لیگ برتر موفق می‌شد و نتیجه می‌گرفت، فقط یک اتفاق محسوب می‌شد، چون چنین تیم‌هایی که مشکل مدیریتی و مالی دارند، مقابل تیم‌های متمول محکوم به شکست هستند.

به گفته این مربی، سپیدرود رشت که با تلاش و کوشش و به صورت معجزه‌وار از لیگ دسته دوم به لیگ دسته یک و سپس به لیگ برتر راه یافت، با ضعف مدیریتی به راحتی امتیاز لیگ برتری خود را از دست داد و به لیگ دسته اول سقوط کرد.

 باید از حداقل امکانات نهایت استفاده را برد تا یک تیم بتواند موفق شود ولی متاسفانه این اتفاق در باشگاه ریشه‌دار و پرطرفدار سپیدرود رشت نیفتاد و سرانجام این تیم با وجود هوادارانی که داشت، به لیگ دسته اول سقوط کرد.

وی افزود: گیلان از داشتن یک منبع مالی بزرگ محروم است و در بخش مدیریتی نیز ضعیف عمل کرده‌ایم. باید در این راستا مسئولان و مدیرانی که انتخاب می‌شوند، جوابگو باشند و در طول دوران مسئولیت خود برنامه‌هایی را پیاده‌سازی و در صورت موفق نشدن تیم، دلایل آن را بازگو کنند.


ناکامی‌های چندین ساله

دیگر چهره شناخته شده فوتبال استان نیز اظهار کرد: هر سال شاهد این ناکامی‌ها هستیم، چون علاوه بر این‌که ما ضعف‌های مفرطی در بخش‌های مدیریتی و مالی داریم، از وجود افرادی که کارنامه ندارند نیز در تیم‌های خود استفاده می‌کنیم.

«امید هرندی» که سال‌ها به عنوان سرمربی در تیم‌های گیلانی فعالیت داشته، ادامه داد: با توجه به ضعف‌هایی که وجود دارد، شاهد سرخوردگی طرفداران تیم‌هایی همچون سپیدرود و ملوان بندرانزلی هستیم.

 این‌ تیم‌های ریشه‌دار طرفداران زیادی دارند، اما ناکامی‌ها، طرفدارانشان را سرخورده می‌کند.

وی در مورد عوامل ناکامی تیم‌های گیلانی به خصوص سپیدرود در لیگ برتر گفت: درد فوتبال ما مدیریت و کادر فنی ناکارآمد است، به طور مثال یک مربی در سپیدرود همه‌کاره است به همین دلیل تیم نتیجه نمی‌گیرد. یک سرمربی برای این تیم پرطرفدار انتخاب کردند که کارنامه خوبی نداشت. 

این نشان‌دهنده ضعف مدیریت باشگاه است که باعث می‌شود تیم لطمه‌های زیادی ببیند. این ضعف‌ها منجر به سقوط تیم می‌شود.

هرندی ادامه داد: مسئولان باید این باشگاه‌ها را در اختیار افراد توانمندی که کارنامه خوبی دارند، قرار دهند.

 در این افراد می‌توانند موفق عمل کنند حتی اگر فوتبالی نباشند چون مدیرانی که فنی و توانمند هستند، با حداقل امکانات مالی نیز می‌توانند نتیجه خوبی بگیرند.

وی به تیم ملوان انزلی اشاره کرد و گفت: ملوان هر آنچه دارد از نیروی دریایی است و هم اینک باید بخش مالی نیروی دریایی را تقویت کرد.

 با این کار به طور حتم این تیم پرطرفدار نتیجه خواهد گرفت ولی با توجه به ضعفی که در تعدادی از تیم‌های مطرح گیلانی شاهد هستیم، خوشبختانه داماش توانسته با مدیریت خوب خود، نتایج مناسبی نیز کسب کند و با حداقل امکانات مالی، بازی‌های قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد و به فینال جام حذفی صعود کند.


مشکلات بارز فوتبال استان

یکی از کارشناسان و مربیان فوتبال گیلان نیز اظهار کرد: مشکلات مالی، ضعف مدیریت و فانتزی شدن فوتبال پایه از عوامل موثر در موفق نشدن تیم‌های گیلانی به شمار می‌روند.

«سید امیر فرحسینی» که نزدیک به
 2 دهه در تیم‌های پایه سپیدرود رشت به عنوان مربی و مدیر فعالیت داشته، ادامه داد: در فوتبال ایران که هنوز برخلاف جریان آب شنا می‌کند، باشگاه‌های خصوصی نمی‌توانند دوام داشته باشند. 

باشگاه‌هایی که دولتی بوده یا به نهادهای دولتی وصل هستند، موفق می‌شوند.

وی افزود: در اکثر استان‌ها وقتی پای منافع تیمی به میان می‌آید، نمایندگان استان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند ولی در استان ما این انسجام وجود ندارد یا این انسجام بسیار کمرنگ است که این امر نیز یکی دیگر از نقاط ضعف ورزش گیلان به خصوص فوتبال به شمار می‌رود.

فرحسینی اضافه کرد: در بخش مدیریتی دچار مشکلات زیادی هستیم. در این راستا، مدیران باشگاه‌ها و حتی مسئولان هیات فوتبال باید از تحصیلات ورزشی و کارنامه خوبی برخوردار باشند.

وی به باشگاه سپیدرود اشاره و بیان کرد: قراردادهایی طی سال در این باشگاه بسته شده و شاهد تغییرات چند باره مالکیت، مدیریت و کادر فنی آن در طول یک فصل بودیم. 

در کدام باشگاه چنین شرایطی وجود داشت که ما در سپیدرود نظاره‌گر آن بودیم؟ به طور حتم مدیران باشگاه، سکانداران فوتبال و مسئولان ورزش استان در این شکست مقصرند و نباید بگویند ما کاره‌ای نیستیم.

فرحسینی به بی‌توجهی به فوتبال پایه اشاره و تصریح کرد: متاسفانه فوتبال پایه که بسیار مهم است، برای بسیاری افراد در گیلان محل کسب درآمد شده و به فکر پشتوانه‌سازی نیستیم در حالی که برای موفقیت باید درصدی از اعتبارات و درآمدها را به تیم‌های پایه اختصاص دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید