• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64351
+
-

گرگان؛ پیشرو در بازآفرینی شهری

 رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری راه و شهرسازی گلستان گفت: گرگان در بازآفرینی شهری پیشرو است و ساکنان بافت تاریخی شهر همکاری خوبی در این زمینه دارند.

«رقیه منوچهر» در گفت‌و‌گو با مهر با بیان این‌که بافت تاریخی گرگان جزو نخستین بافت‌های تاریخی دارای مصوبه در کشور بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: شرکت عمران و بهسازی شهری از سال ۹۴ به طور جدی مرمت و بهسازی بافت تاریخی گرگان را آغاز کرد و مطالعات زیادی روی این پروژه داشت.

وی افزود: شرکت عمران و بهسازی شهری به سمتی رفت که بافت‌های تاریخی را احیا کند، به همین منظور گرگان به دلیل دارا بودن بافت تاریخی در اولویت طرح پایلوت بازآفرینی شهری قرار گرفت.

منوچهر بیان کرد: در شمال کشور با توجه به سبک خاص معماری هیچ شهری مانند گرگان دارای بافت تاریخی حفظ‌ شده نیست.

این مسئول ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استانداری گلستان و شهرداری گرگان، نهادهای اصلی در این پروژه بودند. هر جایی نیاز بود نهادها یا گروه‌های دیگر هم کمک کردند.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان به روند بهسازی تکایای دوشنبه‌ای اشاره کرد و گفت: مرکز محله دوشنبه‌ای نخستین پروژه ما بود که مرمت و بهسازی آن از سال ۹۴ آغاز شد و بهسازی ضلع شمال غربی آن سال ۹۵ به پایان رسید.

منوچهر در خصوص این‌که پروژه مرمت و بهسازی مرکز محله دوشنبه‌ای چه زمانی به اتمام می‌رسد، تصریح کرد: اتمام این پروژه منوط به تامین اعتبار است و در صورت تامین اعتبار مشکلی در روند و اتمام کار وجود ندارد.

این مسئول ادامه داد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی از محل اعتبارات شرکت عمران و بهسازی شهری برای پروژه بافت تاریخی گرگان در نظر گرفته شده که باید در تمام محله‌های دارای بافت تاریخی گرگان تقسیم شود.

وی اضافه کرد: مرکز محله دوشنبه‌ای به دلیل کم تردد بودن و این‌که شرایط بحرانی ندارد، جزو اولویت‌های ما برای مرمت و بهسازی نیست. در حال حاضر باید با توجه به بودجه محدودی که داریم، برای آن برنامه‌‌ریزی کنیم.

منوچهر بیان کرد: اتمام پروژه مرکز محله دوشنبه‌ای نیاز به زمان‌بندی یک تا 2 ساله دارد تا هر سال یکی از قسمت‌ها را ترمیم کنیم.

این مسئول یادآور شد: اهالی و ساکنان مرکز محله دوشنبه‌ای همکاری بسیار خوبی با ما دارند.

به گفته وی، دوشنبه‌ای کم‌حاشیه‌ترین مرکز محله بوده و در بسیاری از موارد اهالی دلسوزانه همکاری کردند و پای کار بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید