• یکشنبه 23 شهریور 1404
  • الأحَد 21 ربیع الاول 1447
  • 2025 Sep 14
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64209
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rw9B
+
-

دپوی 190هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان

14هزار میلیارد تومان از سرمایه خودروسازان به واسطه دپوی خودروهای ناقص در پارکینگ، راکد مانده است‌

خودرو
دپوی 190هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
دپوی حدود 190هزار خودروی ناقص به ارزش بیش از 14هزار میلیارد تومان در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی موجب بررسی هشدار بحران مجدد صنعت خودرو در نشست قطعه‌سازان با وزیر صنعت شده است.

به گزارش همشهری، مشکلات تامین مواداولیه، نقدینگی و نقل‌و‌انتقال ارز در حالی موجب کاهش 40درصدی تیراژ تولید خودرو در سال گذشته نسبت به سال96 شده که با وجود رشد نسبی تیراژ تولید خودرو از ابتدای امسال، قطعه‌سازان با استناد به دپوی 190هزار خودروی ناقص در خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی از موج تازه بیکاری، کاهش ظرفیت و تعطیلی این صنایع خبر می‌دهند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در گفت‌وگو با همشهری از دپوی 190هزار خودروی ناقص در خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی و راکد‌ماندن نزدیک به 14هزار میلیارد تومان سرمایه متعلق به‌خودروسازان، قطعه‌سازان و مشتریان به‌دلیل دپوی این خودروها خبر داد و گفت: بسیاری از خودروها قبلا به مردم فروخته شده ‌و این خودروهای ناقص روند زیاندهی و بحران صنعت خودرو کشور را تشدید می‌کند. آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه خودروسازان در تحویل خودرو به مشتریان باید هزینه‌های مالیات ارزش افزوده، شماره‌گذاری، بیمه و... را که حدود 15درصد ارزش هر خودرو‌ست، در فاکتور فروش لحاظ کنند، افزود: همچنین در فرایند هزینه تمام‌شده تولید خودرو شاهد سهم حدود 25درصد هزینه مالی پرداختی به بانک‌ها هستیم که با این روند حدود 40درصد قیمت فروش خودرو به‌صورت مستقیم به جیب بانک‌ها و دولت رفته و تنها 60درصد این مبلغ فروش به‌خودروسازان می‌رسد.

 او افزود: با این روند از محل فروش پراید 37میلیون تومانی حدود 22میلیون و از محل فروش پژو 206تیپ دو 67میلیون تومانی تنها حدود 40میلیون تومان به‌خودروساز می‌رسد. به گفته محبی‌نژاد، از ابتدای امسال هزینه تمام‌شده قطعات تولیدی با مواداولیه داخلی 50درصد و با مواداولیه وارداتی (برخی پلیمرها و صنایع ‌های‌تک) 140درصد افزایش یافته است.

85هزار خودروی ناقص در ایران خودرو
این در حالی است که مدیرعامل ایران‌خودرو در گفت‌وگو با همشهری تیراژ واقعی خودروهای ناقص دپو‌شده در این شرکت را کمتر از 100هزار (حدود 85هزار دستگاه) خودرو دانست و گفت: تیراژ تولید روزانه کنونی ایران خودرو به بیش از 1500دستگاه رسیده و به همین میزان نیز تجاری‌سازی‌ و تحویل خودرو به مشتریان را شاهد هستیم. هاشم یکه‌زارع‌ از رشد 2.1برابری تیراژ تولید در این گروه خودروسازی طی یک ‌ماه گذشته خبر داد و گفت: اغلب خودروهای ناقص به‌دلیل کمبود قطعات‌ های‌تک دپو شده، اما بیشتر آمارهایی که در زمینه تیراژ خودروهای ناقص دپو‌شده در ایران خودرو اعلام می‌شود، نادرست است. باید درنظر گرفت که خودروسازان تیراژ تولید روزانه جاری و کف دارند که باید به‌صورت هم‌وزن تکمیل و تجاری‌سازی‌ و عرضه شود. او‌ افزود: برای کاهش دپوی خودروهای ناقص در خطوط تولید ایران خودرو برنامه‌ریزی کرده‌ و سیر نزولی تولید این خودروها را شاهد هستیم که با این روند، طی 3 تا 4‌ماه آینده تعداد این خودروها به صفر خواهد رسید. اکنون تحویل برخی از محصولات ایران خودرو به مشتریان به‌روز رسیده و عرضه بقیه محصولات نیز طی 4 تا 5‌ماه آینده به‌روز خواهد شد.

سه‌گانه مشکلات صنعت قطعه‌سازی‌
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور از نشست ‌قطعه‌سازان با وزیر صنعت برای بررسی بحران کاهش تیراژ تولید و بیکاری صنایع قطعه‌سازی‌ خبر داد و در تبیین مشکلات سه‌گانه کنونی صنعت قطعه‌سازی، گفت: قیمت‌‌گذاری دستوری خودرو موجب شده تا خودروسازان نیز قطعات خودرو را با قیمت پایین خریداری کرده و قطعه‌سازان با ضرر تولید کنند. به‌دلیل قیمت‌های تحمیلی طی 3سال گذشته 2خودروساز بزرگ کشور بیش از 25هزار میلیارد تومان و فقط در سال گذشته بیش از 12هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند. محبی‌نژاد با اشاره به اینکه 9هزار میلیارد تومان بدهی معوق و در مجموع 22هزار میلیارد تومان مانده مطالبات زنجیره تامین از شرکت‌های خودروسازی موجب شده تا اکنون قطعه‌سازان در تامین نقدینگی دچار مشکل شوند، افزود: مشکل سوم تنگناهای تامین ارز مبادی رسمی دولتی و بانکی و خرید مواداولیه است. این در حالی است که صنعت خودرو و قطعه‌سازی به‌صورت مستقیم مشمول تحریم شده و باید بتواند نیاز حدود 2میلیارد دلاری ارزی برای تامین مواداولیه و قطعات را بدون انتقال ارز برآورده کند. او با بیان اینکه متأسفانه تامین مواداولیه داخلی از طریق بورس نیز برای قطعه‌سازان سخت شده و واسطه‌ها و شرکت‌های دولتی سود این شیوه عرضه را می‌برند، افزود: انتظار داریم تا در شرایط سخت، قطعه‌سازان بتوانند به‌طور مستقیم با ال‌سی داخلی نسبت به تامین مواداولیه داخلی اقدام کنند. همچنین هنوز یک یورو از 844میلیون یورو تسهیلات مصوب ارزی به صنعت خودرو پرداخت نشده و برای نجات صنعت خودرو از بحران باید ضمن پرداخت این تسهیلات و بازپرداخت ریالی آن، امکان انتقال بدون ارز قطعات فراهم شود چرا‌که علت دپوی خودروهای ناقص نیز همین ممنوعت واردات بدون انتقال ارز برای قطعات و مواداولیه خودرو‌ست.

بازگشت بحران به صنعت خودرو
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور با اشاره به اینکه درصورت تداوم این شرایط و عدم‌سیاستگذاری فوری برای نجات صنعت خودرو، علاوه بر فراگیر‌شدن بحران بیکاری قطعه‌سازان، ورشکستگی صنعت خودرو را شاهد خواهیم بود، افزود: این در حالی است که تنها برای ایجاد اشتغال مجدد ناشی از بیکاری 280هزار قطعه‌ساز باید حدود 150هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود و اگر بحران بیکاری به 550هزار شاغل صنعت قطعه‌سازی تعمیم یابد، سازمان تامین اجتماعی هر‌ماه حدود 4هزار میلیارد تومان از محل پرداخت‌نشدن بیمه این شاغلان و حدود 10هزار میلیارد تومان از محل پرداخت بیمه بیکاری به آنان متضرر خواهد شد و در مجموع تراز تامین اجتماعی 14هزار میلیارد تومان منفی خواهد شد. محبی‌نژاد‌ با بیان اینکه در سال‌97 نسبت به 96 تیراژ تولید قطعات و خودرو با افت 40درصدی مواجه شده است، افزود: این افت تولید باعث افزایش هزینه‌های سربار و غیرمستقیم قطعه‌‌سازان می‌شود که قیمت قطعات و خودرو را افزایش داده و زیان خودروسازان و قطعه‌سازان را تشدید می‌کند.

 مطالبات 22هزار میلیارد تومانی از خودروسازان

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور با بیان اینکه هم‌اکنون مطالبات کل زنجیره تامین قطعه‌سازان داخلی از خودروسازان به حدود 22هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: از این میزان حدود 9هزار میلیارد تومان مطالبات سررسید گذشته(به‌روز شده) زنجیره تامین است که متأسفانه خودروسازان به‌دلیل گردش نقدینگی منفی عملا توان پرداخت این مطالبات را ندارند. محبی‌نژاد‌ با اشاره به اینکه ارزش روز دارایی‌های قطعه‌سازان در 3 رده ذکر شده بیش از 250هزار میلیارد تومان اما ارزش روز دارایی‌های خودروسازان بیش از 100هزار میلیارد تومان است، افزود: با این روند 350هزار میلیارد تومان از دارایی کشور معطل مانده و با خوابیدن این صنعت، راکد می‌ماند. او گفت: حدود هزارو 200قطعه‌ساز در رده‌های یک، دو و سه در کشور داریم که از این تعداد متأسفانه نزدیک به 400واحد تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند. از سوی دیگر، تعداد شاغلان مستقیم در صنعت قطعه‌سازی 550هزار نفر است که با احتساب 150هزار نفر شاغل در صنایع خودروسازی در مجموع سهم صنعت خودرو از اشتغال مستقیم حدود 700هزار نفراست. محبی‌نژاد‌ گفت: متأسفانه طی سال گذشته در دو موج بیکاری 130هزار نفر شاغل در صنایع قطعه‌سازی تعدیل(بیکار) و حدود 150هزار نفر نیز تعلیق شده و در حالت بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. در مجموع طی سال گذشته حدود 280هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی‌ بیکار یا تعلیق شدند که با تزریق تسهیلات 4هزار میلیارد تومانی بخشی از150هزار نیروی تعلیقی قطعه‌سازان به‌کار بازگشتند اما دوباره به‌دلیل کاهش شدید ظرفیت تولید و عقب‌ماندن از برنامه تولید قطعه‌سازان، این نیروها در حال تعلیق هستند و اگر همین روال پیش رود، به‌زودی شاهد بیکاری 280هزار نفر شاغل در صنایع قطعه‌سازی خواهیم بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید