• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64047
+
-

زخم متکدیان بر سیمای یاسوج

اخبار استان
زخم متکدیان بر سیمای یاسوج

شهر یاسوج با عنوان پایتخت طبیعت ایران این روزها در محاصره متکدیان قرار گرفته است و در واقع این افرادسیمای نگین جنوب ایران را زشت کرده‌اند. به گزارش تسنیم، هم‌زمان با آغاز فصل بهار و تابستان و حضور گردشگران در شهر زیبا و خوش آب‌وهوای یاسوج عده‌ای متکدیان داخلی و خارجی نیز به سمت این شهر حرکت می‌کنند. 

تکدیگری در دین مبین اسلام جزو کسب‌های منفور به شمار می‌رود و در واقع این پدیده بیشتر از این‌که زاییده فقر مادی باشد ریشه در فقر فرهنگی دارد. این مساله به‌عنوان یک بیماری اجتماعی با راهکارهای سلبی به طور دائم و اصولی درمان نمی‌شود.

 این روزها در پایتخت طبیعت ایران متکدیان به شیوه‌های جدید در قالب دعانویسی، خرید نسخه دارو، اسپند دود کردن، تمیز کردن شیشه خودرو، فروش اجباری کالا با مظلوم‌نمایی و در قالب دستفروشی گدایی می‌کنند. 
تکدی‌گری به یک شغل تبدیل شده است و بیشتر متکدیان مهاجر در خیابان‌ها به این کار ناپسند مشغولند. این افراد به ابزار نوین مجهز شده‌اند و یکی از شیوه‌های کاری آنان استفاده از فضای مجازی و ارسال پیامک است. 

شهردار یاسوج متکدیان را از عوامل مخل نظم و انضباط عمومی دانست و گفت: اداره اجرائیات شهرداری با هدف حفظ حقوق شهروندی و رعایت حریم‌های اجتماعی، متکدیان و دستفروشان را به عنوان مصداق بارز سد معبر جمع‌آوری می‌کند. 
«نستهن مقدم» بیان کرد: شیوه‌های متکدیان در گدایی تغییر یافته و حتی نوین شده است و ‌باید قانون مربوط به 2 دهه قبل ساماندهی متکدیان براساس واقعیت‌های امروز تغییر یابد. 
وی ادامه داد: تکدیگری به عنوان یک آسیب اجتماعی ریشه و علل مختلفی دارد و در واقع یک سازمان یا نهاد به تنهایی نمی‌تواند با این پدیده و ناهنجاری مقابله کند. 

وی با تشریح ابعاد تکدیگری گفت: در شهر یاسوج تکدیگری به شیوه فردی انجام می‌شود، ولی متکدیان مهاجر همچون کولی‌ها به شکل گروهی و خانوادگی گدایی می‌کنند و مشکلاتی را به وجود می‌آورند. 
مدیر اجرائیات شهرداری یاسوج نیز تصریح کرد: ماموران اجرائیات شهرداری طبق قانون و در چهارچوب وظایف خود در اقدامی ضربتی معابر، میادین و چهارراه‌های شهر را از وجود متکدیان پاکسازی کردند. 
«فرزاد غلامیان» افزود: پلیس انضباط شهری به تنهایی نمی‌تواند با متکدیان مقابله کند و برای این کار به همراهی مردم و همکاری بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر نیاز دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید