• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63882
+
-

گنبد کاووس تایید اولیه ثبت شهر خلاق یونسکو را کسب کرد

شهردار: درصددیم با برگزاری برنامه‌های فرهنگی، تاییدیه نهایی شهر خلاق را برای گنبد کاووس کسب کنیم تا نام این شهر در جهان بدرخشد / طرح توسعه و پیاده‌راه‌سازی محوطه تاریخی گنبد قابوس در دستور کار قرار گرفت

گزارش
گنبد کاووس تایید اولیه ثبت شهر خلاق یونسکو را کسب کرد

شهردار گنبد کاووس از کسب تاییدیه اولیه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در خصوص ثبت این شهر واقع در شرق گلستان به عنوان شهر خلاق ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا، «منصور طعنه گنبدی» در مراسم بزرگداشت روز گنبد کاووس که در محوطه برج قابوس برگزار شد، اظهار کرد: طی فراخوانی که در سال ۹۶ در خصوص شهرهای خلاق ایران اعلام شده بود، از سراسر کشور ۳۰۰ شهر با ارائه برنامه‌های خود نامزد کسب این عنوان شدند. 

بعد از بررسی و بازدیدهای صورت گرفته توسط سازمان شهرداری‌ها و امور بین‌الملل وزارت کشور، ۳۶ شهر به مرحله نهایی رسیدند و در نهایت ۱۱ شهر این عنوان را کسب کردند. گنبد کاووس نیز در بین این آمار نهایی قرار داشت.

شهردار افزود: از بین ۱۱ شهر نهایی شده به عنوان شهر خلاق در کشور، برنامه‌های 3 شهر از جمله گنبد کاووس برای کسب عنوان شهر خلاق در ابعاد جهانی به یونسکو ارسال و تاییدیه اولیه برای کسب این عنوان به گنبد کاووس اعلام شد که افتخاری برای استان است.

طعنه گنبدی گفت: درصددیم با برگزاری برنامه‌های فاخر در گنبد کاووس از جمله موسیقی سنتی، معرفی بناهای تاریخی و دیدنی، هنرهای دستی و دیگر آثار موجود در این منطقه به یونسکو، تاییدیه نهایی شهر خلاق در بین شهرهای مطرح جهان را برای گنبد کاووس کسب کنیم تا نام این شهر در جهان بدرخشد.


بلندترین گنبد آجری جهان نیازمند حمایت ملی

برج قابوس در مرکز شهر گنبد کاووس که عنوان بلندترین برج آجری جهان را دارد، 10 تیر ۱۳۹۱ در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید و در حال حاضر نیازمند توجه بیشتر مسئولان ملی و استانی است. این بنا به شماره ۸۶ در سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور هم به ثبت رسیده است.

با جای گرفتن گنبد قابوس در فهرست یونسکو جهانیان بیشتر با هویت این برج آجری و معماری اسلامی آن آشنا شدند و هر ساله علاوه بر هزاران گردشگر و مسافر داخلی، صدها گردشگر و محقق خارجی نیز از برج قابوس دیدن می‌کنند.

دکتر «عبدالمجید نورتقانی» سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس از آن به عنوان پردیس آیینه تمدن اسلامی و شاهکاری از عصر طلایی جهان اسلام در قرون ۳ و ۴ هجری قمری یاد می‌کند. به گفته وی این بنا شاهدی بر نگاه مهندسی و دانش معماری اسلامی است.


تاریخ توسعه محوطه گنبد

به گفته سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس، از زمان ثبت این بنای تاریخی در یونسکو تا سال ۹۵ اقدام قابل توجهی جز آزادسازی حدود 5/1 هکتار از املاک واقع در حریم این شاهکار معماری اسلامی با همکاری برخی ادارات و نهادها مانند شهرداری، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و شرکت برق صورت نگرفته بود.

نورتقانی افزود: با پیگیری‌های انجام شده، نقشه‌های اجرایی برای محوطه‌سازی و برخی اقدامات عمرانی اطراف این اثر تاریخی در سال ۹۵ آماده و به تصویب رسید. در نهایت در سال ۹۶ با تخصیص ۱۲ میلیارد ریال اعتبار ملی، مرحله نخست محوطه‌سازی این برج آغاز شد.

وی اضافه کرد: سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای ادامه فعالیت‌های عمرانی و محوطه‌سازی به این شاهکاری معماری اسلامی اختصاص یافت. بخش قابل توجهی از محوطه‌سازی اطراف این بنای تاریخی انجام خواهد شد که در نهایت در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری که هنوز مقدار آن مشخص نیست، عملیات محوطه‌سازی پایان می‌یابد.

نورتقانی گفت: این بنای تاریخی میراث ارزشمند دوران طلایی معماری اسلامی است و تمام فعالیت‌های عمرانی پیرامون این اثر جهانی مطابق با اصول فنی و معماری اسلامی انجام می‌شود.


سنگفرش ضلع جنوبی گنبد

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس با قدردانی از شهرداری گنبد کاووس به دلیل همکاری و همراهی با پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس در اجرای فعالیت‌های عمرانی تصریح کرد: با قول مساعد شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، قرار است خیابان قسمت جنوبی این اثر تاریخی از ابتدای خیابان حافظ شمالی تقاطع شریعتی تا درب ورودی آن و خیابان ملت سنگفرش شده و به مسیری برای پیاده‌‌روی تبدیل شود.

نورتقانی گفت: در بخش ساماندهی عرصه محوطه این بنای تاریخی، برای این‌که سیمایی از یک اثر جهانی داشته باشیم، برخی اقدامات مانند احداث رمپ دسترسی، آمفی تئاتر روباز، حصارکشی و روکش چوب پله‌های ورودی و داخل بنا به خاطر محافظت از آجرها انجام شده و قرار است در روزهای آینده باجه بلیت‌فروشی الکترونیکی هم راه‌اندازی شود.

وی افزود: انجام مرحله نخست 4 طرح مطالعاتی با همکاری برخی مراکز آموزش عالی تهران، مشهد و گلستان مطالعاتی از جمله فن‌شناسی بنا، شناسایی بنا از منظر شهر تاریخی جرجان به عنوان سومین شهر بزرگ دوران طلایی معماری اسلامی، پژوهش روی گلسنگ‌های موجود در برخی قسمت‌های بنا و مطالعه برای کنترل رطوبت و جلوگیری از فرسایش بنا با استفاده از فناوری‌های نوین صورت گرفته و مرحله دوم این مطالعات در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری انجام می‌شود.


افزایش شمار بازدید گردشگران 

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس به مزایای ثبت جهانی این اثر تاریخی نیز اشاره کرد و گفت: ثبت جهانی گنبد قابوس سبب شده تا علاوه بر این‌که این شاهکار معماری اسلامی به جهانیان معرفی شده و مورد حمایت معنوی سازمان یونسکو قرار گیرد، افزایش شمار گردشگران داخلی و خارجی را به دنبال داشته است.

وی افزود: آمار بازدید گردشگران خارجی از گنبد قابوس از ۳۶۳ نفر در سال ۹۲ تا پایان سال ۹۷ به 2برابر افزایش یافته است. بازدید گردشگران داخلی نیز سالانه به ۹۶ هزار نفر افزایش یافته است که باید تلاش کنیم بیش از این افزایش یابد.

نورتقانی آمار بلیت‌فروشی سال ۹۷ پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس را در مجموع 2 میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این میزان فروش بلیت و آمار گردشگران داخلی و خارجی با آمار فروش و بازدید از موزه ملی ایران برابری می‌کند.


تلاش برای پیوستن شهر تاریخی جرجان به گنبد قابوس

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس ادامه داد: ثبت جهانی گنبد قابوس مقدمه‌ای برای توسعه شهرستان گنبد کاووس و استان گلستان است و آنگونه که گفته شد باید با سرمایه‌گذاری، دیگر آثار تاریخی موجود در بستر شهر باستانی و بزرگ جرجان را احیا و معرفی کنیم.

نورتقانی گفت: تلاش می‌کنیم شهر تاریخی و باستانی جرجان را به گنبد قابوس پیوست دهیم تا از این طریق به احیا و معرفی آن کمک شود، ضمن این‌که ثبت جهانی دیوار دفاعی جرجان (گرگان) نیز در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور قرار دارد.

وی افزود: امروز نگاه همه مسئولان به میراث فرهنگی شهرستان گنبد کاووس باید سیستمی و همه‌جانبه باشد و با پرهیز از نگاه تک‌بعدی به گنبد قابوس و احیا و معرفی دیگر آثار تاریخی موجود در بستر تاریخی این شهرستان، مقدمات حضور بیشتر گردشگران و توسعه صنعت توریسم را فراهم کنیم.


آمادگی شهرداری 

شهردار گنبد کاووس نیز از آمادگی این دستگاه برای هر نوع کمک و مشارکت در توسعه و عمران محوطه اثر جهانی گنبد قابوس خبر داد و گفت: شهرداری در راستای بزرگداشت سالروز ثبت جهانی این اثر تاریخی که به نام روز گنبد کاووس نیز نامگذاری شده، جشن بزرگی روز پنجشنبه هفته گذشته در سالروز ولادت حضرت معمومه(س) و روز دختر برگزار کرد.

«منصور طعنه گنبدی» افزود: شهرداری در بهسازی و محوطه‌سازی قسمت شرقی برج قابوس با پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس همکاری داشته و برای تکمیل آن نیز همکاری خواهد داشت، ضمن این‌که شهرداری در بودجه امسال خود نیز مبلغ 5 میلیارد ریال برای ایجاد پیاده‌راه در خیابان ضلع جنوبی این میراث جهانی پیش‌بینی کرده که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی گنبد قابوس را متعلق به همه مردم گنبدکاووس، استان گلستان و کشور دانست و گفت: برای ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه عمرانی اطراف محوطه این اثر تاریخی همه ادارات و نهادها باید مشارکت کنند، زیرا منافع آن به مردم می‌رسد.

شهرداری در انجام طرح‌های زیرساختی شهری از جمله احداث بوستان‌های شهری از مشارکت خیران و بخش خصوصی استقبال می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: بدون تردید ثبت جهانی گنبد قابوس مزایای فراوانی برای شهروندان گنبدی و گلستانی‌ها در میان‌مدت و بلندمدت خواهد داشت و همه باید برای معرفی بهتر این اثر ارزشمند تاریخی و توسعه و عمران محوطه آن کمک کنند.


درباره برج قابوس

برج قابوس بن وشمگیر به عنوان بلندترین بنای آجری جهان 10 تیر سال ۱۳۹۱ از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنکی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی و به پیشنهاد اعضای شورای اسلامی این شهر و تصویب در شورای اداری این شهرستان به نام روز گنبد کاووس نامگذاری شد. هر ساله مراسم بزرگداشت گنبد کاووس با حضور پرشور مردم و برنامه‌های فرهنگی و موسیقی سنتی اقوام مختلف برگزار می‌شود.


ساخت مجسمه قابوس بن وشمگیر

«منصور طعنه گنبدی» شهردار گنبد کاووس گفت: شهرداری با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر سفارش ساخت تندیس قابوس بن وشمگیر را از جنس برنز داده که در روزهای آینده در جوار گنبد قابوس نصب خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید