• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63804
+
-

خواب شیرین تالاب‌های لرستان

رسیدگی به تالاب‌های استان برای احیای آنها مدتی است که در دستور کار مسئولان محیط زیست لرستان قرار گرفته است

زیست بوم
خواب شیرین تالاب‌های لرستان

تالاب‌ها بهترین و مهم‌ترین مخازن ژن گیاهی و جانوری روی زمین هستند و می‌توانند برای تفریح و تفرج، شکار و صید هم به کار گرفته شوند.به گزارش مهر، تغییر کاربری اراضی تالابی، عدم تخصیص حق‌آبه محیط‌های طبیعی از سوی مجریان مختلف طرح‌های آبی، عدم ملاحظات زیست‌محیطی در پروژه‌های عمرانی، ورود آلاینده‌های مختلف بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی به محیطی‌های تالابی، شکار و صید غیرمجاز، خشکسالی‌ها و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی از جمله تهدیدهای پیش روی تالاب‌ها محسوب می‌شوند.


باارزش‌ترین اکوسیستم روی کره زمین

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست لرستان با اشاره به وضعیت تالاب‌های این استان اظهار کرد: تالاب‌ها باارزش‌ترین اکوسیستم روی کره زمین هستند و همیشه مورد توجه قرار دارند.«مهرداد فتحی بیرانوند» با اشاره به این‌که در سال های گذشته این اکوسیستم‌ها در کشور ما مورد کم‌لطفی و کم‌توجهی قرار گرفته‌اند، گفت: به دلایل مختلفی این تالاب‌ها نادیده گرفته و خیلی از آنها خشک شده‌اند.

وی با بیان این‌که اما امروز حساسیت نسبت به تالاب‌ها بالا رفته است، افزود: موضوع تالاب‌ها در دستور کار سیاستگذاران قرار دارد و به عنوان یکی از حوزه‌های اصلی زیست‌محیطی در سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور مورد توجه است.فتحی بیرانوند با اشاره به برنامه‌‌ریزی برای احیای تالاب‌ها و همچنین مطالعات صورت گرفته در این رابطه گفت: لرستان نیز زمانی تالاب‌های بسیار سرزنده و سرحالی داشت.

این مسئول با اشاره به وجود تالاب‌های بیابانی و کوهستانی در کشور بیان کرد: تالاب‌هایی که در خوزستان، فارس و سیستان بلوچستان وجود دارند از نوع تالاب‌های بیابانی هستند در حالی که تالاب‌های کوهستانی وسعت کمی دارند اما ارزش اکولوژیکی آنها خیلی بیشتر از تالاب‌های بیابانی است که تعداد این نوع تالاب‌ها در لرستان زیاد است.


تالاب‌هایی که خشکانده شدند

فتحی بیرانوند با بیان این‌که لرستان یکی از استان‌های دارای تالاب‌های بسیار بااهمیت در حوزه کوهستانی است، گفت: در گذشته تالاب‌هایی مانند بیشه‌دالان، تنوردر، تالاب‌های یازده‌گانه پلدختر، دریاچه گهر و... در استان وجود داشت که در دهه‌های۶۰ و ۷۰ به خاطر مباحث موقت اقتصادی و کارهای توسعه‌ای بدون برنامه، بخش عمده‌ای از آنها از حالت تالابی خارج و با زدن زهکش، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد این تالاب‌ها خشکانده و به اراضی کشاورزی تبدیل شد.

وی با اشاره به این‌که تالاب بیشه‌دالان زمانی نزدیک به هزار هکتار وسعت داشت اما الان حدود ۹۰ هکتار است، ادامه داد: همچنین حدود ۷۰ هکتار از تالاب تنوردر باقی مانده و تالاب گری‌بلمک ۶۰۰ هکتار است و کمتر از ۱۰۰ هکتار آن باقی مانده است.مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست لرستان با تاکید بر این‌که طی سال‌های اخیر یکی از راهبردهای اصلی ما احیای تالاب‌های استان بوده است، گفت: اقدامات گسترده‌ای در این رابطه انجام شده است.وی با اشاره به انجام مطالعات در خصوص تالاب‌های استان افزود: الان مطالعات تمام تالاب‌های استان انجام شده است.


واگذاری بیشه‌دالان به محیط زیست

این مسئول با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط ‌زیست در سطح کشور برنامه مدیریت ‌زیست‌بومی را برای ۱۱ تالاب در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته، 2 مورد از این برنامه‌ها را برای لرستان گرفته‌ایم.وی افزود: در این زمینه مدیریت زیست‌بومی برای تالاب بیشه‌دالان بروجرد و تالاب‌های یازده‌گانه پلدختر را در دستور کار قرار داده‌ایم. فاز اول شامل مطالعات آنها انجام شده است و وارد فاز اجرایی زیست‌بومی شده‌ایم.

فتحی بیرانوند با اشاره به این‌که مقرر شد پلاک تالاب بیشه‌دالان که نزدیک ۷۲۰ هکتار است از منابع طبیعی گرفته و به محیط‌ زیست داده شود، گفت: مراحل اداری این کار در حال انجام است و اگر قطعی شود، ما برنامه ساماندهی زهکش‌ها را در دستور کار قرار می‌دهیم و در قالب برنامه ‌زیست‌بومی اقدام به احیای تالاب برای اولین بار در کشور خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این‌که برای حفاظت از تالاب بیشه‌دالان اقدام به ساخت یک پاسگاه محیط‌بانی کرده‌ایم که طی 2 ماه آینده تکمیل می‌شود، ادامه داد: همچنین مطالعات تالاب گری‌بلمک و تالاب‌های یازده‌گانه پلدختر انجام و برنامه ‌زیست‌بومی آن نیز تدوین شده است. برای احیای تالاب گری‌بلمک جلسات زیادی را با جوامع محلی برگزار کرده‌ایم.


مخالفت با سدسازی در بالادست گری‌بلمک

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست لرستان همچنین به موضوع سدسازی در بالادست تالاب گری‌بلمک اشاره کرد و گفت: به ما استعلامی داده شد که بعد از بررسی در کارگروه کارشناسی با آن مخالفت کردیم. هر سازه و اقدامی که به کاهش آب تالاب‌ها منجر شود از نظر ما خط قرمز است و در رابطه با صدور مجوز برای اطراف تالاب‌ها چارچوبی داریم.فتحی بیرانوند بیان کرد: ما مجوز ساخت سد در بالادست گری‌بلمک را صادر نکرده‌ایم و محیط‌ زیست اجازه این کار نمی‌دهد چون این سد روی میزان دبی آب تالاب تاثیر دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید