• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63801
+
-

بی‌آبی در دمای 50 درجه

مسئولان وعده داده‌اند که مشکل آب مناطق شهری اهواز طی همین ماه و مشکل روستاها تا 3 ماه آینده برطرف می‌شود

آب
بی‌آبی در دمای 50 درجه

قطعی پیاپی و افت فشار آب شرب از مهم‌ترین مشکلاتی است که شهر اهواز و روستاهایش با آن روبه‌رو هستند. این مشکل از زمان وقوع سیل فروردین امسال شدت یافته و شهروندان و روستاییان را کلافه‌ کرده است، به خصوص اکنون که در فصل تابستان هستیم.به گزارش ایرنا، در طول یک هفته گذشته خبرهای گوناگونی از وضعیت ناگوار آب اهواز و شهرستان‌هایی مانند هویزه، رامهرمز، هندیجان، باغملک و کارون رسانه‌ای شده که مهم‌ترین آنها موضوع کم‌آبی و در بعضی از روستاها بی‌آبی بوده است. 

در این میان معضل آب شهرستان اهواز در مقایسه با دیگر شهرستان‌هایی که کمبود یا قطعی آب دارند، جدی‌تر و پررنگ‌تر است.بر اساس وعده مسئولان، مشکلات آب شهری اهواز طی ماه جاری و مشکل آب شرب روستاها نیز ۲ تا 3 ماه آینده برطرف می‌شود. اما باید دید مشکل قطع و افت فشار آب در مناطق شهری اهواز قرار است چگونه طی چند روز فیصله یابد.


کمبود دبی آب؛ مشکل بزرگ اهواز

دستیار ویژه استاندار خوزستان عمده مشکلات اهواز را کمبود دبی و فشار آب در مناطق مرکزی و شرق آن بیان می‌کند. «پیمان کاظمی‌نژاد» می‌گوید: برای برطرف کردن مشکلات آب در شهرستان کارون گرفتن انشعاب از تصفیه‌خانه فولاد خوزستان و افزایش دبی خروجی آب طرح آبرسانی موسوم به آب‌ حیات در محل پیچ خزامی پیشنهاد می‌شود.

 وی اظهار می‌کند: روستاهای بخش اسماعیلیه شامل شموس و دب حردان با جمعیت 1100 نفر، بخش مرکزی شامل 8 روستا با جمعیت 1500 نفر و بخش غیزانیه با ۷۰ تا ۸۰ روستا و جمعیت ۶ هزار نفر با مشکل نبود آب روبه‌رو هستند.کاظمی‌نژاد همچنین با تاکید بر اصلاح شبکه آب مرکز شهر اهواز و نیز اتمام عملیات خط انتقال آب از شیبان به غیزانیه می‌گوید: بیشترین مشکل در این روستاهاست که متاسفانه به شدت با مشکل آب مواجهند و لازم است این خط انتقال اجرا شود.


آبفا و آبفار تعهدات خود را در اهواز عملی کنند

نماینده اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این‌که شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی باید به تعهدات خود در مناطق درگیر با بحران آب عمل کنند، می‌گوید: پیش از این استاندار در خصوص برطرف کردن مشکلات موجود دستورهای خود را به این ۲ شرکت ابلاغ کرده است، اما تاکنون بخش عمده‌ای از این دستورها اجرا نشده‌اند.«جواد کاظم‌نسب الباجی» اظهار می‌کند: ما به دنبال ایجاد آرامش در استان هستیم اما عملی نشدن وعده‌ها باعث شده است مردم ما را به چشم مسئولانی که قول می‌دهند اما عمل نمی‌کنند، ببینند. 

وی ادامه می‌دهد: مشکل آب شرب در مناطقی از اهواز شامل کوی مندلی، سیاحی، علوی، زویه، عین‌دو و زرگان حاد است و هم‌اکنون در برخی از مناطق آب و فاضلاب مخلوط و موجب نارضایتی و گلایه مردم شده است.این نماینده بر تامین بودجه مورد نیاز برای برطرف کردن مشکلات آب شرب در غیزانیه از توابع اهواز نیز تاکید می‌کند.


مشکلات آب در اهواز رو به کاهش است

در این میان، سرپرست شرکت آبفای اهواز با بیان این‌که به مرور زمان مشکلات در اهواز رو به کاهش است، می‌گوید: اگر نام محله‌ای از اهواز به عنوان منطقه دارای مشکل آب بیان می‌شود، منظور این نیست که تمام منطقه مشکل دارد و ممکن است فقط یک خیابان آن دچار مشکلاتی باشد.«صادق حقیقی‌پور» بیان می‌کند: یکی از مشکلات مربوط به آب در مناطق اهواز انشعابات غیرمجاز برخی از شهروندان است.

 در این خصوص شورای تامین مصوبه‌ای را ابلاغ کرده است که در قبال دریافت مبلغی ناچیز به خانه‌ها انشعاب قانونی داده شود و این شرکت آمادگی این کار را دارد.وی از این خبر می‌دهد که توسعه فیلتراسیون تصفیه‌خانه شماره یک اهواز ۱۵ تیر امسال (امروز) به اتمام می‌رسد و مشکل آب شرق و مرکز شهر اهواز به زودی برطرف خواهد شد. حقیقی می‌افزاید: یکی از مشکلات مهم شهرستان اهواز، خراب بودن تصفیه‌خانه آن است که ۷۰ درصد آب شهر را تامین می‌کند.


غیزانیه؛ نقطه بحرانی

یکی از مناطق تابعه اهواز که با مشکل قطع آب مواجه است و جمعیت زیادی هم دارد، بخش غیزانیه است. سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان درباره این منطقه اظهار می‌کند: برای برطرف کردن مشکل غیزانیه برنامه‌‌ریزی بحرانی کوتاه‌مدت صورت گرفته و تاکنون خطوط فرسوده‌ای که از رامهرمز آبگیری می‌شوند، ترمیم شده‌اند و به همین دلیل آب پمپاژشده تا حدودی بهبود پیدا کرده است.

«عادل حرباوی» می‌گوید: تا برطرف شدن کامل مشکل آب، ۱۱ تانکر آبرسانی سیار در منطقه مستقر شده‌اند که آب مورد نیاز اهالی را به دستشان می‌رسانند.وی ادامه می‌دهد: برای برطرف کردن اساسی مشکلات این بخش، احداث خط آبرسانی شهید الماسی به صفیره از ۲ هفته پیش شروع و 3 کیلومتر آن تاکنون حفاری شده است. حرباوی با بیان این‌که مسیر آماده لوله‌گذاری است، می‌گوید: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا 3 ماه آینده این منطقه از بحران خارج می‌شود.

 البته برای این کار به تخصیص و تامین اعتبار نیاز داریم.سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان مشکل اساسی بخش غیزانیه را کیفیت آب عنوان و بیان می‌کند: سیلاب اخیر بر تصفیه‌خانه تامین‌کننده آب مورد نیاز این بخش تاثیر گذاشته است.این مسئول در ادامه به نبود آب لوله‌کشی در ۲۰ روستای بخش الهایی از توابع اهواز اشاره می‌کند و می‌گوید: روستاهای این بخش وضعیت مناسبی ندارند و به همین دلیل خواستار ایجاد یک خط انتقال از کرخه به طول ۲ کیلومتر هستیم. 


انتقاد نماینده ولی فقیه در خوزستان از مسئولان

نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته با بیان این‌که برخی از مسائل به مطالبه عمومی تبدیل شده‌اند، گفت: به مسئولان در زمینه حل مشکلات آب آشامیدنی، امنیت، سرقت و اشتغال فرصت معینی می‌دهیم. حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدنبی موسوی‌فرد» افزود: ۳۰۰ نقطه کلان‌شهر اهواز دچار قطعی آب است و روستای سیف‌السادات نیز بیش از یک ماه است که با قطعی آب روبه‌رو است. وی خطاب به مسئولان مربوطه گفت: در مواردی که توان تامین آب آشامیدنی برای مردم نیست، حداقل با تانکر باید آب مورد نیاز آنها را به طور موقت تامین کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید