• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63756
+
-

سیاه و سفید صنعت در قزوین

رئیس سازمان صمت استان: ۱۱ طرح بزرگ صنعتی و معدنی در قزوین به‌زودی اجرا می‌شود

صنعت
سیاه و سفید صنعت در قزوین

فرسودگی ماشین‌آلات و فناوری در کنار مشکلات فروش، سرمایه در گردش و مسائل کارگری از چالش‌های اساسی و جدی صنعت قزوین هستند، اما در کنار آن ساخت و توسعه شهرک‌های صنعتی و حضور سرمایه‌گذاران جدید را نیز باید از نقاط قوت و امیدوارکننده این بخش در این استان صنعتی دانست. 

به گزارش ایرنا، توسعه صنعت در قزوین در دهه ۴۰ و با ساخت البرز نخستین شهر صنعتی ایران در قزوین آغاز شد. این روند پس از انقلاب شکوهمند اسلامی رشد قابل توجهی یافت و علاوه بر توسعه این شهر صنعتی شاهد ساخت شهرک‌های صنعتی جدیدی نیز در نقاط مختلف این استان کوچک بودیم که این دیار را به یکی از قطب‌های صنعت ایران تبدیل کرد. 

برخورداری از حدود 4 هزار واحد تولیدی، قرارگیری در جمع 3 استان برتر در زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی بخش صنعت، حضور برندهای مطرح صنعتی کشور، نخستین شهر صنعتی ایران به همراه ۱۹ شهرک و ناحیه صنعتی به تنهایی گویای پیشینه و ظرفیت بالای صنعت در استان قزوین است. 

با وجود این ظرفیت‌ها طی سالیان گذشته به دلیل مسائل و دشواری‌های اقتصادی، مشکلات مدیریتی، قاچاق کالا، موانع صادراتی، نداشتن بازار، فرسودگی ماشین‌آلات و همچنین تحریم‌های ظالمانه دشمنان برخی واحدهای تولیدی قزوین دچار مشکلات اساسی شده و بعضی از آنها راکد و تعطیل شدند. با این حال حضور سرمایه‌گذاران جدید داخلی و خارجی، اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی و توسعه شهرک‌های صنعتی قزوین نوید روزهای خوبی را برای صنعت این استان می‌دهد. 


فرسودگی ماشین‌آلات 

استاندار قزوین با بیان این‌که این استان قابلیت‌های بسیار بالایی در صنعت دارد و جزو استان‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود، گفت: صنایع این استان با توجه به قدمت بالا از فرسودگی ماشین‌آلات و قدیمی شدن فناوری رنج می‌برند. عبدالمحمد زاهدی بیان کرد: اگر مشکل یادشده به طور اساسی برطرف نشود، کمک‌های دولت صرفاً حالت مسکّن پیدا می‌کند و چندان اثربخش نخواهد بود. وی یادآور شد: سال گذشته واحدهای تولیدی استان قزوین بیش از ۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات مالی دریافت کردند، البته این موضوع به تنهایی برای حل مشکلات صنعت این استان کافی و جوابگو نیست. 

استاندار قزوین با بیان این‌که پرداخت وام به واحدهای مشکل‌دار در مواردی موجب تلنبار شدن مشکلات آن واحد خواهد شد بنابراین باید با احتیاط گام برداشت، افزود: باید اذعان کرد مشکلات صنایع قزوین فقط با ارائه تسهیلات برطرف نمی‌شود و واحدهای تولیدی باید برنامه‌ای مدون در همه زمینه‌ها داشته باشند تا دچار مشکل نشوند. زاهدی گفت: برخی از واحدهای تولیدی قابلیت احیا ندارند، اما در خصوص واحدهایی که قابلیت دارند تلاش خود را می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: برخی مشکلات صنایع قزوین نیز به مسائل مالی و بانکی و ساختارهای این حوزه بازمی‌گردد که برای حل آنها به عزم ملی نیاز داریم. 


اجرای ۱۱ طرح بزرگ صنعتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین نیز گفت: با وجود همه مسائل و مشکلات صنعت، برای این بخش در استان چشم‌انداز خوبی وجود دارد. سعید نبیل توضیح داد: وجود مشکلات در بخش صنعت به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی و با تحریم‌های ظالمانه دشمنان طبیعی است، اما این مسائل فعالان این عرصه را دلسرد نکرده بلکه برای تلاش بیشتر در مسیر خدمت به کشور و رونق تولید ملی مصمم‌تر کرده است. وی در ادامه از اجرای ۱۱ طرح بزرگ صنعتی و معدنی در استان قزوین خبر داد و افزود: این طرح‌ها سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی قابل توجهی به همراه خواهند داشت. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین با اشاره به سرمایه‌گذاری خارجی انجام‌شده در استان تصریح کرد: در این زمینه سال گذشته ۶۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان جذب شد. نبیل با اشاره به وضع صادرات استان قزوین گفت: در سال گذشته ۶۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۶۴۷ میلیون دلار از استان صادر شد.

وی با اشاره به تلاش برای احیای واحدهای راکد و نوسازی صنایع فرسوده استان، افزود: در سال جاری به دنبال جایگزینی و معرفی ۳۰ سرمایه‌گذار جدید برای واحدهای تولیدی راکد و یا فرسوده استان هستیم. این مسئول یادآور شد: این سرمایه‌گذاران با تزریق سرمایه جدید و طرح‌های جدید به بازیابی صنایع تعطیل و راکد در استان کمک می‌کنند. نبیل اظهار کرد: احیای واحدهای تولیدی راکد و فرسوده به ویژه در شهر صنعتی البرز که بسیاری از صنایع قدیمی و باسابقه قزوین در آن قرار دارند، در اولویت کاری ما قرار خواهد گرفت. 


جذب ۳۳ سرمایه‌گذار جدید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین نیز گفت: علاوه بر شهر صنعتی البرز، استان قزوین دارای ۱۳ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی است. حمیدرضا خانپور ادامه داد: ۹۰۰ واحد تولیدی بهره‌بردار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین مستقرند که میزان سرمایه‌گذاری آنها ۲۴ هزار و ۶۳۶ میلیارد ریال بوده است. وی خاطرنشان کرد: میزان اشتغال این واحدها که در ۵۸۶ هکتار مساحت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین مستقرند، براساس مجوزهای ارائه‌شده برای ۲۶ هزار نفر است. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین افزود: مساحت کل شهرک‌ها و نواحی صنعتی قزوین 1۱۲۱ هکتار است و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ طرح تولیدی در مکان‌ها مراحل مختلف ساخت‌و‌ساز را پشت سر می‌گذارند. خانپور یادآور شد: ۱۶۲ هکتار زمین سال گذشته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به سرمایه‌گذاران واگذار شد. 

وی با اشاره به مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای جذب سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی گفت: قزوین از ابتدای سال جاری تاکنون مانند سال گذشته رتبه برتر جذب سرمایه‌گذار را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به خود اختصاص داده است. این مسئول ابراز کرد: در سال جاری ۳۳ سرمایه‌گذار جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین جذب شدند. 

خانپور به مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین پرداخت و افزود: اکنون ۲۰۰ واحد تولیدی در شهرک و نواحی صنعتی استان راکد هستند و یا تعطیل بوده و یا با کمترین ظرفیت مشغول به تولید هستند. وی توضیح داد: از این تعداد حدود ۷۰ واحد به دلیل بدهی مالی در تملک و در اختیار و جانشینی بانک‌ها قرار دارند. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین با اشاره به تلاش برای احیا و حل مشکلات واحدهای تولیدی یادشده، گفت: نوسازی و بازسازی، کمک به بازاریابی و فروش، تأمین سرمایه در گردش و در مرحله آخر معرفی سرمایه‌گذاران جدید از جمله برنامه‌های این شرکت و مدیران استان برای احیا و رونق این دسته از واحدهای تولیدی مشکل‌دار است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید