• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63745
+
-

برنامه‌ریزی جدید برای پرکردن اوقات فراغت

کارشناس ارشد امور اجتماعی: با توجه به اهمیت اوقات فراغت، تشکیل یک ستاد هماهنگ‌کننده به صورت منسجم در کشور ضروری است

اوقات‌فراغت
برنامه‌ریزی جدید برای پرکردن اوقات فراغت

آوا صادق
 اراک- خبرنگار

چگونگی گذراندن اوقات فراغت به شکل هدفمند و همراه با برنامه‌ریزی از مهم‌ترین برنامه‌های زندگی امروزی هر فردی به شمار می‌رود و در این زمینه فراهم‌کردن امکانات لازم و هدایت نسل جوان برای شرکت در برنامه‌های اوقات فراغت می‌تواند علاوه بر شکوفایی استعدادها و ارتقای مهارت آنان به سازندگی کشور کمک کند. 

ترویج روش‌های گذران فراغت با تأکید بر ورزش همگانی، مفرح و نشاط‌آور، ترویج سواد رسانه‌ای و آموزش روش‌های بهینه استفاده از فضای مجازی به جوانان، ترویج سبک زندگی اسلامی در برنامه‌های اوقات فراغت و توجه ویژه به غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان عشایر، روستایی، کم‌درآمد و حاشیه‌نشین دارای اهمیت بسیاری است که مسئولان این حوزه باید به آنها توجه جدی داشته باشند. در صورتی که برنامه‌ریزی و امکانات مناسب برای تفریحات سالم نوجوانان و جوانان در زمان فراغت ایجاد نکنیم، امکان گرایش آنها به تفریحات ناسالم محتمل خواهد بود و قطعا آسیب‌هایی که ممکن است از بی‌برنامگی در زمان اوقات فراغت وارد شود بسیار زیاد و غیرقابل جبران است.


ورود مسئولان فرهنگی استان برای برنامه‌ریزی

یک کارشناس ارشد امور اجتماعی با اشاره به این‌که تأثیر اوقات فراغت در تربیت نیروی انسانی، باورکردن ظرفیت جوانان و تعمیق اندیشه و بنیادهای اعتقادی بسیار قوی و غیرقابل انکار است می‌گوید: اهمیت و ضرورت ورود و برنامه‌ریزی مسئولان فرهنگی استان در برنامه‌های فراغت و شکل دادن گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بسیار مهم است، زیرا اغلب خانواده‌ها برنامه‌ریزی مفیدی برای گذراندن اوقات فراغت فرزندان خود ندارند.

«مهناز کرمی» بیان می‌کند: اوقات فراغت می‌تواند در زمینه ایجاد نشاط و تخلیه انرژی برای فعالیت‌های بلندمدت آینده و همچنین بازیابی و بازسازی توانایی‌های فرد تأثیر بسزایی داشته باشد. اگر برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به خوبی برنامه‌ریزی شود، می‌توان از این فرصت بی‌نظیر برای هرچه بهتر ساختن آینده جوانان کشور بهره برد. ی ادامه می‌دهد: بی‌توجهی به جمعیت جوان استان و بی‌تفاوتی به اوقات فراغت خسارت‌های جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. با توجه به اهمیت اوقات فراغت هنوز یک ستاد هماهنگ کننده برای غنی‌سازی اوقات فراغت به صورت منسجم در کشور تشکیل نشده است، هرچند سازمان جوانان در سال‌های اخیر گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته، اما هنوز بودجه لازم به این کار اختصاص نیافته است.


بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد

مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی می‌گوید: اوقات فراغت زمانی است که دانش‌آموزان از ارائه تکالیف اجباری در مدرسه و پیروی از برنامه روزمره سال تحصیلی رها می‌شوند و فرصتی برای سرگرمی، ورزش، تفریح و لذت بردن که متعلق به آنان است بهره می‌برند. بنابراین باید برای این زمان برنامه‌ریزی صحیح و لذت بخش در نظر گرفته شود تا نیازهای جسمانی و روان‌شناختی آنها در زمان اوقات فراغت پوشش داده شود. 

بر همین اساس ترویج سبک زندگی اسلامی، ارتقای سواد رسانه‌ای جوانان و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد را در طرح اوقات فراغت سال جاری استان مرکزی در دستورکار قرار داده‌ایم. «عابد حقدادی» بیان می‌کند: برنامه‌های اوقات فراغت سال جاری در استان مرکزی و چگونگی گذراندن این زمان به شکل هدفمند و همراه با برنامه‌ریزی از مهم‌ترین برنامه‌های نوجوانان و جوانان امروزی به شمار می‌رود. در این زمینه فراهم کردن امکانات لازم و هدایت نسل جوان برای شرکت در برنامه‌های اوقات فراغت هدفمند و با برنامه می‌تواند علاوه بر شکوفایی استعدادها و ارتقای مهارت آنها، از انحراف و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند. وی با تأکید بر این‌که نقش خانواده‌ها و مسئولان در چگونگی استفاده از زمان اوقات فراغت جوانان و نوجوانان دارای اهمیت بسیاری است اظهار می‌کند: ساماندهی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از موضوعات مهمی است که اداره کل ورزش و جوانان استان با اتخاذ برنامه‌ریزی، سیاست گذاری و نظارت بر کارها با همکاری و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های عضو ستاد ساماندهی امور جوانان انجام می‌دهد.


برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت تابستانه

مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی می‌افزاید: البته برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت تابستانه در طول سال باید انجام گیرد. همچنین علاوه بر برنامه‌های متنوع ورزشی که علاقه‌مندان بسیاری دارد می‌توان در زمینه غنی‌سازی اوقات فراغت از ظرفیت سمن‌های جوانان و خانه جوان استفاده کرد.
حقدادی به برخی از برنامه‌های اوقات فراغت در سال ۹۸ اشاره می‌کند و می‌گوید: برگزاری جلسه ستاد ساماندهی با موضوع اوقات فراغت و ارائه راهبردها و سیاست‌های وزارت ورزش و جوانان در حوزه غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، مکاتبه با دستگاه‌ها و جمع‌بندی برنامه‌های پیشنهادی دستگاه‌ها به منظور اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، برپایی ایستگاه «از من بپرسید»، برگزاری دوره‌های مختلف ورزشی در استان و استفاده حداکثری از ظرفیت سالن‌های ورزشی، استخرها و زمین‌های چمن در شهرستان‌ها، از جمله برنامه‌های امسال است.

وی با اشاره به اهمیت غنی‌سازی اوقات فراغت در مناطق محروم و روستایی بیان می‌کند: به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت در مناطق محروم و روستایی، بازی‌های بومی محلی در طول سال و به‌ویژه در تابستان برگزار می‌شود. همچنین همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی با هدف حضور خانواده‌ها در کنار جوانان نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکزی بیان می‌کند: اجرا و نظارت برنامه‌های اوقات فراغت جوانان، توانمندسازی سمن‌های جوان با موضوع اوقات فراغت، ترویج روش‌های گذران فراغت با تأکید بر ورزش‌های همگانی، مفرح و نشاط‌آور از برنامه‌ها ورویکردهای کل ورزش و جوانان استان است.


پرکردن اوقات فراغت با ورزش

کارشناس ارشد امور اجتماعی اظهار می‌کند: پرکردن اوقات فراغت با ورزش با توجه به این‌که نوجوانان و جوانان به آن علاقه زیادی دارند و به عنوان یکی از روش‌های مناسب گذراندن اوقات فراغت محسوب می‌شود و نقش مهمی نیز در سلامت این قشر دارد می‌تواند از بهترین برنامه‌ها برای این زمان باشد. 

«مهناز کرمی» می‌افزاید: ورزش علاوه بر آن‌که موجب می‌شود فرد مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت خود داشته باشد درتأمین سلامت، نشاط و جسم فرد نیز مؤثر است و بسیاری از آثار نامطلوب محیط اجتماعی، اقتصادی را می‌توان از طریق ورزش کاهش داد. وی تأکید می‌کند: برای اوقات فراغت نیازمند برنامه‌ریزی‌‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت هستیم تا بتوانیم از روزمرگی خارج شویم، چراکه در اوقات فراغت بهترین فرصت‌ها نهفته است که نباید اجازه داد این فرصت‌ها از بین بروند. 

این کارشناس ارشد امور اجتماعی می‌گوید: باید توجه داشت که با وجود هزاران دانش‌آموز در استان و این‌که زمان اوقات فراغت از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها محسوب می‌شود نباید مسئولان به سادگی این موضوع مهم را نادیده بگیرند و برای آن برنامه‌ریزی صحیح و مناسب نداشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید