• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63736
+
-

ورودی شاهرود و میامی بازارچه صنایع‌دستی ‌می‌شود

نماینده مردم شاهرود و میامی: بسیاری از تولیدات دستی شاهرود به دلیل نبود بازار روی دست تولیدکنندگان می‌ماند

گزارش
ورودی شاهرود و میامی بازارچه صنایع‌دستی ‌می‌شود

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: تبدیل شاهرود و میامی به بارانداز محصولات تولیدی یکی از آرزوهای دیرینه مردم و مسئولان است که قرار است ورودی و خروجی شهرهای شاهرود و میامی مکان‌های خوبی برای ارائه تولیداتی مانند مواد غذایی و صنایع دستی به مسافران شود.

به گزارش ‌ایرنا، «سید حسن حسینی شاهرودی» در نشستی با حضور مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در فرمانداری شاهرود افزود: شرق استان سمنان از ظرفیت‌های بسیار بالایی در جذب گردشگر و فروش صنایع دستی برخوردار است و رونق آن به توجه بیشتر مسئولان نیاز دارد. وی اضافه کرد: برای رسیدن به این مقصود باید ساز و کارهای لازم فراهم شود تا این موضوع شکل ثابت و دائمی به خود بگیرد. نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی از آمادگی مسئولان شهرستان برای همکاری با تولیدکنندگان صنایع دستی و فروش آنها خبر داد و گفت: میدان بار قدیمی شاهرود که حدود ۲۰۰ غرفه دارد مکان خوبی برای فروش صنایع دستی است.

وی گفت: پس از بازسازی و ساماندهی این مکان که در داخل شهر نیز قرار دارد، هر بخش از صنایع دستی قادر خواهد بود به صورت مستقل تولیدات خود را ارائه دهد.
حسینی شاهرودی نبود مکان اختصاصی و دائمی برای فروش صنایع دستی را یکی از مشکلات این منطقه خواند و اظهارکرد: تولیدات صنایع دستی شاهرود و میامی به خاطر کیفیت بالایی که دارند از مشتریان خوبی هم برخوردارند. سفال‌های تولیدی این منطقه به نام سفال منطقه‌ای دیگر فروخته می‌شود یا تابلو نقاشی‌های بسیار خوب این منطقه که برخی از آنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس راه یافته‌اند با قیمت بسیار بالایی فروخته شده‌اند.

نماینده مردم شاهرود و میامی میزان بیکاری در شرق استان سمنان را نسبت به دیگر نقاط استان بیشتر دانست و گفت: با این وجود بیشترین ظرفیت ایجاد اشتغال هم مربوط به این منطقه است. نماینده مردم شاهرود و میامی اضافه کرد: با این‌که در بخش‌های مختلف در چند سال گذشته کارهای فراوانی انجام شده، اما بیشترین توفیق مربوط به مشاغل خانگی و خرد است که تداوم این وضعیت نیازمند دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی است.

حسینی شاهرودی نبود شرکت‌های بازاریاب را یکی از مشکلات مهم تولیدکنندگان خواند و گفت: بسیاری از تولیدات دستی منطقه به خاطر نبود بازار روی دست تولیدکنندگان مانده یا در مواردی به نام شهرهای دیگر در بازارها ارائه می‌شوند.


شاهرود؛ بارانداز تولیدات کشاورزی سمنان 

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید گفت: شهرستان شاهرود به سبب شرایط مناسب جغرافیایی و نیز گوناگونی محصولات تولیدی در کشاورزی و صنایع دستی می‌تواند به بارانداز تولیدات شرق استان سمنان تبدیل شود.
«اصغر نورالله‌زاده» در این نشست افزود: عبور میلیون‌ها مسافر و زائر امام رضا(ع) فرصت بسیار مناسبی است تا بسیاری از تولیدات منطقه به عنوان سوغات خریداری شود.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی برای ایجاد مشاغل خانگی ادامه داد: این وام‌ها با شرایط آسان به متقاضیان داده می‌شود. در روستاها نیز متقاضیان می‌توانند از رهن گذاشتن اسناد وسایل کشاورزی مانند کمباین، تراکتور و دیگر امکانات برای دریافت این وام‌ها بهره ببرند.
نورالله‌زاده در باره شیوه‌های تأمین مالی متقاضیان مشاغل خانگی هم گفت: ارائه تسهیلات به پشتیبان یا کسی که به ایجاد شغل اقدام می‌کند یکی از روش‌هاست تا وی بتواند برای افراد دیگر تولید شغل کند.

وی گفت: رسیدگی به گزارش‌های مالی استفاده‌کنندگان از تسهیلات، مشخص کردن راه‌های فروش محصولات تولیدی و رعایت استانداردها و شفاف‌سازی چارچوب‌ها از کارهایی است که باید انجام شود.


افزایش وام اشتغال روستایی 

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید گفت: امسال بین ۱۶ تا ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای کسب و کارهای روستایی و عشایری پرداخت می‌شود.
نورالله‌زاده در باره تنوع تسهیلات اشتغال روستایی افزود: وام‌های اشتغال روستایی از ۱۰۰ میلیون تا ۴۰ میلیارد ریال است که برای ضمانت آن نیز می‌توان از محل اجرای طرح تا زمین‌ها و محل‌های روستایی، اموال منقول و حتی وسایل کشاورزی مانند کمباین و تراکتور هم استفاده کرد.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، امسال بین ۱۶ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در حوزه کسب و کارهای عشایری و روستایی پرداخت می‌شود.
نورالله زاده افزود: با استفاده از تسهیلات این صندوق طرح‌های بسیار خوبی در حوزه فراوری و بسته‌بندی محصولات صنایع غذایی به بهره‌برداری رسیده که تکمیل‌کننده زنجیره بخش کشاورزی بوده و ارزش افزوده بسیار خوبی برای روستاییان و کشاورزان به دنبال داشته است. وی با بیان این‌که پرداخت تسهیلات تا پایان سال بدون هیچ وقفه‌ای در استان سمنان انجام خواهد شد اضافه کرد: در نشست‌هایی که امروز برگزار شد، مقرر شد تا حد امکان اعتبارات استانی افزایش یابد و تسهیلات مورد نیاز طرح‌های مصوب پرداخت شود.


صدور پروانه برای مشاغل خانگی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان هم بیان کرد: برای ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی شرق استان طرح‌هایی فراهم شده که ۷۳ میلیاردریال اعتبار نیاز دارد.
«سیدحسن میرعماد» با درخواست همکاری از صندوق کارآفرینی امید افزود: برای مشاغل خانگی شرق استان ۲۵۰ پروانه صادر شده که منتظر تخصیص تسهیلات هستند و چنانچه همکاری خوبی صورت بگیرد این تعداد تا ۲ برابر نیز قابل افزایش است. میرعماد تأسیس صنایع تبدیلی را از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی خواند و گفت: در این باره 7 طرح تهیه شده که اجرای آنها حمایت بیشتر این صندوق را می‌طلبد. بر این اساس تنها راه نجات بخش کشاورزی تهیه زنجیره محصولات کشاورزی مانند خشک کردن میوه است.


ظرفیت‌های ناب صنایع دستی شاهرود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان با اشاره به خسارت‌هایی که خشکسالی یک دهه گذشته و نیز سرمازدگی 3 سال گذشته به کشاورزی و باغ‌داری شرق استان وارد کرده اشاره کرد و گفت: کشاورزان و باغداران در این سال‌ها خسارت‌های زیادی را متحمل شدند و باید راه دیگری نیز برای درآمدزایی آنان اندیشیده شود.

«مهدی جمال» گفت: ظرفیت بسیار زیاد شرق استان سمنان در محور گردشگری فرصت بسیار خوبی برای ایجاد درآمد است. صنایع دستی بسیار زیاد این منطقه هم یکی از فرصت‌های خوب برای ایجاد اشتغال است.
وی به تأسیس ۲ فروشگاه دائمی صنایع دستی در شاهرود و بسطام در ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در شرق استان سمنان بیش از ۲ هزارتن در مشاغل مربوط به ۴۰ رشته صنایع دستی مشغول هستند که به تسهیلات نیاز دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید