• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63726
+
-

بی‌آبی اصفهانی‌ها در سال پربارش

با بالا رفتن دمای هوا به بیش از 33 درجه 5درصد نیاز آبی اصفهان افزایش می‌یابد

گزارش
بی‌آبی اصفهانی‌ها در سال پربارش

«می‌گویند ذخیره سد زاینده‌رود دوباره مطلوب شده، اما طی یک هفته گذشته این دومین روزی است که در گرمای تابستان، بی‌آب هستیم.» این گلایه یکی از شهروندان از قطعی آب منزلشان است.
به گزارش ایسنا، بارش‌های بالاتر از حد نرمال طی بهار امسال در کشور و به خصوص سرچشمه زاینده‌رود موجب ذخیره خوب این سد شد، تا جایی که بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌ای ذخیره سد زاینده‌رود در حال حاضر بیش از 820 میلیون متر مکعب است، اگر چه مدیران این شرکت طی بهار امسال در مصاحبه‌های خود بارها اعلام کردند که تابستان امسال همانند سال گذشته مشکلی در تامین آب شرب اصفهان نداریم، اما موضوع صرفه‌جویی آب همچنان در دستور کار است، با این وجود طی دو هفته گذشته شهروندان اصفهانی در نقاط مختلف شهر از جمله ملک‌شهر، بزرگمهر، فروغی، بهارستان و... بارها و بارها از افت فشار و قطعی آب گلایه داشته‌اند.


قطع آب در اوج گرما

«سارا عزیزی»، یکی از شهروندان در محدوده خیابان بزرگمهر گفت: متاسفانه طی دو هفته گذشته و درست در اوج گرما آب به طور کامل قطع می‌شد و حتی تا نیمه‌های شب نیز قطعی آب ادامه داشت.
«مرجان شفیعی»، شهروند دیگری در خیابان فروغی اصفهان نیز با همین گلایه گفت: متاسفانه در ساعات مختلف روز با افت شدید فشار و گاهی قطعی آب مواجه هستیم و در پیگیری از شرکت آب جواب درستی دریافت نکرده‌ایم. «علی میرزایی»، شهروند دیگری در خیابان هشت‌بهشت در این باره گفت: سال گذشته ذخیره اندک سد زاینده‌رود بهانه قطع آب بود، اما امسال بارش‌ها مناسب بوده و ذخیره آب سد مناسب گزارش می‌شود، با این‌حال در اوج گرما با قطعی آب مواجه می‌شویم.

اگرچه میزان قطعی آب در اصفهان به گستردگی تابستان سال گذشته نیست، اما شهروندان به خصوص ساکنان طبقات بالای منازل در ساعات مختلف روز با افت فشار و قطعی آب مواجه می‌شوند. البته که مدیران آب اصفهان بر این نکته تاکید دارند که تقریبا در 9 ماه سال و تا دمای 33 درجه در تامین آب شرب مردم مشکلی نداریم، اما با بالا رفتن دمای هوا به بیش از 33 درجه 5درصد نیاز آبی اصفهان افزایش می‌یابد و در شرایطی که سامانه اول آب‌رسانی اصفهان بزرگ تنها قادر به تامین 12 متر مکعب تامین آب است، در این شرایط شاهد کمبود 5/2 تا 3 متر مکعب آب بر ثانیه در سامانه هستیم که باید با مدیریت مصرف و فشار، شرایط را پشت سر گذاشت.

گلایه مردم از افت شدید و قطعی آب در حالی با افزایش گرمای هوا بیشتر می‌شود که بنابر اعلام شرکت آب و فاضلاب اصفهان، شبکه آب‌رسانی شهر اصفهان و سامانه 56 شهر و 300 روستا مجهز به سامانه هوشمند تله‌متری است که موجب توزیع میلی‌متری آب می‌شود و تمام نقاط شهر مجهز به ایستگاه آنلاین مدیریت فشار است.


لزوم راه‌اندازی سامانه دوم آب رسانی

البته هفته گذشته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در جمع خبرنگاران آب پاکی را روی دست مردم ریخت و تاکید کرد: حتی اگر سد زاینده‌رود هم سرریز کند، اگر سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان در مدار نباشد، ظرفیت سامانه اول آب‌رسانی اصفهان بزرگ همچنان دچار کمبود است، چراکه افق سامانه اول آب‌رسانی اصفهان بزرگ در سال 86 به اتمام رسیده است و بعد از این سال باید طرح دیگری وارد مدار می‌شد.
به گفته « هاشم امینی»، در حالی‌که اجرای این سامانه باید در سال 86 به اتمام می‌رسید و تحویلِ شرکت آب و فاضلاب اصفهان می‌شد، اما به دلایل اداری و برخی مجوزها این پروژه مهم هنوز به اتمام نرسیده است. البته باید توجه داشت که این طرح به عنوان طرح پدافند غیرعامل بعد از اتمام موجب حل مشکل جمعیت 4میلیونی استان اصفهان می‌شود.
او البته تاکید کرد: با وجود کمبود آب اصلاً جیره‌بندی آب نداریم و با مدیریت مصرف و توزیع، تابستان را با خیال راحت پشت سر می‌گذاریم.


پاسخ به گلایه ‌های مردم

سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان نیز در پاسخ به گلایه مردم نسبت به افت فشار و قطعی آب در مناطق مختلف اصفهان، گفت: با توجه به منابع تامین آب، شرکت آبفا پیش از این نیز قطع یا افت فشار آب را در پیک مصرف تابستان و زمانی که دما به صورت مستمر بالای 35 درجه باشد، پیش‌بینی کرده بود. به گفته «علی‌اکبر بنی‌طبا»، حداکثر ظرفیت اسمی تصفیه‌خانه باباشیخعلی اصفهان حدود 3/10 متر مکعب در ثانیه است که می‌توانیم استفاده و وارد شبکه توزیع آب کنیم، همچنین حدود 2/1 متر مکعب نیز از چاه‌ها تامین می‌شود.
وی افزود: در پیک مصرف با توجه به موجودی 5/11 متر مکعب بر ثانیه بین 5/2 تا 3 متر مکعب بر ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم چراکه در زمان پیک در فصل تابستان، مصرف بین 14 تا 5/14 متر مکعب است و ما دچار کمبود می‌شویم.

وی اظهار کرد: اگر دمای هوا 33 درصد باشد، منابع آبی موجود نیاز ما را برطرف می‌کند، اما در دمای بیشتر با توجه به این‌که سیستم‌های برودتی وارد مدار می‌شود و تبخیر آب بالاتر می‌رود منابع موجود اصفهان دیگر جوابگوی نیاز مردم نخواهد بود.
سخنگوی شرکت آبفای استان تاکید کرد: چاره‌ای نداریم جز این‌که تا زمان تکمیل سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ، از منابع محلی و چاه‌ها استفاده کنیم؛ البته استفاده از چاه‌ها به منزله این نیست که در کیفیت آب شرب مردم اختلال ایجاد شود، به طور قطع آب موجود از شاخص‌های لازم برای شرب و بهداشت برخوردار است و وضعیت آن از سوی دستگاه نظارتی و مرکز بهداشت بررسی می‌شود و کیفیت آب هیچ مشکلی ندارد.

وی با بیان این‌که در مجموع برداشت ما از چاه‌ها 1200 لیتر بر ثانیه است در حالی که 10هزار و 300 لیتر آب از تصفیه‌خانه باباشیخعلی تامین می‌شود، تاکید کرد: در این شرایط و در فصل گرم ناچار به استفاده از منابع محلی هستیم، چراکه از ابتدای هفته نخست تیرماه با افت فشار و قطعی آب در برخی نقاط شهر و شهرستان‌ها مواجه بودیم. 


شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

بنی‌طبا در خصوص مدیریت مصرف نیز تصریح کرد: شهروندان باید مطابق سال گذشته که 7درصد کاهش مصرف آب نسبت به سال 96 داشتند، امسال نیز این روند را حفظ کنند و جاری بودن زاینده‌رود را چراغ سبزی برای عدم مدیریت مصرف تلقی نکنند که اگر همانند سال گذشته رفتار کنند، گذر از گرمای تابستان به راحتی میسر خواهد بود. با این وجود انتظار می‌رود که سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود. وی با تاکید بر این‌که شرکت آبفا در ارتباط با سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ کوتاهی نکرده است، گفت: شرکت‌های آبفای شهری متولی تامین آب نیستند و مجری سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ شرکت آب منطقه‌ای است و باید از این مجموعه مطالبه‌گری کرد.
بنی‌طبا گفت: امیدواریم با تلاش صورت گرفته آسیب‌های ناشی از کمبود آب و محدودیت منابع آبی به حداقل کاهش یابد و با بهره‌برداری از این سامانه در سال‌های آینده با مشکل مواجه نشویم. البته در شرایطی که مردم دچار کمبود و افت فشار آب هستند، می‌توانند به تهیه ذخایر استراتژیک آب یا پمپ آب اقدام کنند.  وی به شهروندان توصیه کرد از مخازن ذخیره آب استفاده کنند، به این دلیل که پمپ‌های داخل منازل یکی از مخازن استراتژیک هستند و به منابع آبی ذخیره اصفهان کمک می‌کنند. سخنگوی شرکت آبفای اصفهان تاکید کرد: تا زمانی که تامین آب شرب اصفهان در شرایط مطلوبی قرار نگیرد، به صورت موکد برای انشعابات مسکونی و غیرمسکونی، استفاده از این مخازن را تاکید می‌کنیم که البته شهروندان بعد از نصب مخازن، باید پمپ را نصب کنند.
 

آب زاینده‌رود فردا به اصفهان می‌رسد

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: خروجی سد زاینده‌رود از بامداد روز پنجشنبه برای کشت تابستانه کشاورزان افزایش یافته است و آب احتمالا تا روز یکشنبه به اصفهان می‌رسد.
«حسین محمدرضایی» در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: پیش از این، خروجی سد ۲۹ متر مکعب بر ثانیه بود که از بامداد پنجشنبه ۸۰ متر مکعب بر ثانیه به حجم فعلی افزوده شد.عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان بیان کرد: در کمیته ۱۵ نفره درباره میزان دریافتی آب کشاورزان شرق و غرب اصفهان صحبت و در نهایت قرار بر این شد که غرب اصفهان هر ماه به مدت ۱۵ روز و شرق اصفهان هر ماه ۲۰ روز آب بگیرند و در این میان ۹ روز نیز آب زاینده‌رود بسته خواهد بود.


۴۵۰ میلیون متر مکعب آب باید تا پاییز در سد زاینده‌رود باقی بماند

محمدرضایی در ارتباط با احتمال دائمی شدن جریان آب زاینده‌رود تاکید کرد: لازم است در پاییز ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب در سد زاینده‌رود برای کشت غله اصفهان، شرب و صنعت باشد و بر این اساس باید آب به نوعی مصرف شود که این میزان آب در سد باقی بماند و به همین دلیل زمان‌بندی مذکور برای جریان آب در نظر گرفته شد. وی در ارتباط با زمان دقیق رسیدن آب به شهر اصفهان تاکید کرد: در ابتدا باید سد نکوآباد آبگیری شود تا آب زاینده‌رود به طرف اصفهان جاری شود و بر این اساس احتمالاً تا فردا (یکشنبه) آب به اصفهان می‌رسد.


زاینده‌رود به صورت متناوب جریان می‌یابد

استاندار اصفهان نیز در این باره گفت: آب زاینده‌رود تابستان امسال برای مدیریت منابع آب به شکل متناوب جاری خواهد شد.
«عباس رضایی» افزود: حجم خروجی سد زاینده‌رود پس از جلسه هماهنگی بین کشاورزان، آب منطقه‌ای و مسئولان افزایش یافت تا آب مورد نیاز باغ‌ها، درختان و زمین‌های کشاورزی شرق و غرب استان به مدت ۲۰ روز تامین شود.

وی با بیان این‌که این آب ممکن است نزدیک ۲۲ روز جاری باشد، ادامه داد: پس از آن ممکن است به مدت ۱۰ روز جریان آب بازایستد و دوباره در یک دوره دیگر آب به مدت ۲۰ روز جریان یابد.استاندار اصفهان با بیان این‌که حجم آبی که برای کشت بهاره امسال در نظر گرفته‌ شده ۳۵۰ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: نزدیک ۴۵۰ میلیون متر مکعب نیز برای بخش شرب، کشت پاییزه و صنعت استان از مهر امسال در نظر گرفته‌ شده است و متناوب بودن جریان زاینده‌رود در تابستان به دلیل مدیریت بهتر آب مورد نظر برای پاییز است. وی خاطرنشان کرد: هرسال بر پایه میزان آبی که پشت سد زاینده‌رود است، آب برای آشامیدن، حقابه کشاورزان، صنعت و ‌محیط زیست رها می‌شود، همان‌طور که امسال آب برای کشت پاییزه رها شد و کشاورزان کشت و کار خوبی داشتند. رضایی با بیان این‌که امسال مقدار بیشتری آب نسبت به سال‌های گذشته داشتیم، گفت: کشاورزان و باغداران خواهان تخصیص آب برای کشت بهاره شدند و استانداری اصفهان وظیفه خود دانست که این درخواست را در شورای عالی آب پیگیری کند.وی با اشاره به این‌که احتمال دارد پیگیری‌های صورت گرفته به مصوبه‌ای برای تخصیص ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب به عنوان کشت بهاره منجر شود، گفت: در این موضوع ۲ خط قرمز اصلی داریم که آب آشامیدنی و کشت پاییزه کشاورزان است.استاندار اصفهان، تعهد وزارت نیرو برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی پاییزه و صنعت را ۴۵۰ میلیون متر مکعب اعلام و اضافه کرد: این آب باید در پشت سد تا اول مهر باقی بماند.رضایی با اشاره به این‌که امیدواریم امسال شاهد بارش‌های بیشتر باشیم، اضافه کرد: کشت پاییزه نسبت به بهاره اهمیت بیشتری دارد ولی در زمان حاضر اولویت ما اشجار و باغ‌های غرب استان است.استاندار اصفهان با بیان این‌که عده‌ای از کشاورزان در شرایط کنونی کم‌آبی به کشت برنج روی آورده‌اند، تصریح کرد: بهتر است کشاورزان خودشان در این زمینه برخورد کنند تا با مدیریت درست در استان و تدابیر اتخاذ شده به رونق تولید و اقتصاد کمک شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید