• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 13 تیر 1398
کد مطلب : 63684
+
-

رودررویی بنیاد شهید و آموزش و پرورش سر مالکیت مدارس

فهیمه طباطبایی/خبرنگار

روز سه‌شنبه یازدهم تیرماه، رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران از پلمب دو مدرسه دولتی توسط بنیاد شهید خبر داد. مسعود ثقفی گفته بود: «مدرسه ابتدایی دخترانه «زیوری» در منطقه۲ و مدرسه پسرانه «شهدای هسته‌ای» در منطقه۳ پلمب شدند که جمعا 450دانش‌آموز در آن مشغول به تحصیل‌اند.»

ظاهرا ماجرا به پلمب این دو مدرسه ختم نمی‌شود و طبق گفته مسئولان آموزش و پرورش بنیاد شهید و امور ایثارگران حکم تخلیه 12مدرسه دیگر که مالک آن است را از مراجع قضایی گرفته و می‌خواهد آن را به اجرا بگذارد. املاکی که گفته می‌شود چون جزو اموال مصادره‌ای زمان انقلاب و در اختیار بنیاد شهید بوده از سوی این نهاد در اختیار آموزش و پرورش گذاشته شده تا به‌عنوان مدرسه از آن استفاده کنند. ولی حالا ظاهرا گرانی ملک در تهران باعث شده که بنیاد شهید اعاده مالکیت کند و املاک خود را بخواهد. رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران در این‌باره گفته است: «متأسفانه افزایش نرخ اجاره و فروش املاک موجب شده که فشار برخی مالکان حقیقی به آموزش و پرورش بیش از گذشته شود، اما در این میان شاهدیم که حتی مالکان حقوقی نیز به‌دنبال تغییر کاربری آموزشی هستند تا ارزش ملک آنها چند برابر شود. به‌دلیل فشارها چاره‌ای نداریم جز اینکه ۱۱مدرسه شاهد را در تهران منحل کنیم.»

اما داستان اصلی چیست؟ چرا مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران با وجود آگاهی از مشکلات عدیده‌ای که آموزش و پرورش به آن دچار است و می‌دانند دولت در این سال تحریم‌ها و نابسامانی اقتصادی از عهده حل آن یکجا بر نمی‌آید، دست روی این املاک که 8هزار دانش‌آموز در آن درس می‌خوانند گذاشته و قصد پس گرفتن آنها را دارد؟ اولین مسئولی که در بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به این واقعه واکنش نشان داد، حجت‌الاسلام محمد حسن کاویانی‌راد، معاون آموزشی و فرهنگی بنیاد شهید بود. او به مهر گفت: «چرا حالا کسی نمی‌پرسد که بنیاد شهید سال‌هاست املاکی را بدون چشمداشت در اختیار آموزش و پرورش برای امر آموزش گذاشته و نهایت همکاری را با آموزش و پرورش داشته‌؟ این بحث حقوقی نیز مربوط به الان نیست. یک اتفاق قدیمی است و نباید جنبه حقوقی ماجرا را به روابط و نیاز فرهنگی مربوط کرد.»

سپس علی امینی، معاون حقوقی سازمان املاک کوثر وابسته به بنیاد شهید هم توضیحاتی درباره ماجرا ارائه داد. او اول از همه اعلام کرد که تعداد املاک بنیاد شهید که در دست آموزش و پرورش است، ۸۱مدرسه در سراسر کشور است و ماجرا به همین 14مدرسه خلاصه نمی‌شود. «بنیاد شهید مشکلات بیشتری از وزارت آموزش و پرورش دارد. این وزارتخانه یا املاک را از ما بخرند یا تهاتر کنند یا اجاره بدهند.»

او با بیان اینکه در تامین دارو‌های جانبازان و خانواده شهدا دچار مشکل هستیم و خانواده‌های شهدا طلب‌های زیادی از ما دارند که به‌دلیل نبود اعتبارات نمی‌توانیم آن را پرداخت کنیم، افزود: «تعداد 14حکم تخلیه گرفته‌ایم که 3 تا از آن اجرا شده است، در شرف گرفتن حکم تخلیه مابقیه املاک‌مان نیز هستیم.»

بعد از این سخنان معاون حقوقی سازمان املاک کوثر بودکه عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با لحنی گلایه‌مند پاسخ امینی را داد و به فارس گفت: «در این زمینه از افراد حقیقی انتظار نداریم بلکه انتظارمان از افراد حقوقی‌ است. برخی افراد به‌نحوی اعلام می‌کنند که گویی این اموال و املاک در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران مربوط به شخص خاصی است؛‌ درصورتی‌که این اموال متعلق به بیت‌المال است و دارایی‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز بخشی از بیت‌المال به‌حساب می‌آید. مسئولان بنیاد شهید گفته‌اند که اموال در اختیار آنها، مخصوص خانواده شهداست؛ اگر چنین است پس چرا اموال در اختیار خانواده شهدا قرار نمی‌گیرد، لذا این جمله آنان، ابزاری است.»

فولادوند سپس با لحنی تند خطاب به مسئولان بنیاد شهید گفت: «فضاهای آموزشی وجود دارند که 70سال کاربری آموزشی داشته ولی برخی به ما اعلام می‌کنند، این فضا مسکونی است و اصلا خبر ندارند که ملک مربوط به کجا بوده است؛ بنده به‌عنوان مسئول آموزش و پرورش شهر تهران انتظاری از بنیاد شهید ندارم ولی با وجود این در نوع ارتباط‌مان با یکدیگر نیاز به تجدید نظر وجود خواهد داشت.» احتمالا منظور فولادوند از تجدید نظر در روابط، مدارس شاهد است که آموزش فرزندان شهدا و جانبازان را به‌عهده دارند و هزینه بیشتری از مدارس دولتی روی دست آموزش و پرورش گذاشته است. زمزمه‌هایی از داخل آموزش و پرورش شنیده می‌شود که اگر بنیاد شهید نسبت به 14مدرسه که مالک آن است کوتاه نیاید و قصد پس گرفتن آنها را داشته باشد، مسئولان آموزش و پرورش تهران هم مدارس شاهد را تبدیل به مدارس عادی دولتی می‌کنند.

دعوای بنیاد شهید و آموزش و پرورش به دانش‌آموزان محصل در این مدارس هم کشیده شده. ویدئویی از مدرسه شهدای هسته‌ای منطقه 3 که بنیاد شهید در حال تخلیه آن است، منتشر شده که دانش‌آموزان در حال هل دادن در مدرسه هستند. آنها می‌گویند که هنوز کارنامه‌شان را نگرفته‌اند و حاضر نیستند که مدرسه‌شان را ترک کنند. فعلا ماجرا در همین مرحله مانده و هر دو طرف دورادور یکدیگر را تهدید می‌کنند. بنیاد شهید به اجرای حکم تخلیه 14مدرسه و پس گرفتن باقی مدارس در سراسر کشور و آموزش و پرورش به تبدیل مدارس شاهد به دولتی و عدم‌ارائه خدمات آموزشی به فرزندان شاهد و ایثارگر. باید دید پایان این ماجرا با ریش‌سفیدی مدیران ارشد هر دو نهاد که تاکنون موضع‌گیری نداشته‌اند، حل می‌شود یا دو طرف تهدید‌ها را عملی می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید