• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 13 تیر 1398
کد مطلب : 63662
+
-

غوغای سالینا در بین سیاسیون

انتشار مستندی درباره چگونگی فروش نفت ایران در زمان تحریم‌ها از سوی صداوسیما، مخالفان و موافقان تحریم‌ها را روبه‌روی هم قرار داده است

مجلس
غوغای سالینا در بین سیاسیون

فرزانه آیینی/خبر‌نگار


افشای مسیر فروش نفت ایران در زمان تحریم‌ها در قالب یک مستند تلویزیونی بازتاب گسترده‌ای در بین صاحب‌نظران داشته و برای چندمین‌بار موافقان و مخالفان تحریم را به مصاف هم کشانده است.
معترضان به این اقدام که عمدتا از مخالفان تحریم هستند خواستار ورود دادستانی و شورای‌عالی امنیت ملی به موضوعند و می‌گویند مسائل نظام فاش شده و در مقابل، موافقان تحریم، این مستند را روشنگرانه دانسته و از آن دفاع می‌کنند.
این غوغا به گزارش برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما برمی‌گردد که در مستندی با پخش تصاویر هوایی از محل خرید نفت و همچنین تصویر یک کشتی به نام سالینا، جزئیات اطلاعات یک معامله نفتی را فاش کرد.

شورای امنیت و دادستانی ورود کنند
در نخستین واکنش به این موضوع عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «اقدام شبکه3 سیما در نمایش چگونگی دورزدن تحریم‌های نفتی، حتی اگر با هدف به‌رخ‌دشمن‌کشیدن هم باشد باز برخلاف منافع ملی، در ضدیت با آن و خیانت به کشور و ملت نیست؟ حالا که امیدی به هیأت نظارت بر صداوسیما نیست شورای‌عالی امنیت ملی حتما باید به موضوع ورود و برخورد جدی کند.»
در پی تأکید حسین‌زاده بر لزوم ورود شورای‌عالی امنیت ملی به موضوع، محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس نیز به میدان آمد و خواهان ورود دادستانی به موضوع شد و مدعی شد این اقدام صداوسیما ضد‌امنیت ملی بوده است. محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم در این‌باره به ایسنا گفت: ضرری که ممکن است چنین برنامه‌ای به منافع ملی بزند جبران‌ناپذیر است.
واکنش‌ها به مستند اخیر صداوسیما چنان بود که به حاشیه نشست دیروز هیأت دولت هم کشیده شد و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور را برای اعلام موضع به جمع خبرنگاران کشاند. او با تأکید بر اینکه نباید به‌نوعی حرف بزنیم که اطلاعاتمان را در اختیار دشمنان بگذاریم، گفت: من در این‌باره با آقای علی عسگری -رئیس سازمان صداوسیما- صحبت کردم، قصدشان این بوده که بگویند ایران اجازه نمی‌دهد فروش نفت به صفر برسد.

 فرضیه افشای اسرار مملکتی مردود است
در مقابل این حجم نگرانی‌ها از افشای موضوعات نظام و پرهزینه‌بودن این مسیر، مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس این اقدام صداوسیما را روشنگری دانست و به فارس گفت: ‌افشاگری در کار نبوده است. او که از مخالفان جدی برجام و پیوستن ایران به FATF است، در دفاع از این اقدام رسانه ملی افزود: تصاویر این فیلم پیش از آن هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود و این فیلم از رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی پخش شده بود و روی آن مانور داده بودند و چیز مخفی نبوده که شبکه3 سیما بخواهد افشا یا برملا کند. استدلال‌های ذوالنوری در دفاع از این اقدام صداوسیما، در جوابیه روابط عمومی برنامه «سلام صبح بخیر» نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
درقسمتی از جوابیه روابط عمومی برنامه مذکور در دفاع از برنامه جنجالی‌اش آمده است: «به‌رغم جو رسانه‌ای مبنی بر مشکوک‌بودن اقدام برنامه سلام صبح‌بخیر درخصوص اعلام مسیر دورزدن تحریم نفتی کشتی سالینا، اطلاعات مطرح‌شده در برنامه هفته قبل در قالب گزارش با تصاویر ماهواره‌ای در نشریه بین‌المللی فایننشیال‌تایمز همراه با عکس و جزئیات کامل‌تر منتشر شده است، بدیهی است اگر قرار بر ردیابی کشتی از سوی آمریکایی‌ها باشد این امر باید هفته قبل صورت گرفته باشد و نیازی به یادآوری برنامه سلام صبح‌بخیر با زبان فارسی به طرف آمریکایی نیست. فرضیه افشای اسرار مملکتی و نقض محرمانه‌بودن این رویداد به کلی مردود است.»
این اطلاعیه درحالی صادر شده بود که فاش کردن اسرار امنیتی ایران از سوی رسانه‌های آمریکایی جای تعجب ندارد و مأموریتی است که رسانه‌های خارجی ازجمله رویترز انجام می‌دهند؛ سؤال اینجاست که صدا و سیما با چه فرضیه‌ای به سراغ افشای این اطلاعات رفته است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید