• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 13 تیر 1398
کد مطلب : 63642
+
-

اگر از گرمای هوا کلافه شده‌اید برای گردشگری در مناطق خوش‌آب‌وهوای تهران چند پیشنهاد داریم

خنکای تهران را دریاب

خنکای تهران را دریاب


الناز عباسیان
حالا کجا بریم؟ سؤالی که بارها به زبان آورده‌ایم یا شنیده‌ایم. حالا اگر این سؤال را در این روزهای گرم تابستانی از ما بپرسید ما برایتان پیشنهادهای خوب و خنکی داریم؛ پیشنهادهایی که خیلی هم پرهزینه و زمان‌بر نیست و در همین تهران خودمان به راحتی می‌توانیم وقت‌های آزاد خود را پر کنیم. حتما شما هم از هوای گرم این روزها کلافه شده‌اید و به‌دنبال یک جای حال خوب‌کن هستید. اگر مشغله‌های کاری فرصت خارج شدن از شهر و تجربه یک روز خنک و دور از گرمای طاقت‌فرسا را از ما گرفته در عوض در همین تهران با دمای بالای 40درجه‌اش می‌توانیم مناطقی بکر، زیبا و خوش آب‌وهوا را به دور از آلودگی هوا و شلوغی سپری کنیم. اگر شما هم مثل ما به‌دنبال یک جای خنک در همین حوالی تهران هستید حتما نگاهی به این گزارش بیندازید.

 پارک جمشیدیه در ارتفاعات شهر
بوستان سنگی با آبشار زیبا

این بوستان خنک و زیبا در ارتفاعات شهر تهران را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که احیانا فرد سالمند یا کودک در خانواده دارند و امکان کوهنوردی همه اعضای خانواده در مراکز دیگر خنک تهران برایشان فراهم نیست؛ بوستانی که از قدیمی‌ترین و زیباترین بوستان‌های شمال تهران است. یکی دیگر از خصوصیات جالب پارک جمشیدیه این است که کفپوش‌های سنگی این پارک، در فضای آن، زیبایی خاص بصری ایجاد کرده است. شاید به همین‌خاطر است که قدیمی‌های تهران اینجا را به «پارک سنگی» هم می‌شناسند. باید اعتراف کنیم که تنها دلیل جذابیت این پارک محیط زیبا و سراسر طبیعی آن نیست بلکه ازجمله دیگر دلایلی که باعث جذابیت این پارک شده این است که همه افراد جامعه با هر سطح و گروه سنی که هستند، می‌توانند تا با کمترین هزینه برای حمل‌ونقل به این پارک بروند و در این پارک به‌صورت کاملا رایگان خوش بگذرانند و از بودن در این پارک لذت ببرند. البته نباید از حضور کوهنوردان در این پارک برای جمع شدن دور هم گذشت که لحظات خاصی را درنظر دیگران خلق می‌کنند. این پارک به‌علت نزدیکی به کوه‌های شمال تهران به یکی از سرسبزترین‌ها و خوش آب‌وهواترین‌ها و حتی جایی که نخستین بارش‌ها برف را در آن می‌توان مشاهده کرد، تبدیل شده است. معماری پارک جمشیدیه هم با دیگر پارک‌های تهران تا حدود زیادی متفاوت است. در این پارک یک آبشار مصنوعی و همچنین چندین حوض زیبا و تعدادی تندیس هنری که ازجمله آثار هنرهای تجسمی است، قرار گرفته است. همچنین می‌توانید زیباترین دورنماهای شهر تهران را در بالاترین نقطه بوستان مشاهده کنید و عکس بگیرید. البته شب‌ها نمایی فوق‌العاده زیبا دارد. در فضای سبز پارک جمشیدیه می‌توانید درختان و گیاهانی همچون نارون، چنار، اقاقیا، افرای سیاه، زبان‌گنجشک، بید‌مجنون، سرو، بلوط، زرد‌آلو، سیب، گلابی و گیلاس را ببینید.
دسترسی: انتهای خیابان شهیدباهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار.

   فرحزاد؛ تاج ارتفاعات تهران
محله‌ای برای شب‌گذرانی

اگر خیلی سحرخیز نیستید و دنبال جای خنک و بدون کوهنوردی هستید بگذارید از فرحزاد در خنکای غرب تهران برایتان بگوییم؛ جایی که چنددهه پیش به‌عنوان مسیر پیاده‌روی تا امامزاده داوود(ع) بود و حالا سال‌هاست که خودش به‌تنهایی به یکی از تفرجگاه‌های مهم تهران تبدیل شده است. استقبال از باغچه‌رستوران‌های فرحزاد به حدی است که شب‌ها به زحمت می‌توان در این محله جای پارک خالی برای اتومبیل پیدا کرد. دهه‌های قبل فرحزاد در فصل تابستان به‌خاطر توتستان‌های پربارش پذیرای اهالی شهر بود اما حالا فرحزاد، به‌ویژه در شب‌های تابستان، میزبان مردمانی است که برای رهایی از دغدغه‌های شهر و حضور در محیطی آرام و آزاد به آنجا می‌روند. این محله پر از قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های سنتی است و برعکس بقیه مناطق تفریحی شمال تهران مثل دربند و درکه، نه کوهی دارد و نه طبیعت چندان بکری. اما همین رستوران‌ها و کافه‌هایش در کنار درختان و گیاهان برای جذاب‌کردن فرحزاد کافی است. اغلب رستوران‌های اینجا سنتی است و با ورود به آنها تخت‌های چوبی، گلدان‌ها و درختان سبز می‌بینیم و صدای دلنشین آب را می‌شنویم. حتی اگر تمایلی به خوردن غذا نداشته باشید حتما منقل‌های پر از کباب و بوی دودشان شما را مدهوش خواهد کرد. بساط‌های کنار خیابان هم پر است از خوردنی‌های متنوع متناسب با فصل؛ از لواشک و آلوچه گرفته تا مغز گردو. البته پیشنهاد دیگری هم برایتان داریم. اگر این روزها تصمیم به گرفتن یک مهمانی جمعی مثل جشن تولد یا سالگرد ازدواج دارید روی رستوران‌های اینجا حساب کنید زیرا تعدادی از رستوران‌های فرحزاد وسط هفته با تعیین وقت قبلی، تخفیف‌های خوبی برایتان دارند تا یک شب به‌یادماندنی برای همه شما و اقوام‌تان رقم بخورد.
دسترسی: محله فرحزاد از بزرگراه یادگار امام(ره)، جاده فرحزاد و بلوار فرحزادی شهرک غرب قابل رفت‌وآمد است.

   درکه؛ دره ییلاقی شمیران
کوهنوردی در کنار رودخانه

درکه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین محلات ییلاقی شمیرانات است. محله و مسیر کوهستانی درکه در شمال‌غرب تهران قرار دارد و آغاز یکی از مسیرهای محبوب کوهپیمایی در تهران است. مسیر کوهپیمایی درکه نسبت به سایر مسیرهای کوهپیمایی شمال تهران سختی کمتری دارد.  اگر از محله درکه حدود 2کیلومتر در میان راه پرپیچ‌وخم و زیبای کنار رودخانه به سمت شمال حرکت کنیم به یک دوراهی می‌رسیم. مسیر سمت چپ به جنگل زیبای کارا می‌رسد و چنانچه مسیر مستقیم را ادامه دهیم پس از 4کیلومتر دیگر به پناهگاه پلنگ‌چال می‌رسیم. ادامه این مسیر ما را به ایستگاه 5 تله‌کابین توچال می‌رساند.  در مسیر کوهپیمایی، صدای رودخانه درکه که در فاصله کمی از مسیر قرار دارد همراه گوشنواز کوهنوردان است و این خصوصیت را دارد که هرکجا در مسیر، قابلیت اطراق و رفع خستگی در منظره‌ای زیبا را داشته باشد. ارتفاع بلند رشته‌کوه‌های دوطرف دره درکه باعث شده که در بیشتر طول روز مسیر اطراف رودخانه سایه باشد که برای تابستان خیلی مناسب است. حتما لباس اضافه به همراه داشته باشید که احیانا بعد از خیس شدن لباس‌هایتان بتوانید از آنها استفاده کنید.  در طول مسیر هم سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های زیادی پذیرای کوهنوردان است. طبق سنت کوهپایه‌های شمال، آب انار، آلوهای ترش و شیرین جنگلی هم در طول مسیر پیدا می‌شود. هفت‌حوض، جنگل و آبشار کارا، آبشار بند‌عبدالله، آبشار جوزک، پلنگ‌جوزک، پلنگ‌چال، اسپیو (آب‌سپید)، هفت‌چشمه (هفت‌طیغانی) و کفو (آب کف‌دار) معروف‌ترین جلوه‌های طبیعت زیبا و مترنم دره درکه هستند که بر جاذبه‌های گردشگری و کوهپیمایی آن افزوده‌اند. سبزی و میوه‌های محلی که اهالی این روستا می‌فروشند هم خوردن دارد. خوردن ریواس، کنگر و نوعی سبزی کوهی و میوه‌هایی مثل گیلاس را اینجا با طعم متفاوتش تجربه کنید.
دسترسی: از بزرگراه شهید‌چمران به ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی رفته و از کنار پمپ بنزین ولنجک به درکه برسید.

   دربند و حال و هوای خوش را فراموش نکنید
تجربه لذت سورتمه سواری

وقتی به نقاط خوش آب‌وهوای تهران اشاره می‌کنیم حیف است از دربند و آب‌و‌هوای بسیار خنک و پاکش حرفی به میان نیاید؛ جایی در شمال باغ سعدآباد که یکی از قدیمی‌ترین دهکده‌های شمیران است. دربند از سطح دریا چیزی حدود ۱۷۰۰متر ارتفاع دارد که این موضوع سبب خنکی و دلپذیر بودن هوای آن شده است. خیلی از کوهنوردان این مسیر را برای کوهنوردی انتخاب می‌کنند زیرا به‌دلیل واقع شدن در مسیر البرز مرکزی، یکی از اصلی‌ترین راه‌های صعود به قله این کوه است. همه‌روزه افراد بسیاری با عبور از منطقه زیبای دربند، صعود خود را به سمت قله توچال و سایر قله‌های رشته‌کوه البرز آغاز می‌کنند. منطقه کوهستانی و کوه‌های سر به فلک کشیده، گذر رودخانه‌ باصفای دربند از میان پیچ ‌‌خم دره، رستوران‌ها و دکه‌های کوچک و بزرگ، امامزاده ابراهیم(ع)، آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا در مسیر فتح قله توچال، از دیگر جذابیت‌ها و دیدنی‌های این محله باصفا به‌شمار می‌آیند. همچنین در سفر به دربند علاوه بر نظاره‌گر شدن چشم‌اندازهای زیبا، می‌توان تفریحات بی‌نظیری مانند تله‌سی‌یژ دربند نیز را تجربه کرد.
 این تله‌سی‌یژ در حدود 50 سال پیش روی ارتفاعات دربند احداث شده است. شب‌های دربند نیز زیبایی منحصر به‌فردی دارد. چراغ‌های روشن گذرگاه‌ها و رستوران‌ها، منظره زیبایی را برای شب‌های دربند ایجاد کرده‌اند. سورتمه دربند نیز همانند تله‌سی‌یژ این منطقه یکی دیگر از تفریحات ایجاد‌شده در دربند است و مسافران با سفر به دربند می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
دسترسی: برای دسترسی به دربند ماشین‌های واقع در میدان تجریش را سوار می‌شوید و خود را به مجسمه واقع در میدان سربند می‌رسانید.

   چال‌های البرز در انتظار شماست
یک روز هیجانی با تله‌کابین توچال
یکی از پیشنهاد ما بی‌برو برگشت دامنه‌های البرز و چال‌های خنک آن است؛ جایی که حتی در تابستان هم میان برفاب آن ممکن است به‌خود بلرزیم. چال‌های رشته‌کوه‌های البرز اسم‌های زیاد‌ی دارند اما معروف‌ترین آنها کلک‌چال، پیازچال و توچال است؛ چال‌هایی که روزهای گرم تموز در کمتر از 20دقیقه از مرکز شهر شما را به یک جای برفی و خنک دعوت می‌کند. اصلا تهران با همین جاذبه‌های گردشگری‌اش زیباست. توچال یکی از قله‌های البرز است. اگر بین این خنک‌گردی‌ها توچال را انتخاب کردید از هیجان و لذت تله‌کابین آن غافل نشوید؛ تله‌کابینی که از قدیمی‌ترین سازه‌های این منطقه است و سوار شدن آن حال خوبی برای شما فراهم خواهد کرد. امکان رسیدن به قله توچال توسط تله‌کابین به راحتی امکانپذیر است. فقط کافی است بعد از ولنجک تا تله‌کابین را پیاده بروید تا به‌راحتی به ارتفاعات تهران سفر کنید. جالب است بدانید اینجا یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین نصب شده در دنیاست. تله‌کابین توچال با ۷۵۰۰ متر طول شما را به‌راحتی به ارتفاع ۳۶۸۰ متری توچال می‌رساند. البته حدود یک ساعت طول می‌کشد تا به قله توچال برسید و بعد از پیاده شدن از تله‌کابین با دنیایی دیگر روبه‌رو خواهید شد. شما می‌توانید برای استفاده از تله‌کابین توچال ویژه ایستگاه یک به ۷، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، جز ایام تعطیل با 35درصد تخفیف تنها با پرداخت ۳۲۵۰۰ تومان و در روزهای پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل با 25درصد تخفیف و تنها با پرداخت ۳۷۵۰۰ تومان ساعت خوشی را تجربه کنید و از هوای لذتبخش ارتفاعات تهران لذت ببرید. ناگفته نماند روزهای سرویس‌دهی تله‌کابین توچال از روز شنبه ۲۵ خرداد تا ۳۱ تیر، سه‌شنبه تا جمعه است. نیازی به گفتن ندارد که اگر به قله رسیدید حتما عکس یادگاری کنار برف‌های آب‌نشده در ارتفاعات یادتان نرود.
دسترسی: راه‌های رسیدن به چال‌های البرز زیاد است اما از بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، بام تهران هم مسیری خوبی برای رفتن به توچال است.

جشنواره برفی در تابستان
شاید شما هم مثل بسیاری، از برپایی جشنواره‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی با حضور هنرمندان در رشته‌های مختلف هنرهای نمایشی، نقاشی و مجسمه‌سازی‌ و... در مجموعه تفریحی -ورزشی تله‌کابین توچال بی‌خبر بودید. جالب است بدانید همین چند روز پیش جشنواره مجسمه‌های برفی و یخی در پیست اسکی توچال ‌برگزار شد؛ جشنواره‌ای که برای دومین‌بار در آخرین جمعه فصل بهار با همکاری مجموعه تفریحی- ورزشی تله‌کابین توچال و اداره کل هنرهای تجسمی و با حضور دانشجویان و مجسمه‌سازان برگزار شد. در این برنامه مجسمه‌سازان با برف‌های دپو شده، مجسمه‌های زیبا و برفی ساختند و در نهایت داوران برترین‌ها را انتخاب کردند. اگر شما هم علاقه‌مند به شرکت در اینگونه جشنواره‌ها هستید این شماره تماس را یادداشت کنید و برای اطلاع از جزئیات برنامه‌های تفریحی توچال تماس بگیرید. ۲۴۸۷۵۰۰۰ داخلی۲۴۰ شما را در این زمینه راهنمایی خواهد کرد. همچنین جشنواره‌های این مرکز در صفحه اینستاگرام و وب‌سایت آنها اطلاع‌رسانی می‌شود. اگر علاقه‌مند هستید حتما این صفحه‌ها را پیگیری کنید.
 

چه‌چیزهایی همراه‌تان باشد
همراه داشتن کرم ضد‌آفتاب، عینک دودی یا کلاه سایه‌بان، کوله‌پشتی و غذای سبک دیگر نیازی به گفتن ندارد. اما نکته دیگر همراه داشتن کرم مرطوب‌کننده است زیرا ممکن است دست ‌هایتان در برگشت از ارتفاعات، به خارش بیفتد. این اتفاق به‌علت اختلاف دمای بین قله و شهر است و ممکن است آب پوست‌تان را جذب ‌کند. پس حتما کرم مرطوب‌کننده همراه داشته باشید. کفش مناسب هم از ملزومات دیگر مسیر است زیرا کوهنوردی جزو لاینفک سفرهای کوتاه در درکه، دربند، توچال و... است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
امروز را دریاب
زمین را دریاب!
مرا دریاب