• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 13 تیر 1398
کد مطلب : 63638
+
-

گپی با رضا پرستش، بدل ایرانی لیونل مسی که این شباهت، او را به سینما کشانده و حالا دو فیلم آماده اکران دارد

اخلاقم هم شبیه مسی است

اخلاقم هم شبیه مسی است

الناز عباسیان 

اولش مثل یک شوخی خانوادگی بود؛ پدر از شباهت پسرش رضا به لیونل مسی، ستاره مشهور فوتبال جهان گفت و بعد اطرافیان هم تأیید کردند؛ انگار که نوک زبان همه باشد و قبلا هم خواسته باشند به این شباهت اعتراف کنند. کم‌کم دوستان و آشنایان به دانشجوی 21ساله شهرسازی تلقین کردند که شباهت بی‌مثالی به مسی دارد. از اینجا بود که مسیر زندگی رضا پرستش تغییر کرد و او به بدل معروف و مشهور این ستاره فوتبال تبدیل شد؛ بدلی که گرچه متولد سال71و 5سال از مسی کوچک‌تر است اما برای خودش طرفدارانی در گوشه و کنار دنیا پیدا کرده است. البته برخی اقدامات پرستش در سال‌های گذشته از اظهارنظر تند منتقدان هم در امان نبوده و او بارها مورد حمله برخی کاربران در فضای مجازی و واقعی قرار گرفته است. با این حال آنچه این روزها دوباره اسم رضا پرستش را بر سر زبان‌ها انداخته و خبرساز شده، ورود او به عرصه بازیگری است. به بهانه اکران فیلم‌هایی که بازی کرده او را به دفتر روزنامه همشهری دعوت کردیم. ناگفته نماند واقعا شباهت این بدل به ستاره تیم بارسلونا بسیار بیشتر از آن است که فکرش را می‌کردیم. در ادامه بخش‌هایی از گپ و گفت ما با این بدل ایرانی مسی را می‌خوانید. 

  اولین بار چه‌کسی شباهت شما به مسی را متوجه شد؟
از دوران مدرسه بسیاری از اطرافیان می‌گفتند که من شبیه مسی هستم اما توجه زیادی نمی‌کردم. با خودم می‌گفتم خیلی‌ها شبیه بازیگران و افراد دیگر هستند. چیز مهمی نیست. چند سال بعد که دانشجو شدم باز هم این صحبت‌ها مطرح شد. این بار پدرم خیلی جدی‌تر این موضوع را مطرح کرد و حتی به من پیشنهاد داد تا با لباس تیم ملی آرژانتین در صفحات مجازی عکسی از خودم منتشر کرده و عکس‌العمل مردم را ببینم. کمتر از یک روز از انتشار آن عکس نگذشته بود که چندین رسانه ورزشی با من برای گرفتن مصاحبه و عکس تماس گرفتند. کم‌کم دیگر خودم هم باورم شده بود که بدل مسی هستم و از آن روز به بعد به‌صورت جدی به این موضوع فکر کردم. 

  برخی انتقاد می‌کنند پرستش هیچ استعدادی ندارد و فقط شبیه مسی است. از رضا پرستش پیش از بدل مسی برایمان بگو. 
خوب شد این سؤال را پرسیدید زیرا بسیاری از گذشته من بی‌اطلاع هستند و فکر می‌کنند من از خودم قابلیتی ندارم؛ این اصلا درست نیست. من در نقش مسی غرق نشدم و برای خودم فعالیت اقتصادی جداگانه‌ای دارم. در صفحه مجازی هم کارهای تبلیغاتی معقول و متعارف می‌کنم. من ۱۵سال طراحی لباس و گرافیک کار کردم. در کشور سوئد معماری خواندم و در ایران رشته شهرسازی را ادامه دادم. همه اینها به نوعی با هنر در ارتباط است. حتی پارکور اسنوبرد در حد حرفه‌ای انجام می‌دادم اما در نهایت با مسی معروف شدم. 

  دوست داری یک روز از زیر سایه شخصیت مسی بیرون بیایی و برای خودت شخصیت مجزایی پیدا کنی؟
این موضوعی است که از روز اول به آن فکر کردم که زیر سایه کسی نباشم. البته منکر این نیستم که زیر سایه شخصیت مسی، معروف و محبوب شده و موقعیت اجتماعی و درآمد کسب کردم اما خوب می‌دانم که این حباب یک روز می‌ترکد و من باید شخصیت مجزا برای خودم کسب کنم. با قابلیت‌هایی که در خودم می‌بینم فکر می‌کنم در فعالیت‌های هنری موفق خواهم شد. 

  فارغ از شباهت و علاقه‌ات به مسی، حالا خودت فوتبالی هستی؟
پدرم به‌شدت فوتبالی است و تب فوتبال در خانه ما همیشه داغ بوده است. البته پدرم طرفدار رئال مادرید و من طرفدار بارسلونا هستم و همیشه در خانه ما بین من و برادر و پدرم کری‌خوانی و بحث فوتبالی بوده و هست. فوتبال هم بازی می‌کنم اما نه حرفه‌ای. البته الان زیاد فوتبال بازی نمی‌کنم چون بعضی‌ها در زمین فوتبال واقعا مرا با مسی اشتباه گرفته و حب و بغض‌شان را روی من خالی می‌کنند و نمی‌گذارند کاری کنم. (با خنده)

  چقدر وقت صرف می‌کنی تا چهره‌ات شبیه مسی شود؟
وقت زیادی صرف نمی‌کنم چون همینطوری شبیه هستم. تقریبا 2 هفته یک‌بار آرایشگاه می‌روم. فرم مو و ریش من همین است. برخی اوقات هم هست که مثلا مسی موهایش را یک رنگ خاصی می‌کند که اینجا نمی‌شود آن را درآورد. البته این شباهت فقط درصورتم خلاصه نمی‌شود. من از نظر قد، هیکل، فرم پاها، دستان و... شبیه مسی هستم. شاید بعضی‌ها فکر کنند اغراق می‌کنم اما اخلاق، روحیه و حتی سبک لباس پوشیدنم هم شبیه مسی است. حتی حس می‌کنم استعداد فوتبالی‌ام مثل او بود اما شرایط زندگی‌ام امکان بروز استعدادم را نداد. از نوجوانی اعتماد به‌نفس بالایی داشتم و شاید همین اعتماد به نفس کمکم کرد تا جسارت کنم و به تمام دنیا بگویم که شبیه و همزاد مسی‌ام. 

  مشهوربودن، محدودیت‌ها و دردسرهایی دارد. می‌شود از این محدودیت‌‌ها برایمان بگویی؟ 
وقتی فردی تا حدی در جامعه مشهور می‌شود دیگر نمی‌تواند مثل آدم‌های عادی هر کاری کند و هر جایی حضور داشته باشد. هرجا که می‌روم به‌ویژه مراکز خرید و مجالس که تعاملات با مردم بیشتر است بسیاری تقاضای گرفتن عکس یادگاری دارند. خب این کار وقتگیر است اما من هیچ وقت به طرفداران «نه» نگفته‌ام و باحوصله می‌ایستم تا دوستداران مسی واقعی در کنار بدلش عکس بگیرند. باید خیلی مراقب کارهایم باشم تا خدشه‌ای به محبوبیت مسی و شهرت بدل مسی وارد نکنم. 

  خاطره‌ای از دیدار طرفداران مسی با خودت داری؟
بسیار خاطره دارم. یک‌بار یکی از طرفدارانش فکر کرد من مسی واقعی‌ام و از شدت شوق و شعف حالش بد شد. تا اینکه چندبار تأکید کردم من مسی واقعی نیستم و بدل هستم. یک‌بار هم یک نفر در خیابان جلو آمد و با تعجب با من انگلیسی صحبت و فکر کرد من مسی واقعی‌ام که به ایران آمده‌ام. حتی گاهی مردم از من امضا می‌گیرند و من می‌گویم بدل مسی که امضا گرفتن ندارد. 

  شنیده‌ایم که فیلم هم بازی کرده‌ای و حالاچند فیلم آماده اکران داری. از ورودت به عرصه هنر به ما بگو؟
به بازیگری علاقه داشتم و ورود به این دنیا برایم اتفاق افتاد. خودم دوست دارم ادامه بدهم و آموزش ببینم و چهره مؤثری در سینمای ایران باشم. تاکنون ۲فیلم سینمایی «اژدر» و «زیرنظر» را در ایران بازی کرده‌ام. فیلم سینمایی اژدر یک کار کمدی جذاب است به کارگردانی رضا سبحانی و با بازی علی انصاریان، بهاره رهنما، نصراللـه رادش، میرطاهر مظلومی و هنرمندان دیگر. این فیلم به تازگی پروانه نمایش گرفته است. فیلم سینمایی زیرنظر هم به کارگردانی مجید صالحی ساخته شده که من در این فیلم در کنار بزرگانی چون رضاعطاران، امیرجعفری، آزاده صمدی و... افتخار بازی داشتم. خارج از کشور هم یک سریال در اربیل عراق به زبان کردی شروع کردیم. همچنین برای بازی در یک فیلم سینمایی در هند به تازگی قرارداد بسته‌ام. 

  در همه این فیلم‌ها نقش مسی را بازی می‌کنی؟
نه، بدل مسی را بازی می‌کنم. در اژدر نقش مسی و در سریال عراقی نقش یک فرشته نجات و وجدان خوب آدم را بازی می‌کنم. در فیلم سینمایی  که در کشور هند هم قرار است بازی کنم و یک کار کودک است کاراکتر دیگری را بازی می‌کنم که بهتر است فعلا از جزئیات آن 
چیزی نگویم. 

  بیایید کمی مقوله را مادی‌تر نگاه کنیم. این کار چقدر برای تو درآمد داشته است؟
درآمد خوبی دارم اما انگیزه من به‌هیچ وجه از اول مادی نبود ولی خب امتیازهای مالی این شباهت را هم نمی‌توان نادیده گرفت. کارهای تبلیغاتی یا همین پیشنهاد فیلم‌ها برایم درآمد داشته است. تبلیغات‌ هم حالت‌های مختلف دارد؛ مثلا ممکن است شرکتی به من پیشنهاد بدهد که تصویری یا کلیپی را در صفحه اینستاگرام خودم منتشر کرده و یا در مراسم آنها شرکت کنم. من سعی کردم کارهای زیادی انجام و کارم را گسترش دهم اما نه به هر قیمتی. حفظ شخصیت خودم و اعتبار مسی هم برایم مهم است. 

  فعالیت‌های شما به‌عنوان نقش مسی شامل حق کپی‌رایت نمی‌شود؟
زمانی مشمول حق کپی‌رایت می‌شود که من با اسم مسی و به جای او خودم را جا بزنم. من هر جا فعالیت کردم به‌عنوان بدل مسی بودم. حالا اگر هم کسی متوجه نشده جزء سیاست‌های تبلیغاتی مرسوم در جهان است و منع قانونی برای فعالیت‌های من وجود ندارد. خود مسی و باشگاه بارسلونا هم در جریان این فعالیت‌های تبلیغاتی من هستند. 

  گفتی از این شباهت خدادادی درآمد خوبی عایدت شده. آیا در امور خیرخوانه هم شرکت می‌کنی؟ 
این شباهت یک نعمت الهی است و من به شکرانه لطف خدا در حد توانم توفیق شرکت در فعالیت‌های خیرخواهانه را دارم. اما هم‌اکنون کمی کمرنگ شده است، آن هم به‌خاطر برخوردهای قضایی بود که با من صورت گرفت. مثلا سال گذشته برای کمک به هموطنان زلزله‌زده به کرمانشاه رفته و درحدتوان کمک کردم. اما متأسفانه مدتی بعد حساب‌های بانکی من مسدود شد. بعد از مراجعه به مراجع قضایی و اثبات اینکه من هیچ پولی از کسی نگرفته و از اموال خودم کمک کردم حساب‌های من باز شد. متأسفانه برخی افراد سودجو در جمع‌آوری کمک‌های مردمی کلاهبرداری کرده و محاکم قضایی مجبور به بازرسی اموال همه کسانی که کمک کردند شدند اما این پروسه قضایی و اقدامی که علیه من شد کمی دل‌چرکینم کرد. البته بازهم به شکرانه لطف خدا و برای داشتن آرامش روحی و حس خوب کمک به دیگران، تلاش می‌کنم که در این امور با احتیاط بیشتر، فعال باشم. 

  توصیه می‌کنی کسی که خودش را شبیه ستاره‌ها می‌بیند راه تو را ادامه بدهد؟ 
به‌نظر من اگر کسی بدون عمل جراحی یا تغییر زیادی در چهره خود را شبیه فرد مشهور دیگری- چه بازیکن چه هنرمند فرقی نمی‌کند- می‌بیند سریع‌تر اقدام کرده و از این شباهت خدادادی استفاده کند. به‌نظرم اصلا چیز بدی نیست و اگر بتواند استفاده کند فرد باهوشی است. اما اگر بخواهد خودش را تغییر دهد به‌نظرم اصلا کار درستی نیست. 

  مسی دیر عصبانی می‌شود شما چطور؟
اطرافیانم می‌گویند که خیلی سخت می‌توانند عصبانی‌ام کنند. 

  اگر شبیه مسی نبودی دوست داشتی شبیه چه‌کسی می‌شدی؟ 
از اینکه شبیه مسی‌ام افتخار می‌کنم و به فکر بدل کسی دیگرشدن نیستم. البته خب تعارف که نداریم همه دوست دارند شبیه معروف‌ترین و خوش تیپ‌ترین آدم‌های معروف جهان باشند. اگر مسی نامی در جهان نبود دوست داشتم شبیه برد پیت باشم. (با خنده)

رضا پرستش از ماجرای دیدار ناموفق‌اش با مسی می‌گوید
بازیچه دست خبرگزاری‌ها شدم 

برج محبوبیتی که روزگار از شباهت رضا پرستش با ستاره فوتبال آرژانتین برایش درست کرده بود 2سال پیش در شهر بارسلون لرزید و تا حدی فروریخت. دیدار ناموفق مسی و بدل‌اش خبر داغ رسانه‌ها شد و او با هجمه‌ای از انتقادات روبه‌رو شد. اما پرستش از ماجرای آن روز حرف‌هایی دارد که به قول خودش تاکنون جایی مطرح نکرده است. خودش با جزئیات از ماجرای آن روزها می‌گوید: من به دعوت رسمی باشگاه بارسلونا به کشور اسپانیا رفتم و این را همه رسانه‌ها خبر داشتند. حتی ویزای اسپانیا را در 2روز گرفتم. در جلسه باشگاه با مسئولان و خود مسی پیرامون یکسری تعهدات اخلاقی صحبت شد و پروتکلی به‌عنوان تعهدنامه اخلاقی امضا کردم که برخی اعمال مخالف شئونات مرسوم را برای حفظ اعتبار مسی انجام ندهم؛ درست  مثل مقرراتی که در کشور خود ما هم به آن پایبند هستیم. در باشگاه من مسی را دیدم اما اجازه گرفتن عکس از جلسه و خود مسی در اتاق را ندادند. اما خبرنگار یکی از روزنامه‌های آنجا تأکید داشت چون از جلسه محرمانه من با مسی در باشگاه بارسلونا هیچ عکس و خبری منتشر نشده پس باید یک فضای دیگر برای رویارویی ما ایجاد کرده و برای خودشان فیلم و عکس تاپ بگیرند. من هم به‌خاطر کم‌تجربگی و هیجانی‌بودن در آن ایام و هماهنگی‌های مدیر برنامه‌ام، پیشنهاد خبرنگار را قبول کرده و در مسیری برای دیدار با مسی ایستادم. آنها به من گفتند با مسی هماهنگ شده و او حتما در این مسیر ایستاده و با من صحبت خواهد کرد. البته آن زمان هم نقدهایی وارد بود که امکان ندارد خودروی مسی در آن مسیر توقف کند و ممکن است در جمع هواداران سلامتی و امنیت او به مخاطره بیفتد. نمی‌دانم چقدر مبلغ جابه جا شد و چقدر از فروش آن ویدئو پول کسب کردند اما خیلی روی اعتبار من تأثیر گذاشت. 
پرستش با ناراحتی از این خاطره بد در زندگی‌اش یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: «بعد از این اتفاق، هجمه انتقادها و متأسفانه فحاشی برخی افراد، شرایط روحی و روانی مرا خراب کرد. از نظر روحی شرایط خوبی نداشتم اما بعد تصمیم گرفتم این سناریو را که خبرنگار برای خبرسازی خودش ترتیب داده بود پیگیری قضایی کنم. متأسفانه پروسه قضایی این پرونده کمی سخت پیش رفت زیرا تعدادی از افراد، خارج از کشور بودند و از طرفی من به مدیر برنامه‌ام به‌خاطر اعتماد زیاد اختیار تام داده بودم و به همین‌خاطر نتوانستم به نتیجه برسم. از چندین وکیل در ایران و حتی خارج از کشور هم مشاوره گرفتم و آنها گفتند چون من بدون اجبار و با خواسته خودم دعوت آنها به این برنامه را پذیرفته‌ام ادله قانونی ندارم و نمی‌توانم کاری از پیش ببرم».


توضیح رضا پرستش در مورد شایعه ای که درباره او در فضای مجازی مطرح شد
برای رفع اتهام از خود ، پیگیری قضایی می‌کنم


هفته گذشته پرستش توسط برخی از رسانه‌های اروپایی به سوءاستفاده از ٢٣ دختر متهم شد.  پرستش تمام این شایعات را بی‌اساس می‌داند و معتقد است که یک خبرنگار نیجریه‌ای که مقیم کشور آلمان است به شوخی این مسئله را در توییتر مطرح کرده است؛« وکیل من قرار است از طریق سفارت‌های آلمان و نیجریه پیگیری قضایی کند. من وقتی به آن خبرنگاری که اولین بار این شایعه را توییت کرده بود هشدار دادم که پیگیری قضایی می‌کنم گفت که به شوخی این شایعه را مطرح کرده است. من گفتم تو با آبروی من بازی کردی و شکایت می‌کنم. این خبرنگار اما چند روز صبر کرد و وقتی فهمید من می‌خواهم شکایت رسمی انجام بدهم، یک توییت عذرخواهی منتشر کرد. تمام تلاشم را می‌کنم تا خبرنگار نیجریه‌ای را از طریق قانونی به سزای عملش برسانم. هر کسی هر ادعایی دارد شکایت کند . مطمن باشید اگر چنین چیزی صحت داشت من الان نمی توانستم با شما مصاحبه کنم».



تاکنون ۲فیلم سینمایی «اژدر» و «زیرنظر» را در ایران بازی کرده‌ام. فیلم سینمایی اژدر کمدی جذابی به کارگردانی رضا سبحانی، با بازی علی انصاریان، بهاره رهنما، نصراللـه رادش، میرطاهر مظلومی و هنرمندان دیگر است. این فیلم به تازگی پروانه نمایش گرفته است. فیلم سینمایی زیرنظر هم به کارگردانی مجید صالحی  ساخته شده که من در این فیلم در کنار بزرگانی چون رضاعطاران، امیرجعفری، آزاده صمدی و... افتخار بازی داشتم

این خبر را به اشتراک بگذارید