• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63596
+
-

بازگشت زندگی به تالاب شادگان

بهره‌برداری از طرح انتقال 150میلیون مترمکعب آب در سال از کارون به تالاب شادگان آغاز شد

تالاب
بازگشت زندگی به تالاب شادگان

الهام مصدقی راد/خبر‌نگار

انتقال 5مترمکعب آب در ثانیه از رود کارون به تالاب شادگان از صبح دیروز آغاز شد. این انتقال که توسط یک کانال 6کیلومتری انجام می‌شود، سالانه معادل 150میلیون مترمکعب آب وارد تالاب شادگان می‌کند. تالاب شادگان بیش از 300هزار هکتار وسعت دارد که ‌به‌دلیل سدسازی‌های گسترده در سال‌های قبل بر رودخانه کارون ‌با خشکی و تهدید مواجه شد.
سال 93اما طرح انتقال آب کارون به شادگان در دستور کار قرار گرفت تا این تالاب از خشکیدگی نجات یابد. ورود آب کارون به شادگان اتفاق جدیدی نیست. تا پیش از سدسازی‌های گسترده بر این رودخانه، کارون یکی از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان حقابه تالاب شادگان بود. اجرای طرح انتقال آب کارون به شادگان ‌بعد از پیشرفت حدود 50درصد از پروژه ‌به‌دلیل کمبود اعتبار متوقف شد. سال 96با تخصیص اعتبار کاهش گردوغبار در خوزستان و رفع بحران تالاب‌ها اما این پروژه بار دیگر به جریان افتاد.

بهره‌برداری از آب کارون برای انتقال به شادگان اما بار دیگر در آبان و اسفندماه سال گذشته به تعویق افتاد تا آنکه همین دیروز با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقال آب به شادگان اجرایی شد. بخش قابل توجهی از تالاب شادگان در سیلاب ابتدایی سال‌جاری، آبگیری شد و البته بخشی از این آب به‌دلیل تهدید روستاهای اطراف، ‌به دریا هدایت شد.محمد جواد اشرفی، مدیرکل محیط‌زیست خوزستان به همشهری می‌گوید: «150میلیون مترمکعب آب که سالانه از طریق کانال تازه بهره‌برداری شده به تالاب شادگان منتقل می‌شود، یک دهم حقابه این تالاب است.» به گفته او، «حقابه شادگان در شرایط خشکسالی و کم بارشی، سالانه یک میلیارد و 600مترمکعب تعریف شده است.»  عیسی کلانتری صبح دیروز، در مراسم بهره‌برداری طرح انتقال آب کارون به شادگان به اختصاص بخشی از آب انتقال یافته برای آبیاری نخلستان‌ها و تامین نیاز کشاورزان اشاره کرد. او همچنین گفت که در تلاش برای تامین حقابه تالاب شادگان از رودخانه مارون است تا وضعیت تالاب پایدار بماند. احمدرضا لاهیجان‌زاده، ‌معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز روز گذشته از اتمام مطالعه حقابه تالاب‌ها و ابلاغ آن به وزارت نیرو خبر داد. با خشک شدن تالاب شادگان، ماهیان و آبزیان این تالاب نیز با بحران مواجه شدند. حتی کشت خرما در این منطقه نیز تحت‌تأثیر قرار گرفت و کیفیت خرمای شادگان کاهش یافت. همین اتفاقات بر معیشت اهالی بومی شادگان تأثیر منفی گذاشت و زندگی آنها را دگرگون کرد.

در این شرایط ورود آب به تالاب شادگان و احیای دوباره این تالاب می‌تواند مشکلات معیشتی بومیان را تا حدود زیادی برطرف کند. با هدایت آب به تالاب شادگان علاوه بر رونق دوباره صید که مهم‌ترین فعالیت بومیان منطقه است، ‌گردشگری این منطقه نیز رونق بیشتری می‌یابد. براساس اعلام مدیرکل پیشین محیط‌زیست خوزستان به همشهری، سال 96حدود 180هزار گردشگر از تالاب شادگان دیدار کردند که با زنده شدن دوباره این تالاب، میزان بازدیدکنندگان از آن افزایش قابل توجهی خواهد یافت. علاوه بر این موضوع، ورود آب به شادگان، نیزارهای اطراف تالاب را که نقش مهمی در تولیدات صنایع‌دستی و حصیربافی منطقه دارند سرزنده و انبوه خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید