• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63549
+
-

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران خبر داد:

توسعه عرصه‌های همگانی همراستای سیاست‌های کشور است

درهای موزه تیمورتاش به عنوان موزه جنگ روزهای دوشنبه و جمعه به روی مردم باز است

توسعه عرصه‌های همگانی همراستای سیاست‌های کشور است


حامد فوقانی/ خبرنگار
از یک‌ورودی با نمای کاملا نظامی که گذر کنید، به محوطه‌ای می‌رسید با ساختمان‌های آجری قدیمی. هرکدام از آنها انگار روایتی از جنگ و دفاع هستند. عناصر جنگی و سلاح‌های نظامی در گوشه‌گوشه حیاط دیده می‌شود. اینجا موزه جنگ تیمورتاش است؛ جایی که دیروز تعدادی از خبرنگاران حوزه شهری جمع شدند تا نشست خبری 2عضو شورای شهر تهران، در یکی از ساختمان‌های موزه برگزار شود. بر این اساس علی اعطا، سخنگوی شورا سومین نشست خبری خود در سال‌98 را ترتیب داد و سیدآرش حسینی میلانی، نایب‌رئیس ستاد شورایاری‌ها و عضو شورای شهر، به ارائه مطالبی در رابطه با انتخابات پیش‌روی شورایاری‌ها پرداخت.

اعطا در این نشست با اشاره به تغییر رویکرد مدیریت شهری و همچنین توافق شهرداری تهران و دانشگاه جنگ به‌منظور بازگشایی درهای بنای تاریخی تیمورتاش به روی مردم، اظهار کرد: «شهروندان می‌توانند 2روز در هفته (دوشنبه‌ها‌ عصر و جمعه صبح تا عصر) از خانه تاریخی تیمورتاش که به موزه تبدیل شده، بازدید کنند. براساس آمارها در برخی ‌روزها بین 600 تا 700گردشگر از این بنای تاریخی بازدید می‌کنند.» او در ادامه این جلسه به رویکرد ویژه شهرداری تهران در امتداد رویکرد شورای شهر نسبت به توسعه فضاهای عمومی اشاره کرد و گفت: «از جمله مصادیق این موضوع میدانگاه هفت‌تیر و پروژه میدان امام خمینی‌(ره) است. اگرچه شورا نسبت به اقدامات صورت‌گرفته نقطه‌نظراتی دارد و بعضا ممکن است انتقاداتی نیز وجود داشته باشد، اما اقدامات انجام‌شده در راستای سیاست‌های شوراست.» اعطا همچنین گفت که در بحث جمع‌آوری پل گیشا نیز اگرچه در ظاهر موضوع اقدامات انجام‌شده ترافیکی است، اما می‌توان این اقدام را در جهت توسعه فضاهای عمومی شهر نیز برشمرد.

اعطا درباره واگذاری حق بهره‌برداری املاک شهرداری با اشاره به مصوبه شورای پنجم مبنی بر اینکه شهرداری برای واگذاری حق بهره‌برداری املاک در اختیار خود باید از شورا مجوز دریافت کند، اضافه کرد: «شهرداری باید فهرست همه املاکی که پیش از این حق بهره‌برداری آنها را واگذار کرده، به شورا بیاورد و برای آن مجوز دریافت کند و همچنین برای املاکی که حق بهره‌برداری آنها واگذار شده و شهرداری مایل به ادامه آن است، باید به‌صورت لایحه‌ای از شورا مجوز لازم را دریافت کند.»

اعطا با اشاره به ادعای یکی از اعضای شورای شهر گذشته مبنی بر مهره‌چینی کاندیدای انتخابات شورایاری اضافه کرد: «ایشان را به‌عنوان فرد منصف و مطلعی می‌شناسیم و این حرف‌ها حرف عجیبی است. از یک طرف گفته شده استقبال گسترده نبوده و به همین دلیل ثبت نام تمدید شده و از طرفی گفته شده صحبت‌هایی بین افراد رد و بدل شده که ثبت نام موضوعیت ندارد، چون بحث مهره‌چینی مطرح است. خب  این دو حرف با هم تناقض دارد. شورا برای جلب مشارک بیشتر، مهلت ثبت‌نام را 5 روز تمدید کرده است. ما شورایی به نام شورای راهبردی با ترکیب بسیار متنوعی پیش‌بینی کردیم که وظیفه‌اش تشویق دستگاه‌ها و مراکز مختلف برای مشارکت فعال در انتخابات و سیاستگذاری برای مشارکت فعال شهروندان است. با این ترکیب متنوع در شورای راهبردی انتخابات،  نگاه اجتماعی و غیرسیاسی به شورایاری‌ها مشهود است.» این عضو شورای شهر تهران افزود: « هرچقدر پیشینیان موفق شدند از شورایاری‌ها بهره سیاسی بگیرند،  آیندگان هم خواهند توانست. به‌نظرم همه این ارزیابی روشن و دقیق را دارند که شورایاری نهادی اجتماعی ، محله‌ای و غیرسیاسی است. کسانی که شورای پنجم را متهم به رفتار سیاسی در بحث شورایاری‌ها می‌کنند، ارزیابی درستی از نگاه شورای پنجم ندارند.»

به گزارش همشهری، سخنگوی شورای شهر تهران دیروز در ادامه جلسه گفت:قبول داریم هم‌اکنون بخشی از شهروندان اطلاعات کافی درخصوص طرح ترافیک جدید ندارند، اما گزارش‌ ارزیابی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد این طرح مؤثر بوده است. درحالی‌که یک هفته‌ای از زمان اجرای این طرح گذشته، آمارها نشان می‌دهد نسبت به ‌ماه قبل شاهد کاهش ۳۵‌درصدی ترافیک متناظر در شهر تهران بوده‌ایم. آمار ورود به محدوده طرح در خرداد‌ماه نیز ۲۴درصد کاهش پیدا کرده است. اما برای بررسی دقیق تأثیر نیازمند یک دوره ۹۰ روزه از زمان اجرای این طرح هستیم.

زنان؛ 20درصد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات
روز گذشته پس از اعطا، نوبت به میلانی رسید تا درباره انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌های تهران صحبت کند؛ انتخاباتی که 4مرداد برگزار می‌شود و شهروندان تا 15تیر فرصت دارند تا از طریق سامانه shorayari.tehran.ir برای نامزد‌شدن در محله خود، ثبت‌نام کنند.

در این راستا سیدآرش حسینی میلانی از ثبت‌نام 5700 نفر تا ظهر دیروز در دور دوم ثبت‌نام شورایاری‌ها خبر داد و گفت: «روز برگزاری این انتخابات ۳۱۸۶ نفر به‌عنوان شورایار انتخاب خواهند شد.»  به گفته او حدود ۲۰درصد از ثبت‌نام‌کنندگان این دوره انتخابات تاکنون از بانوان هستند. میلانی اضافه کرد: «در ترکیب فعلی شورایاری‌ها شاهد حضور ۱۱‌درصدی بانوان هستیم. قطعا حساسیت خانم‌ها به حوزه محیط‌زیست محله و امنیت اجتماعی بالاتر است و امیدواریم مشارکت آنها افزایش پیدا کند.»

نایب رئیس ستاد شورایاری‌های پایتخت درباره عضویت کارمندان شهرداری تهران در شورایاری‌ها گفت: «مصوبه شورا این بود که کارمندان شهرداری در منطقه‌ای که فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند کاندیدا شوند و اینکه پس از رأی‌آوردن در این انتخابات نباید هیچ‌گونه رابطه استخدامی و معاملاتی با شهرداری تهران داشته باشند که با توجه به مسئله اشتغال و مشکلات ناشی از آن در کشور، تفسیری از این قانون شد که اکنون برای کاندیدا‌شدن آنها در خارج از منطقه اشتغال، منعی وجود ندارد ولی شورایاری‌ها پس از انتخاب اگر بخواهند رابطه استخدامی و معاملاتی پیدا کنند، برای آنها این موضوع ممنوع خواهد بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید