• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63543
+
-

سالانه 20هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان خارجی اضافه می‌شود


بررسی تطبیقی آمار دانش‌آموزان از سال ۹۴ تا کنون نشان می‌دهد که به‌طور متوسط سالانه ۲۰ هزار نفر به دانش‌آموزان اتباع اضافه شده و هیچ کاهشی درخصوص آمار این دانش‌آموزان مشاهده نشده است. غلامرضا کریمی، قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل و رئیس سازمان مدارس خارج از کشور درخصوص وضعیت دانش‌آموزان اتباع و برنامه‌های آموزش و پرورش برای آنها گفت: امروزه حمایت و مراقبت از پناهندگان در دنیا یک معیار برجسته در ارزیابی رویکرد کشورها نسبت به مسائل بشردوستانه محسوب می‌شود که خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی طی 4 دهه گذشته خدمات و حمایت‌های ویژه‌ای را از پناهندگان افغانستان، عراق و سایر کشورها به عمل آورده است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون براساس دستوری که مقام معظم رهبری داده‌اند، هر کودک لازم‌التعلیمی که در ایران باشد، می‌تواند به مدارس مراجعه و سپس ثبت‌نام کند. رئیس سازمان مدارس خارج از کشور با اشاره به آمار دانش‌آموزان اتباع درمدارس گفت: در سال تحصیلی ۹8-۹7 تعداد ۴۷۴ هزار و ۶۵۱ دانش‌آموز اتباع خارجی و پناهنده در مدارسمان داشتیم که ۴۴۳ هزار و ۷۷۸ نفر از آنها از اتباع افغانستان بودند. ما رویه‌ای که براساس مصوبه هیأت دولت در پیش گرفتیم این است که هر کودکی حتی اگر از مدارک تحصیلی و اقامتی معتبر برخوردار نباشد را در مدارس ثبت‌نام ‌کنیم. قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۲۳ هزار دانش‌آموز داریم که اقامتشان در کشور غیرقانونی است، ولی در مدارس ثبت‌نام شده‌اند و به تحصیل خود ادامه می‌دهند.
وی توضیح داد: در اکثر کشورهای دیگر به پناهندگان در اردوگاه‌های خاص آموزش داده می‌شود، ولی ایران مشابه دانش‌آموزان داخل کشور تمامی دانش‌آموزان پناهنده را درون نظام آموزشی رسمی کشورش پذیرفته، لذا در ۲۸ هزار مدرسه سراسر کشور دانش‌آموزان پناهنده و اتباع خارجی را داریم که در کنار دانش‌آموزان ایرانی در حال تحصیل هستند. کریمی درباره هزینه تحصیل هر دانش‌آموز اتباع در ایران گفت: هزینه تمام‌شده هر دانش‌آموز در ایران حدودا بیش از 3 میلیون تومان است و جمع هزینه‌ای که وزارت آموزش و پرورش برای اتباع خارجی و پناهنده صرف می‌کند، مبلغی بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سال است که این مبلغ برای آموزش اتباع خارجی و پناهندگان هزینه می‌شود. رئیس سازمان مدارس خارج از کشور با اشاره به اینکه هیچ تفکیکی میان دانش‌آموزان اتباع و دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ایران وجود ندارد، گفت: هر دانش‌آموز پناهنده، مشابه دانش‌آموزان ایرانی به نزدیک‌ترین مدرسه محل خودش مراجعه و ثبت‌نام می‌کند و به‌طور کلی ما حتی یک مورد هم مدرسه صددرصد پناهنده یا اتباع خارجی نداریم. وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اعلام خروج نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز از کشور آیا تعداد دانش‌آموزان اتباع در ایران کاهش داشته است؟ گفت: خیر، به‌رغم اینکه اتباع غیرمجاز مرتبا از کشور اخراج می‌شوند، ولی میزان ورودی‌ها نیز قابل توجه است و روزانه تعداد زیادی از پناهندگان وارد کشور می‌شوند.(ایسنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید