• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63515
+
-

کردستان؛ نگهبان اخلاق ایران

رئیس جمهوری در پیامی به کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد: این کنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است که از حقوق شهروندی برخوردار و قابل احترامند

پرونده ‌ویژه
کردستان؛ نگهبان اخلاق ایران

مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد با حضور جمعی از مسئولان داخلی و خارجی و نام‌آورانی همچون «مظهر خالقی»، حجت‌الاسلام «علی یونسی» و پیام رئیس‌جمهوری در تالار مولوی دانشگاه کردستان صبح سه‌شنبه آغاز به کار کرد. به گزارش ایرنا، در انتهای نخستین کنگره مشاهیر کُرد از نام‌آوران عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، موسیقی و علمی کُرد تجلیل می‌شوند.  تلاش برگزارکنندگان کنگره مشاهیر کُرد در دعوت و حضور چهره‌های مطرحی همچون مظهر خالقی هنرمند نام‌آشنای این دیار که ۳۸ سال دور از وطن بوده عاقبت به ثمر نشست و این هنرمند عرصه موسیقی کُردی از طریق مرز باشماق پا به خاک میهن گذاشت. 

برنامه‌های جانبی این کنگره از روز یکشنبه ۹ تیر ماه با برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی و کتاب کُردی و برگزاری شب شعر و کنسرت موسیقی آغاز شد و دوشنبه ۱۰ تیر هم نشست خبری استاندار کردستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دانشگاه کردستان با هدف تشریح برنامه‌های کنگره برگزار شد. از سری برنامه‌های جانبی کنگره در روز سه‌شنبه هم برگزاری کنسرت شهرام ناظری و سعدون کاکایی بود که به صورت مجزا در ۲ سئانس در سالن آزادی به اجرای برنامه پرداختند.

 اکران فیلم سینمایی زر ساخته کاظم اوز از فیلم‌سازان مطرح کُرد ترکیه در روزهای ۱۱ و ۱۲ تیر در سینماهای بهمن سنندج و کردستان مریوان و برگزاری نشست تخصصی با کارگردان این فیلم از دیگر برنامه‌های جانبی کنگره بود. اختتامیه این کنگره امروز، چهارشنبه ۱۲ تیر، در دانشگاه کردستان با حضور «سید عباس صالحی» حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.


کردستان دیار ادب؛ صداقت و علم دوستی

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور مذاهب و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: کردستان نگهبان اخلاق و موزه همه آثار تاریخی و ملی ملت ایران است و دشمن نتوانسته ادب، صداقت و علم دوستی را از مردم این دیار از بین ببرد. حجت‌الاسلام «علی یونسی» در افتتاحیه کنگره مشاهیر کرد، اظهار کرد: هر جایی که ایران در طول تاریخ مورد تجاوز و اشغال قرار گرفته، بخشی از آثار منفی آن در منطقه مورد نظر باقی مانده، اما در کردستان و منطقه زاگرس این اتفاق روی نداده است. وی یادآور شد: کردستان و بخش‌هایی زیادی از زاگرس به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و فرهنگی و موقعیت خاص جغرافیایی از این قاعده مستثناست، چراکه دشمنان نتوانسته‌اند مردم این مناطق را زیر سیطره خود ببرند.  

حجت‌الاسلام یونسی زاگرس‌نشینان اعم از کُرد و لُر و لک را خاستگاه تمدن ایران و حافط اخلاق ایرانی توصیف کرد و گفت: تلاش انقلاب اسلامی این بوده که مهربانی و گذشت در کشور زنده شود و این اتفاق تا حدود زیادی روی داده است. وی با بیان این‌که تلاش دشمنان این است که مردم ایران را بی‌هویت و بی‌شناسنامه معرفی کنند، اضافه کرد: همه باید نسبت به این امر هوشیار بوده و در دام توطئه دشمنان نیفتیم.

 دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور مذاهب و اقلیت‌های دینی و مذهبی تاکید کرد: دشمنان می‌خواهند مردم ایران را در مقابل هم قرار دهند و بین مردم نفرت‌پراکنی و دشمنی ایجاد کنند و ما باید هم گذشته و تاریخ خود را بدانیم، ضمن این‌که تاریخ و سرزمین خود را به دیگران بشناسانیم. حجت الاسلام یونسی با بیان این‌که نسل جدید بدانند در این منطقه نام‌آورترین ملت، ایرانی‌ها هستند، افزود: زمانی که هیچ نامی از قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها و ملت‌ها نبود ایرانی‌ها بودند که درخشیدند و اولین تمدن، ملت و امپراطوری جهان را تشکیل دادند.

وی یادآور شد: در دوره هخامنشیان کوروش جهان را فتح کرد و دولتی بدون خون‌ریزی و متشکل از قوم کُرد و فارس تشکیل داد، همچنان‌که بزرگ‌ترین تمدن آن روز را در منطقه بین‌النهرین ایجاد کرد. دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور مذاهب و اقلیت‌های دینی و مذهبی تاکید کرد: ملتی نام‌آور می‌شود که مردان و زنان نامدار داشته باشد، ضمن این‌که حرمت بزرگان و مشاهیر را نگه دارد و مردم کُرد این ویژگی را دارند.  حجت‌الاسلام یونسی بر دایر شدن موسسات کرد‌شناسی و مطالعات باستانی در کردستان و عدالت در گزینش نخبگان تاکید کرد و افزود: همت و تلاشی جدید داشته باشیم و خود را در بار دیگر به ملت و جهان بشناسانیم.


معرفی فرهنگ و تاریخ گران‌سنگ کردستان

استاندار کردستان هم در این مراسم گفت: کردستان استانی کهن است که به درازای تاریخ، مشاهیر و مفاخر به جامعه بشری معرفی کرده است. «بهمن مرادنیا» اظهار کرد: همه تلاش دست‌اندرکاران این کنگره معرفی هنر، فرهنگ و تاریخ گران‌سنگ کردستان بوده است تا این قطعه از بهشت خدا روی زمین، بهتر و ماندگارتر از قبل به جهان معرفی شود.

وی افزود: در این جمع مهمانانی هستند که زبان مادری آنان کُردی است و به گویش‌های مختلف از جمله کرمانجی، زازایی، سورانی، کلهری، مُکری سنندجی و گروسی صحبت می‌کنند که بیانگر غنای فرهنگی و زبان کُردی است.  استاندار کردستان افزود: هدف بزرگ هنرمندان و ناموران کُرد خدمت به ایران و ایرانی است که در سال‌های گذشته موفق به معرفی شایسته این هنرمندان نشده‌ایم که کنگره مشاهیر کُرد به دنبال معرفی این عزیزان به جامعه جهانی است. وی با اشاره به این‌که کردستانی‌ها با برگزاری این کنگره پیام صلح، دوستی، اتحاد، همبستگی و انسجام یه دنیا اعلام کردند، گفت: کُردها به‌ویژه هنرمندان آن در تلاش بودند تا احساس واقعی خود را از حقیقت هستی ابراز کنند.

مرادنیا کردستان را سرزمینی کهن معرفی کرد که به درازای تاریخ مشاهیر و مفاخر به جهان بشریت معرفی کرده است که هنرمندان آن در برهه‌های مختلف مظلوم واقع شده‌اند و هدف ما از برگزاری این کنگره بها دادن به هنرمندانی است که در قید حیات هستند تا نامشان پرآوازه‌تر از همیشه بدرخشد.  ‌


تجلیل از مشاهیر و مفاخر نشانه فرهنگ و دینداری است

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: تجلیل از مفاخر و مشاهیر یکی از نشانه‌های فرهنگ و دینداری است که دین مبین اسلام همواره بر ان تاکید دارد. آیت‌الله «سید محمد حسینی شاهرودی» اظهار کرد: احترام به بزرگان و کسانی که فرهنگ یک ملت را رقم می‌زنند و باعث افتخار آن ملت می‌شوند از نشانه‌های درک و فهم و اخلاق زیبایی بوده که اسلام به ما آموخته است.

وی بزرگداشت و احترام به بزرگان را از نشانه‌های فرهنگ و دینداری برشمرد و افزود: برکت هر قوم به واسطه وجود بزرگانی است که در جهات مختلف توانسته‌اند یک پله دانش، فرهنگ، اخلاق و فرهنگ و هنر ملت خود را ارتقا دهند.  نماینده ولی فقیه در کردستان به جایگاه معلم و مربی در اسلام اشاره و اظهار کرد: بزرگان و مفاخر جلوه‌ای از جمال و جلال خدا هستند که نهایت کمال الهی در آنان تجلی می‌یابد.

‌آیت‌الله حسینی شاهرودی تقدیم ۱۰ هزار شهید کُرد در 8 سال دفاع مقدس را نشانه وفاداری این قوم به ایران برشمرد و افزود: در جنگ تحمیلی نه‌تنها کُردهای ایران در این جنگ مشغول دفاع از کیان ایران بودند، بلکه کردزبانان دیگر کشورها هم فداکاری‌های بزرگی برای خاک ایران داشتند که این ایثارها هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود.  وی در ادامه به سخنی از ملامصطفی بارزانی از مبارزان کُرد علیه رژیم بعث عراق اشاره کرد و افزود: به گفته وی هر کجا کُرد هست آنجا ایران است و کُرد هرکجا باشد ایرانی است. 


نچیروان بارزانی: ایران مایه افتخار کردهای عراق است   

رئیس اقلیم کردستان عراق در پیامی به کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد اعلام کرد: ایران مایه افتخار کُردهای عراق است و مشاهیر کُرد الگو و افتخار ما هستند. متن پیام رئیس اقلیم کردستان عراق به کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد که توسط «کمال زیرک» نماینده وی خوانده شد، در ادامه می‌آید: «سلام و درود خدمت مهمانان و بزرگواران مشاهیر کُرد، بسیار متشکریم از استاندار کردستان و مسئولان دانشگاه کردستان که در راستای برگزاری کنگره مشاهیر کُرد تلاش کردند و خدمت بزرگی به زبان، ادب و تاریخ کُرد کرده‌اند.تشکر داریم از بزرگوارانی که در راستای حفظ بزرگ جلوه دادن بزرگان ملت کردستان تلاش می‌کنند و ما را در چنین برنامه‌ای مشارکت داده‌اند. 

در دورانی که ما در سن کودکی بودیم پدر و مادرمان همراه با شعرهای نالی شعرهای حافظ شیرازی را هم به ما می‌آموختند و همراه با گوش دادند به آهنگ‌های بزرگان موسیقی کردستان همچون مظهر خالقی به صدای اساتید فارس‌زبان هم گوش فرا می‌دادیم و این نتیجه حرف تاریخ است که در آن هیچ تمایزی میان ملت‌ها نیست. ما همچون حکومت اقلیم کردستان افتخار می‌کنیم به وجود بزرگان کُرد و در آخر سلام و درود می‌فرستیم بر شهر سنندج که در طول تاریخ خانه بزرگمردان کُرد بوده و همه ملت کُرد را بدهکار خود کرده است. ایران مایه افتخار کُردهای عراق است و مشاهیر کُرد الگو و افتخار ما هستند، معتقدیم تفاوت فرهنگی موجب آشوب و مشکلات نمی‌شود بلکه قبول نکردن تفاوت مشکل ایجاد می‌کند.»


   پیام   

پیام رئیس‌جمهوری


رئیس‌جمهوری در پیامی به کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد گفت: این کنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است که از حقوق شهروندی برخوردار و قابل احترام هستند.  متن پیام رئیس‌جمهوری که توسط حجت‌الاسلام «علی یونسی» دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور مذاهب و اقلیت‌های اسلامی قرائت شد، به شرح ذیل است: 

«فرهیختگان، مشاهیر و میهمانان گرامی، خداوند بزرگ و منان را شاکرم که به مناسبت این گردهمایی فرهنگی و علمی توفیق یافتم تا مراتب سلام و احترام خویش را به شما و تمام کردزبانان کشور ابلاغ کنم. به گواهی تاریخ ایران عزیز علی‌رغم تنوع قومی و مذهبی و موقعیت ژئوپلتیک خاص همواره پیروزمندانه توانسته از فراز و نشیب‌ها به کمترین آسیب عبور کند. عبوری پیروزمندانه که بیش از هر امر دیگری ناشی از همبستگی فرهنگی اقوام و مذاهب ایرانی است که در کنار گسترده وسیع جغرافیایی و تاریخی چندین هزار ساله دل و جانشان در گرو عظمت ایران بوده است.

کُردها در این میان همچون سایر اقوام ایرانی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و فرهنگی‌ترین مردمان کشور همیشه ایران را خاستگاه فرهنگی خود دانسته و به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم عشق ورزیدند. ما هرگز شهدای کُرد که جانشان را برای حفظ کیان این مرز و بوم نثار کردند و نیز خدمات شایان فرهیختگان و ادیبان کرد به فرهنگ و ادب فارسی را از یاد نبرده و نخواهیم برد، بدیهی است ما همه ایرانی هستیم و همه اقوام در این سرزمین از احترام برخوردارند و هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد. این کنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است که از حقوق شهروندی برخوردار و قابل احترام هستند. ضمن تقدیر و تشکر از کردهای کشور، برگزاری این کنگره را فرصتی می‌دانم برای شناخت و معرفی مردمانی مهربان که همواره دل در گرو فرهنگ این مرز و بوم داشتند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید