• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 9 خرداد 1401
کد مطلب : 162031
+
-

روابط ایران و اقلیم کردستان‌ تکاملی نه تقابلی

 نشست «ایران و اقلیم کردستان عراق؛ از چالش‌ها تا فرصت‌ها» که با همکاری انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا و خانه اندیشمندان علوم‌انسانی برگزار شد، فرصتی بود برای بررسی آسیب‌شناسی فراز و فرودهای روابط جمهوری ‌اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق؛ روابطی که از قابلیت‌های بسیاری برای گسترش برخوردار است.
سفیر پیشین ایران در عراق در این نشست با بیان اینکه روابط ایران و اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی عراق باید رابطه تکاملی باشد نه تقابلی، گفت: ایران در مقاطع مختلف تلاش کرده 2جریان عمده کردی در منطقه اقلیم کردستان عراق را به یک نقطه تعادل و همکاری برساند. حسن دانایی‌فر با بیان اینکه در مقطعی براساس روابط فرهنگی، اقتصادی، سیاسی روابط ایران و اقلیم کردستان به اوج خود رسیده بود و کمترین مشکل ناامنی در مرزهای طرفین وجود داشت، گفت: ایران اصرار دارد که کوچک‌ترین ناامنی به اقلیم راه نیابد و اجازه ندهد ناامنی‌ها در این منطقه افزایش پیدا کند. سفیر پیشین ایران در عراق افزود: اما به‌مرور حکومت اقلیم و حکومت مرکزی در عراق به‌خاطر موضوع داعش و حمله این گروه تروریستی به عراق دچار مشکل شد و درپی این اتفاق، برخی تحلیل‌های نادرست در میان رهبران کردستان ایجاد شد.
وی همچنین با بیان اینکه فقدان جلال طالبانی و درگذشت وی نیز باعث شد برخی واگرایی‌ها، یا تشکیک‌ها و ابهام‌هایی ایجاد شود، ادامه داد: بعضا این تصور اشتباه درمیان برخی سران اقلیم ایجاد شد که اراده‌ای در ایران وجود دارد که می‌خواهد اقلیم ادامه ندهد، درحالی‌که اگر حمایت‌های ایران در طول این سال‌ها نبود، اقلیم کردستان عراق دچار مشکلات زیادی می‌شد.
وی با بیان اینکه برخی از تصورات نیز وجود دارد که اقلیم می‌خواهد ناامنی به ایران منتقل کند که البته برخی از قرائن و رفتارها نیز در این زمینه وجود دارد که به این ذهنیت دامن می‌زند، گفت: درمجموع روابط کنونی ما با اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی عراق روابط خوبی است و قطعا می‌تواند بهتر از این باشد. اقلیم کردستان، فرصتی برای توسعه روابط ایران و عراق در چارچوب قانون اساسی این کشور است و ما باید برخی از موضوع‌هایی را که وجود دارد، حل کنیم. دانایی‌فر همچنین در واکنش به صحبت‌های محمد صدیق احمد، دیپلمات ارشد اسبق اقلیم کردستان در تهران که معتقد بود ایران نگاه امنیتی به منطقه اقلیم دارد و این نگاه امنیتی باعث ایجاد مشکلاتی در روابط 2 کشور شده و ذهنیت مردم اقلیم نسبت به ایران را منفی کرده ‌است، گفت: وقتی شهروند عادی در ارومیه وام دریافت می‌کند و برای راه‌اندازی یک مرکز اقتصادی از اربیل مجوز می‌گیرد، اما بعد از مدتی می‌بیند مقام‌های اربیل به بهانه‌های امنیتی آن مرکز را می‌بندند، درحالی‌که این شهروند عادی هیچ ارتباطی با مسائل امنیتی ندارد، باید گفت در برخی از سطوح اجرایی در داخل اقلیم نگاه‌های امنیتی وجود دارد. وی افزود: چرا باید دستگاه‌های امنیتی در آنجا توافق‌های صورت گرفته میان طرفین را وتو کنند. زمانی که ما می‌خواهیم در آن منطقه ترانزیت کنیم مشکلی برای دیگر کشورها در این زمینه وجود ندارد، اما این موضوع برای ایران ممنوع می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید