• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63514
+
-

29 آتش سوزی در مراتع طی یک هفته

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد گفت: در هفته گذشته 29 مورد حریق در مراتع چهارمحال و بختیاری رخ داده است.

«مجید علیپور» در گفت‌وگو با فارس، افزود: متأسفانه با افزایش دما شاهد گستردگی حریق در مرتع، فضای سبز و کشتزارهای استان هستیم.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد افزود: بخش زیادی از این آتش‌سوزی‌ها نتیجه بی‌احتیاطی و خطای انسانی است که این مسئله خسارات جبران‌ناپذیری را به طبیعت وارد می‌کند.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بارش‌های فراوان سال جاری در استان سبب افزایش میزان علوفه شده، از این رو خطر آتش‌سوزی بسیار بالاست و حمایت همه‌جانبه دولتی و مردمی را در این خصوص می‌طلبد.
«علی‌حسین امینی» اظهار کرد: عامل انسانی علت بیشترین موارد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع است که بر اثر بی‌احتیاطی و بی‌توجهی دامداران، بهره‌برداران و گردشگران ایجاد می‌‌شود.

وی آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و علف‌های هرز پس از برداشت زمین را روشی نادرست عنوان کرد و افزود: آتش در این زمین‌ها ممکن است در اثر بی‌احتیاطی به زمین‌های همجوار یا بالادست سرایت کند که علاوه بر آسیب زدن به قابلیت حاصلخیزی زمین، سبب از بین رفتن پوشش‌ گیاهی و آسیب به منابع ملی می‌شود.

امینی با بیان این‌که عوامل طبیعی به ندرت عامل ایجاد آتش در پوشش‌های گیاهی می‌شوند، افزود: در گرمای تابستان ممکن است تابش شدید نور خورشید به اشیائی نظیر تکه‌های شیشه در طبیعت منجر به اشتعال پوشش گیاهیِ اطراف آن و گسترش آتش‌سوزی شود، ضمن این‌که صاعقه نیز در موارد نادر منجر به ایجاد آتش در مراتع و جنگل‌ها می‌شود. وی آسیب‌های حریق به پوشش گیاهی و خاک را قابل ملاحظه عنوان و اضافه کرد: آتش گرفتن پوشش گیاهی باعث از بین رفتن میکرو ارگانیسم‌ها و تبدیل مواد آلی خاک به مواد معدنی می‌شود و باید توجه داشت که خاک سوخته مانند آجر است و حاصلخیزی ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید