• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63509
+
-

کسری 250 میلیون متر مکعبی مخازن آب در یزد

منابع
کسری 250 میلیون متر مکعبی مخازن آب در یزد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان که تنها 10 تا 15 درصد نزولات جوی امسال یزد در زمره‌ آب‌های تجدید‌پذیر بوده و مابقی بارش‌های غیرموثر بوده است، از کسری ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعبی مخازن استان در سال جاری خبر داد و همچنان مردم را به صرفه‌جویی دعوت کرد.
به گزارش ایسنا، «محمدمهدی جوادیان‌زاده» به وضعیت بسیار نگران‌کننده تامین آب در استان طی 10 سال اخیر اشاره و اظهار کرد: متاسفانه با وجود فعالیت‌های تعادل‌بخشی که با همکاری کشاورزان و بخش‌های مربوطه برای کنترل برداشت از سفره‌های زیرزمینی استان صورت گرفت، تا امسال شاهد کسری رو به رشد مخازن در استان بودیم.

وی از ثبت ۱۲۵ میلی‌متر بارندگی در سال آبی جاری برای استان خبر داد و گفت: خوشبختانه امسال بارش‌های خوبی در استان داشتیم و هرچند این میزان بارندگی نسبت به متوسط کشوری خیلی هم مطلوب نبود، ولی در مقایسه با متوسط بارش‌های استان، خوب بود.

این مسئول گفت: بارندگی امسال در استان معادل 5/7 میلیارد متر مکعب نزولات بوده ولی با توجه به تبخیر بالا در استان که سالانه برابر با ۳۵۰۰ میلی‌متر است، حجم زیادی از این آب تبخیر شده و به عبارتی جزو بارش‌های غیر موثر بوده است.
وی افزود: مابقی آب استحصالی که به عنوان آب‌های تجدیدپذیر در زمین و سفره‌های زیرزمینی نفوذ کرده،‌ معادل ۱۰ تا ۱۵ درصد بارش‌ها یعنی ۷۰۰ تا ۸۵۰ میلیون متر مکعب از آن بوده است.

به گفته جوادیان‌زاده، این میزان ورودی به مخازن آب زیرزمینی استان در حالی روی داده که هم‌اکنون برداشت سالانه از این سفره‌ها برابر با یک‌هزار متر مکعب است و به عبارتی در وضعیت کنونی نیز کسری ۱۵۰ تا ۲۵۰ مترمکعبی ذخایر زیرزمینی آب را در استان داریم، لذا همچنان موضوع مدیریت و کنترل مصرف از طریق طرح‌های تعادل بخشی برای استان حائز اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که حتی در زمان بارش‌های خوب نیز با کسری مخزن مواجه هستیم، بنابراین نباید به دنبال بارندگی‌های خوب امسال، امیدوار به بارش‌های خوب سال‌های آینده باشیم، بلکه باید صرفه‌جویی را همیشه حتی در زمان ترسالی نیز مورد اهتمام قرار دهیم.


16 دشت یزد ممنوعه هستند

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد اصلی‌ترین طرح وزارت نیرو در کشور را طرح تعادل‌بخشی ذکر و اظهار کرد: خوشبختانه استان یزد در این طرح موفق عمل کرده و طرح‌های خوبی را مورد تصویب قرار داده که اصلی‌ترین آنها تحویل حجمی آب، اصلاح طرح‌ها و پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده از گذشته، پرکردن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت‌هاست.
جوادیان‌زاده در ادامه سخنانش اعلام کرد: در حال حاضر ۱۶ دشت از مجموع ۱۹ دشت استان جزو دشت‌های ممنوعه استان هستند و سه دشت دیگر که ممنوعه نیست هم دارای آب‌ شور و غیر قابل شرب است.

وی با بیان این که امسال ۱۰ دشت استان در دستور کار تحویل حجمی آب به کشاورزان قرار دارد، افزود: لازمه‌ تحویل حجمی آب، نصب کنتورهای هوشمند است که با توجه به افزایش قیمت آنها به دنبال نوسانات ارزی، در تلاش برای تهیه سازوکارهای کمک به کشاورزان در این زمینه هستیم.
وی با ذکر این نکته که در استان یزد کمتر با مشکل چاه‌های غیر‌مجاز مواجه هستیم، تاکید کرد: عمده مشکل در استان اضافه برداشت‌هاست که به دنبال قوی‌تر شدن پمپ‌ها و برقی شدن آنها و همچنین تاثیر عواملی مانند تغییر نوع کشت‌ها اتفاق افتاده است. این مسئول در این باره اعلام کرد: از مجموع ۲۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن امسال در استان، ۱۵۰ میلیون متر مکعب مربوط به اضافه برداشت‌ها و ۲۴ میلیون متر مکعب نیز مربوط به چاه‌های غیرمجاز است که امیدواریم با نصب کنتورهای حجمی، بخش اعظمی از آن اصلاح شود. جوادیان‌زاده با ابراز خرسندی از ایجاد فرهنگ نصب کنتورهای حجمی در بین کشاورزان یزدی، اظهار کرد: کشاورزان استان به‌ویژه در شهرستان‌های خاتم، ابرکوه و بافق به این باور رسیده‌اند که با تحویل حجمی آب می‌توانند نیاز آبی خود را مدیریت کنند.


سازگاری با کم‌آبی، فرهنگ دیرین یزدی‌ها

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد از برنامه استان برای مدیریت مصرف در بخش‌های شرب و صنعت در قالب کارگروه سازگاری با کم‌آبی نیز خبر داد و تصریح کرد: هرچند موضوع سازگاری با کم‌آبی موضوع تازه‌ای در یزد نیست، ولی گاهی مغفول مانده و نیاز است دوباره به این فرهنگ رجوع شود.
وی با اشاره به ابلاغ ساز و کارهای مدیریت مصرف آب در ادارات دولتی در سال جاری که می‌تواند منجر به صرفه‌جویی ۲۰ درصدی مصرف آب شرب شود، گفت: مقرر شده هزینه اصلاح سیستم‌های کاهنده مصرف از محل اعتبارات این دستگاه‌ها تامین شود.

این مسئول افزود: در حوزه مدیریت مصرف آب شرب همچنین از سوی آب منطقه‌ای به شهرداری‌های تمام استان پیشنهاد ارائه روش‌های کاهش مصرف در شرب و فضای سبز را مطرح کرده‌ایم که تاکنون شهرداری‌های میبد و یزد در این زمینه پیش‌قدم بوده‌اند ولی امیدواریم سایر شهرستان‌ها نیز در این مورد اقدام کنند.
وی به موضوع جداسازی آب شرب از آب مصرفی جهت آبیاری فضای سبز در شهرداری‌ها نیز اشاره و عنوان کرد: اقدامات خوبی از سال‌های قبل در این زمینه رقم خورده ولی گاهی به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است، با این حال شرکت آب منطقه‌ای اختصاص چاه‌های غیر شرب به ازای تحویل انشعابات شهری شهرداری‌ها را برای آبیاری فضای سبز در قالب چارچوب‌ها و استانداردهای مربوطه تضمین کرده است.

جوادیان‌زاده در مورد مدیریت مصرف آب شرب خانگی نیز بیان کرد: مشترکانی که زیر الگوی مصرف یعنی ۲۰ متر مکعب در ماه مصرف کنند، مشمول خرید تجهیزات کاهنده یارانه‌ای می‌شوند که ۳۳ درصد آن را خودشان به صورت اقساطی می‌پردازند و مابقی را دولت پرداخت می‌کند، ولی در مورد مشترکان بیش از الگوی مصرف در قالب تبصره سه، تعرفه پلکانی لحاظ خواهد شد که امیدواریم از این طریق بتوانیم 5 تا 7 سال تامین آب استان را تضمین کنیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید