• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63445
+
-

آخرین تفریح

از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ حادثه مرگ‌آور در رودخانه‌های کرج، طالقان، کردان و فردیس گزارش شده است

گردشگری
آخرین تفریح

اینجا استان البرز است؛ سرزمینی کوهستانی با کوهپایه و بخشی از آن هم دشت و بیابان است، اما ذوب شدن برف‌ها در ارتفاعات، رودخانه‌هایی جاری ساخته که به آنها آب‌های خروشان می‌گویند.
به گزارش ایرنا، کوه بلند البرز جنوبی همه‌ساله از سخاوت آسمان سفیدپوش است و این سفیدی با تابش خورشید جویبار‌های فراوانی بر پیکره آن جاری ساخته که در نقاط تلاقی به آب‌های خروشان تبدیل می‌شوند. 4 فصل سال حاشیه رودخانه‌های این خطه باطراوات است و شفافیت و زلالی آب آنقدر وسوسه‌آمیز است که بسیاری برای لمس آن جان می‌دهند.
این جاذبه‌های طبیعی به قدری زیباست که گردشگران فراوانی را به سوی خود می‌کشاند و مردم از دیدن آنها روحیه می‌گیرند، اما برخی هم در این میان قربانی حس کنجکاوی (کودکان) و لمس آب می‌شوند.


درس عبرت بگیریم

حوادث مرگبار این رودخانه‌ها از گذشته تا به حال تکرار شده و شاید بیان خطر آب موضوع تازه‌ای برای گفتن نباشد اما آنچه مهم است این است که هنوز مردم از درس‌های تلخ آن عبرت نگرفته و هر روز داغ عزیزانی بر دل‌ها می‌نشیند.
اگرچه بارش‌های سیل‌آسای سال زراعی جاری در استان البرز به خیر گذشت و استان با کمی خسارت بدون تلفات انسانی، سیلاب را مدیریت کرد، اما پرآب شدن رودخانه‌های فصلی بر میزان جذابیت‌های آن افزوده و ارتفاعات البرز از جاده کرج – چالوس گرفته تا شهرستان طالقان را به جولانگاه گردشگران تبدیل کرده است.

این در حالی است که به واسطه خروش رودخانه‌های فصلی و دائمی استان، دستگاه‌های اجرایی و امدادی مانند شرکت آب منطقه‌ای استان البرز، جمعیت هلال احمر، مرکز فوریت‌های پزشکی، آتش‌نشانی، هواشناسی، ستاد مدیریت بحران استان و دیگر دستگاه‌ها خطرات نزدیکی به رودخانه‌های استان را در قالب اطلاع‌رسانی رسانه‌ای، نصب پلاکارد و تابلوهای هشداری به مردم و گردشگران گوشزد کرده و آنها را متوجه حوادث آب ساخته‌اند.


حوادث امسال

با این وجود از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ حادثه مرگ‌آور در رودخانه‌های کرج، طالقان، کردان و فردیس گزارش شد که بیشتر قربانیان کودکان و نوجوانان بودند.
آخرین حادثه شنبه 8 تیرماه در رودخانه کرج رخ داد که 4 نفر همزمان در این رودخانه غرق شدند که با تلاش امدادگران ۲ نفر آنان نجات یافتند و ۲‌نفر دیگر جان باختند.
یک روز قبل از این حادثه یک پدر و پسر در رودخانه طالقان غرق شدند که پسر توسط مردم نجات یافت اما پدر به دیار باقی شتافت.

همچنین پنجشنبه هفته گذشته حادثه‌ای مشابه برای یک پدر و پسر دیگر در رودخانه کرج رخ داد که با تلاش امدادگران هر ۲ نفر از مرگ نجات یافتند. سال گذشته هم بیش از ۲۵ نفر در رودخانه‌های استان غرق شدند که اجساد آنها پیدا شد. در این میان شرکت آب منطقه‌ای استان البرز از ابتدای سال جاری تاکنون، هر چند روز یک بار اطلاعیه‌های هشداری صادر می‌کند و از مردم برای فاصله گرفتن از رودخانه‌های کرج، طالقان، برغان، کردان و سرشاخه‌های آنها استمداد می‌جوید.


گردشگران به محدوده رودخانه‌های البرز وارد نشوند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز از گردشگران و مردم استان خواست از ورود به حاشیه رودخانه‌های کرج، کردان و طالقان خودداری کنند. «داود نجفیان» اظهار کرد: در ماه‌های اخیر حوادث مرگباری برای گردشگران در رودخانه‌های استان البرز رخ داده است و از ابتدای سال جاری تاکنون تعدادی از گردشگران در رودخانه‌های کرج، طالقان و برغان جان خود را از دست داده‌اند. وی گفت: تعدادی از جانباختگان رودخانه‌های البرز کودکان و نوجوانان بوده‌اند که انتظار می‌رود خانواده‌ها بیشتر مراقبت کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به افزایش دما و سفرهای تابستانی به مردم توصیه کرد که برای شنا به رودخانه‌ها وارد نشوند، زیرا با خطر غرق‌شدگی همراه است.
وی تاکید کرد: در حریم و حاشیه تمام رودخانه‌های پرآب البرز علائم اخطاری و هشداری نصب شده است.


رودخانه‌های خروشان

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر البرز گفت: استان زیبای البرز به واسطه قرار گرفتن در شاهراه شرق به غرب کشور و دارا بودن یکی از راه‌های خاطره‌انگیز مرکز به شمال ایران هر سال پذیرای میلیون‌ها مسافر از سراسر کشور است.
«محمدحسین وطنی» افزود: در میان جاذبه‌های استان سدها و رودخانه‌ها مانند اژدهایی خاموش در طبیعت زیبای البرز به انتظار افرادی نشسته‌اند که لحظه‌ای غفلت ورزیده و ایمنی را نادیده می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در بین حوادث مختلف برف و بوران، جاده‌ای، کوهستان و حوادث شهری، از ابتدای سال جاری تاکنون ده‌ها نفر در رودخانه و سد گرفتار شده و بعضی نجات یافته و بعضی قربانی ناآگاهی خود شده‌اند.
وی عنوان کرد: رودخانه‌های استان البرز در فصل بهار به واسطه بارندگی‌ها و ذوب شدن برف‌ها، پرآب و خروشان شده و با سرعت زیاد به پایین‌دست سرازیر می‌شوند و در مسیر پر پیچ و خم خود تبدیل به پدیده‌ای بی‌رحم و خطرناک می‌شوند که یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی را به دنبال خواهد داشت.

معاون امداد و نجات هلال احمر البرز گفت: برای حفاظت از جان خود و خانواده لازم است تا هموطنان در سفر به استان و در کنار سدها و رودخانه‌های آن نکات زیر را رعایت کرده و به خاطر بسپارند.
وطنی تاکید کرد: مسافران برای تماشای مناظر طبیعی کنار جاده، در نقاط بی‌خطر که دارای دیواره و یا گارد است توقف کنند و مواظب کودکان و افراد سالخورده باشند.
وی خطاب به گردشگران گفت: عمق آب را شوخی نگیرید و چنانچه سطح آب بالاتر از زانو باشد در صورت افتادن، افراد بزرگسال را نیز با خود خواهد برد.

وطنی یادآور شد: آب حاصل از ذوب برف‌ها سرد است و اگر کسی به رودخانه سقوط کند، سرمای آب فرد را دچار مشکل می‌کند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر البرز افزود: عامل غافلگیر‌کننده دیگر برخورد سر افراد غوطه‌ور در آب با سنگ و سایر اشیای داخل رودخانه است که ممکن است باعث کاهش هوشیاری شود. وی گفت: از ایستادن یا عبور از روی سنگ‌های خیس به دلیل لغزنده بودن اجتناب و از شنا کردن داخل رودخانه‌های خروشان پرهیز

 شود. وطنی افزود: در زمان گرفتن عکس یادگاری در نزدیکی رودخانه‌ها باید بسیار مراقب بود.
این مسئول یادآور شد: در صورت بروز مشکل با شماره‌های ۱۱۲ جمعیت هلال احمر، ۱۱۵ اورژانس، ۱۲۵ آتش‌نشانی یا ۱۱۰ نیروی انتظامی تماس حاصل شود.


حس کنجکاوی در رودخانه‌ها

یک روانشناس و کارشناس امور اجتماعی با اشاره به آمار مرگ و میر کودکان در رودخانه‌های البرز، گفت: بیشتر این حوادث متأثر از حس کنجکاوی و ریسک خطر است که باید خانواده‌ها مراقب باشند.
«احمدعلی جبارزاده» افزود: این حوادث تلخ خانواده‌ها و اقوام زیادی را عزادار کرده که نباید از آن غفلت کرد.
وی گفت: باید به کودکان، نوجوانان و جوانان آموزش دهیم و خودمان یاد بگیریم که رود چند چهره دارد و مرگ باید جدی گرفته شود.

این کارشناس امور اجتماعی افزود: باید مرزهای بین انسان و طبیعت را بشناسیم و به آن احترام بگذاریم. باید بیاموزیم که خطرات یک رودخانه متلاطم چیست؟ باید مرز بین کنجکاوی و هیجان غیرعقلانی با تفریح سالم را یاد بگیریم.
وی افزود: بی‌احتیاطی شهروندان بیشترین عامل غرق‌شدگی است، درحالی که اطلاع‌رسانی درخصوص آمار غرق‌شدگی در رودخانه‌ها به صورت گسترده منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید