• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63464
+
-

مرهمی بر تب کنکور

اصلاح نگرش و ذهنیت در مورد کنکور بهترین راهکار کاهش استرس و تغییر موضع در قبال این رقابت است

جامعه
مرهمی بر تب کنکور

آزمون سراسری دانشگاه‌ها هر سال تب و تاب خاصی به همراه دارد، هرچند که در این سال‌ها به واسطه مشکلات اقتصادی، بازار کار چندان با رشته‌های تحصیلی آموزش عالی منطبق نیست، اما بنا به گفته برخی کارشناسان، کنکور می‌تواند فرصتی برای زندگی هدفمند، تغییر ذائقه فکری و سبک زندگی اجتماعی تلقی شود.
به گزارش ایرنا، کنکور حدود نیم‌قرنی می‌شود که در کشور برای سنجش و تعیین درجه علمی دانش‌آموزان برگزار می‌شود که از آن می‌توان به عنوان سنگ محک یا ماراتنی بزرگ یاد کرد.

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی سازمان سنجش، در کنکور سراسری که در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ تیرماه ۹۸ برگزار می‌شود، یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۱۲۴ داوطلب در آن به رقابت می‌پردازند.
امروز کمتر خانواده‌ای را می‌توان پیدا کرد که دغدغه کنکور فرزندانشان را نداشته باشند و کمتر دانش‌آموزی را می‌توان پیدا کرد که تنها راه موفقیت در زندگی و سرنوشت آینده خود را به موفقیت در کنکور ختم نکند، از این رو تصور قبول شدن و نشدن در این ماراتن برای داوطلبان کنکور استرس‌زا بوده که حتی می‌تواند سلامت روح و روان آنان را تحت تأثیر قرار دهد. اصلاح نگرش و ذهنیت در مورد کنکور بهترین راهکار کاهش استرس و تغییر موضع در قبال این رقابت است که امکان آن از طریق فرد داوطلب، حمایت‌های خانواده و رسانه‌ها میسر می‌شود.


کنکور پایان زندگی نیست

یک روانشناس و استاد دانشگاه در این زمینه گفت: کنکور جاده‌صاف‌کن زندگی نیست، چون راه‌های رسیدن به سرنوشت خوب بی‌شمار است، در حالی که داوطلب ۳۶۵ روز به امید موفق شدن در کنکور تست می‌زند تا در آزمونی نیم‌روزی سرنوشتش رقم بخورد.
«حسن احدی» افزود: در زندگی مسیرهای هموارتر و ساده‌تری هم وجود دارد که می‌توان با پیمودن آن راه‌ها به نتیجه دلخواه در زندگی رسید.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: با توجه به نزدیک شدن به مقطع زمانی کنکور، 3 گروه نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد آرامش بیشتر برای متقاضیان شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها دارند.
وی افزود: نخست خود دانش‌آموزان هستند که باید واقع‌بین باشند و بدانند که این عرصه پایان زندگی آنان نیست، بلکه فقط یک آزمون است و قرار نیست همه کسانی که شرکت می‌کنند پذیرفته شوند، لذا خودشان بیش از هر کس دیگری می‌توانند به خود کمک کنند تا آرامش درونی را برای شرکت در کنکور پیدا کنند.

احدی اظهار کرد: گروه دوم خانواده و اطرافیان هستند که می‌توانند در افزایش یا کاهش استرس در بین کنکوری‌ها مؤثر باشند، پس ضرورت دارد خانواده‌ها برای آگاهی بیشتر در مورد کنکور و برخورد با فرزندان کنکوری از مشاوران تحصیلی کمک بگیرند.
وی از رسانه‌ها به عنوان گروه سوم ایجاد آرامش در بین داوطلبان کنکور یاد کرد و افزود: بزرگنمایی از کنکور سراسری در سریال‌ها و برنامه‌های رسانه‌ها، به نوعی به ترس فرزندان از کنکور دامن می‌زند و تداعی‌کننده این مساله است که اگر قبول نشوند دنیا به آخر می‌رسد. بر همین اساس، رسانه به دلیل داشتن مخاطبان میلیونی در تغییر ذهنیت‌ها به کنکور سراسری و در نتیجه کاهش استرس داوطلبان نقش دارد.


کنکور و دانستن تکنیک‌های ساده

یک روانشناس و مشاور تحصیلی مدارس البرز نیز در این خصوص گفت: کنکور در چند سال اخیر به دلیل استقبال گسترده‌تر مردم توجه بیشتری را به سمت خود جلب کرده است تا جایی که رد شدن از آن گاهی برای دانش‌آموزان غیرممکن تصور می‌شود.
«خدیجه نوروزی» اظهار کرد: در این آزمون اقبال به کمک کسانی خواهد آمد که با آرامش و تمرکز بیشتری در سر جلسه آزمون حاضر شوند، اما دانستن تکنیک‌هایی هر چند ساده برای افرادی که نگران شرکت در این آزمون هستند بسیار مهم و کارآمد است.
وی با بیان این‌که کنکور بزرگ‌ترین چالش زندگی دانش‌آموزی است، خاطرنشان کرد: برای کاهش اضطراب، دلشوره، سردرد و بی‌خوابی در بین کنکوری‌ها لازم است خانواده‌ها و اطرافیان به فشارهای روانی کنکوری‌ها دامن نزنند، چون همین فشارهای روانی گاهی منجر می‌شود تا نتیجه زحمات چندین روزه فردی در روز کنکور با فراموشی مطالب به یغما برود.

وی یادآور شد: یکی از نکات اولیه برای کاهش اضطراب کنکور این است که روز قبل از کنکور به محل برگزاری آزمون برود. شاید کاری بیهوده و زمانبر به نظر برسد اما به شکل معجزه‌آسایی تصورات غلط و نادرست داوطلب را کاهش می‌دهد.
وی از زودتر بیدار شدن در روز کنکور به عنوان یک عامل مؤثر در پیشگیری از استرس سخن گفت و اضافه کرد: به دلیل حجم ترافیک در صبح کنکور لازم است داوطلبان صبح زود از خواب بیدار شوند تا ۵۰ درصد از استرس ناشی از روز امتحان را که نشأت‌گرفته از دیر رسیدن سر جلسه آزمون است، از خود دور کنند.

این روانشناس البرزی دعا خواندن و یا موسیقی آرام را از دیگر تکنیک‌های ساده برای کاهش استرس در کنکور عنوان و اضافه کرد: این کار موجب آرامش بیشتر داوطلبان در جلسه آزمون می‌شود.
وی گذشتن آسان از سوالات سخت را از دیگر تکنیک‌های ساده در کنکور برشمرد و تصریح کرد: داوطلب باید سوالات سخت کنکور را به بعد موکول کند تا با این کار استرس در جلسه آزمون را از خود دور کند یا کاهش دهد.
نوروزی به داوطلبان کنکور توصیه کرد: روز قبل از کنکور درس نخوانند چون نکات درسی که شب قبل یا صبح آزمون خوانده می‌شود در حافظه کوتاه‌مدت ماندگار می‌شود و تنها موجب تشدید استرس و اضطراب می‌شود، به همین علت داوطلبان باید ۲۴ ساعت قبل از آزمون مطالعه نکنند.


گام‌های آرامش‌بخش در کنکور

مدیر کل آموزش و پرورش البرز از حفظ آرامش به عنوان مهم‌ترین نکته برای موفقیت در کنکور یاد کرد و افزود: خانواده و محیط زندگی دانش‌آموز در چند روزی که به کنکور باقی مانده است باید حال و هوای کاملاً کنکوری پیدا کند، یعنی اعضای خانواده باید به شکلی با دانش‌آموز یا داوطلب کنکور برخورد کند که احساس نکند تمام زندگی او در کنکور خلاصه می‌شود.

«سالار قاسمی» تصریح کرد: حال برخی از والدین این روزها بهتر از فرزندان کنکوری‌شان نیست، به همین دلیل کارشناسان همواره توصیه می‌کنند بهتر است این روزها پدر و مادرها به استرس کنکوری‌ها دامن نزنند، زیرا در اندک فرصت باقیمانده حفظ آرامش مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد.

وی بیان کرد: با نزدیک شدن به روز کنکور به طور معمول دانش‌آموزان میزان ساعت مطالعه خود را افزایش می‌دهند تا از زمان باقیمانده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند، در حالی که کارشناسان آموزشی در این زمینه معتقدند که این افزایش ساعت مطالعه برای دانش‌آموز داوطلب در آزمون کنکور مانند سم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید