• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63433
+
-

«استویا» کشاورزان را از کشت تک‌محصولی خارج می‌کند

شیرین‌برگ نام دیگر این گیاه است که می‌تواند جایگزین چغندر قند و نیشکر باشد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: مقرر شده پرورش این گیاه به عنوان یک فعالیت جانبی کشاورزی، کشاورزان را از تک‌محصولی دربیاورد و درآمدشان را بیشتر کند.

«منوچهر پارسافر» در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان این‌که گیاه استویا جایگزین محصولات کشاورزی نیست، افزود: کشت استویا به صورت آزمایشی در گیلان در حال انجام است و فعلا بیشترین اراضی اختصاص یافته برای تولید این گیاه مربوط به شهرستان‌های شفت و رشت است.

وی ادامه داد: استویا از تیره مرکبان علفی و حساس به سرماست که به نام شیرین‌برگ یا برگ‌عسلی هم شناخته می‌شود. این گیاه دارای برگ‌های شیرین است و پس از فراوری و تبدیل به پودر ۱۵۰ تا ۳۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: استویا خواص شیمیایی مضری ندارد، برگ آن حاوی ماده‌ای به نام استویوزید (stevioside) است که تا ۲۵۰ برابر از ساکاروز موجود در چغندر قند و نیشکر شیرین‌تر است.

 بر این اساس این شیرین‌کننده طبیعی هم به لحاظ صرفه اقتصادی و هم از نظر پزشکی در بسیاری از کشورها جایگزین مناسبی برای چغندر قند و نیشکر محسوب می‌شود.

وی کاشت، داشت و برداشت این گیاه علفی را ساده عنوان و تصریح کرد: استویا ۵۴ تا ۱۰۴ روز به گلدهی می‌رسد و 4 تا 5 سال هم می‌توان آن را برداشت کرد.

پارسافر به کم زحمت بودن کشت استویا نسبت به محصولات زراعی دیگر اشاره کرد و گفت: با توجه به چندساله بودن محصول، نیازی به هزینه‌های تامین نشا در هر سال نیست، ضمن آن‌که گیاه با آب و هوای مرطوب و گرمسیری سازگاری دارد و در برخی مناطق کشور در محیط گلخانه‌ای هم پرورش می‌یابد.

این مسئول اظهار کرد: مزیت‌های بسیار تولید استویا باعث شده کشورهایی از جمله پاراگوئه، برزیل، چین، تایوان، کره جنوبی و مالزی به تولید این محصول روی بیاورند.

وی به قیمت بالای استویا در بازار اشاره کرد و افزود: از هر هکتار می‌توان سالانه 6 تن برگ خشک استویا به ارزش 
۳۰۰ میلیون تومان به دست آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :