• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63403
+
-

سبزه‌میدان خرم‌آباد پیاده‌راه می‌شود

با تصمیم اعضای شورای شهر خرم‌آباد قرار است مسیر 150 متری سبزه‌میدان تا پل گپ تا پایان تابستان به پیاده‌رو تبدیل ‌شود

در شهر
سبزه‌میدان خرم‌آباد پیاده‌راه می‌شود

فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:


سبزه‌میدان در مرکز خرم‌آباد یکی از اماکن تاریخی و مهم این شهر به شمار می‌رود و در طول تاریخ محل رخ دادن بسیاری از اتفاقات مهم سیاسی و ملی بوده است. این میدان اگر احیا و حفظ شود، به جذب گردشگر هم کمک می‌کند. اکنون، با تصمیم اعضای شورای شهر خرم‌آباد، قرار است مسیر 150 متری سبزه‌میدان به پل گپ به پیاده‌رو تبدیل ‌شود.

شهرداری خرم‌آباد نیز وعده داده است در صورتی که طرح اشکالات زیادی نداشته باشد، آن را تا پایان تابستان به مرحله نهایی و آماده‌سازی برای استفاده عموم برساند. برای خیابان شهدا (حد فاصل میدان تا پل) نیز طرح پیاده‌روسازی در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود این طرح‌ها بتوانند در جهت جذب گردشگر و ایجاد حس شادابی و رضایت در شهروندان موثر واقع شوند.


سبزه‌میدان تا پل گپ

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد در این زمینه به همشهری می‌گوید: سبزه‌میدان یکی از اماکن قدیمی و تاریخی شهر خرم‌آباد به شمار می‌رود و در محدوده آن جاذبه‌های شهری زیبای زیادی وجود دارد که متاسفانه تاکنون چنان که باید دیده نشده‌اند.«سجاد بابایی» اظهار می‌کند:با تصمیم اعضای شورای شهر، مسیر 150 متری سبزه‌میدان به پل گپ به پیاده‌رو تبدیل می‌شود.

وی می‌افزاید: امروزه در سراسر دنیا ایجاد محور پیاده یکی از مهم‌ترین موضوعات کار شهرداری‌هاست اما متاسفانه مسئولان لرستان در گذشته، به بهانه معضل ترافیک، جلوی اجرای این‌گونه طرح‌ها را گرفته‌اند. این عضو شورا می‌گوید: اکنون رئیس شورای ترافیک استان، برخلاف مسئولان قبلی، نسبت به پروژه‌های پیاده‌محور دید مثبتی دارد و در همین راستا تصمیم گرفتیم طرح یاد شده را به اجرا درآوریم.


تامین اعتبار بر عهده شهرداری

بابایی بیان می‌کند: مصوبه‌ای در جلسات شورا به تایید رسید و به دلیل قرار داشتن سبزه‌میدان در حوزه بافت‌ تاریخی و نزدیکی آن به قلعه فلک‌الافلاک، لازم بود از میراث فرهنگی مجوزهایی دریافت شود. وی ادامه می‌دهد: کار برای دریافت مجوز به منظور جلوگیری از تداخل طرح با کار میراث فرهنگی یا دوباره‌کاری مدتی طول کشید، اما بالاخره اجازه اجرای این طرح به شهرداری داده شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد می‌گوید: تمام کارهای مربوط به این طرح و تامین اعتبار آن بر عهده شهرداری است و به همین منظور مشاوری انتخاب و با آن قرارداد منعقد شده است و تا چند هفته آینده طرح نهایی توسط مشاور برای اجرا تحویل داده می‌شود. وی می‌افزاید: طرح، بعد از ارائه توسط مشاور، در کمیته معماران زیر نظر کمیسیون عمران مورد بررسی و رفع اشکال قرار می‌گیرد و سپس برای اجرای آن قرارداد منعقد و هزینه‌ها پیش‌بینی می‌شود.


برای تعیین هزینه‌ها زود است

این عضو شورای شهر خرم‌آباد همچنین در خصوص هزینه‌های اجرای این طرح می‌گوید: تا زمانی که طرح نهایی توسط مشاور ارائه نشود و توسط کمیته معماران و کمیسیون عمران به تایید نرسد، کار به مرحله اجرا نمی‌رود.
بابایی ادامه می‌دهد: بعد از این مرحله، هزینه‌های اجرای طرح برای استفاده از مصالح، نیروی کار، مدت پروژه، پیمانکار و... پیش‌بینی و مشخص می‌شوند و شهرداری نیز اعتبار لازم را تامین خواهد کرد.


زمان افتتاح طرح

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روند کار پیاده‌روسازی این مسیر اشاره و اظهار می‌کند: از سبزه‌میدان چشمه دارایی عبور می‌کند که در نظر داریم شاخه‌ای از آن را به سطح خیابان بیاوریم و چند فواره هم در مسیر ایجاد کنیم.

وی می‌افزاید: همچنین قسمت‌هایی از این مسیر، زیر درختان، در حال حاضر به عنوان پارکینگ استفاده می‌شود که در این طرح بناست قوسی کشیده و زیر درختان نیز پیاده‌محور و صندلی‌هایی برای استفاده شهروندان گذاشته شود. بابایی می‌گوید: خیابان نیز به طول 150 متر پیاده‌روسازی می‌شود. برای این کار از بهترین مصالح استفاده خواهد شد. وی تاکید می‌کند: اگر طرح ارائه شده توسط مشاور اشکالات زیادی نداشته باشد که برای رفع آن وقت زیادی صرف شود، کار بلافاصله شروع می‌شود و درصدد هستیم تا پایان تابستان این کار را به مرحله نهایی و افتتاح برسانیم.


پل گپ مشکلی ایجاد نمی‌کند

بابایی در ادامه به موضوع تردد خودروها روی پل گپ اشاره می‌کند و می‌افزاید: این طرح قرار است از سبزه‌میدان تا پل گپ اجرا شود اما به دلیل این‌که پل گپ هنوز تغییر کاربری پیدا نکرده، طرح تا خیابانی که از جلوی قلعه فلک‌الافلاک رد می‌شود، اجرا می‌شود. وی ادامه می‌دهد: بعد از افتتاح پل افلاک و فعال شدن مسیر رفت و برگشت در خیابان‌های ساحلی، می‌توان پل گپ را از زیر بار ترافیک خارج کرد.


اجرای همزمان طرح‌های گوناگون

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد اظهار می‌کند: هدف شهرداری از اجرای این کار این است که زیبایی‌ها و ظرفیت‌های شهر را نمایان کند. نمی‌توان منتظر ماند تا همه پروژه‌های جانبی در کنار هم به مرحله نهایی برسند و بعد به دنبال اجرای این طرح رفت.

بابایی می‌گوید: لازم است در هر گوشه و کناری طرح‌های لازم را برای زیبایی شهر و جذب گردشگر اجرا و در برهه‌های زمانی مختلف آنها را تکمیل کنیم. وی می‌افزاید: قطعا هیچ سازمان یا ارگانی نمی‌تواند همه کارها را در یک برهه زمانی و با تضمین تامین اعتبار انجام دهد. پس لازم است کارها در گوشه‌های مختلف همانند یک پازل انجام شوند تا پازل کم‌کم تکمیل شود.


پیاده‌روسازی خیابان شهدا در انتظار تایید

بابایی به موضوع پیاده‌روسازی خیابان شهدا (حد فاصل میدان تا پل) نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: برای این خیابان هم طی سال‌های گذشته نورپردازی و طراحی‌هایی انجام شده که زیبایی‌های خاصی به آن بخشیده است. وی ادامه می‌دهد: به دلیل تردد بالای عابران در این مسیر و وجود فروشگاه‌ها و مراکز خرید و از طرفی اجرای نورپردازی‌های خاص در آن، بر این شدیم این خیابان هم پیاده‌راه شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد بیان می‌کند: از میدان شهدا و وجود آب هم بهره خواهیم گرفت و طرح‌های آبی زیادی را برای این مسیر اجرا می‌کنیم. وی می‌گوید: طرح پیاده‌روسازی منطقه شهدا هم نهایی شده و با توجه به حساسیت منطقه، باید کمیته زیباسازی استان نظرهای خود را بیان کند تا طرح قابلیت اجرا پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید