• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63311
+
-

کشت ذرت علوفه‌ای توسعه می‌یابد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کشت ذرت علوفه‌ای با استفاده از ارقام مناسب به منظور پاسخگویی به نیاز دامداران در مزارع استان توسعه می‌یابد. «محمد علی سلامی» در گفت‌و‌گو با ایرنا بیان کرد: بنابر دلایل اقتصادی همچون افزایش رقم کرایه حمل علوفه مورد نیاز دامداران استان از سایر نقاط کشور، این محصول با استفاده از بذر مرغوب که به آبیاری کمتری احتیاج دارد و در زمان کوتاه‌تری به مرحله برداشت می‌رسد، به صورت گسترده‌تر در مزارع قم کشت خواهد شد.

وی بیان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت ذرت در استان حدود 1500 هکتار بود که به طور حتم این میزان امسال با استقبال گسترده کشاورزان از کشت ذرت علوفه‌ای توسعه می‌یابد. وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این زمینه استفاده از نشاء برای توسعه کشت ذرت در مزارع استان است که در چارچوب اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت انجام می‌شود و علاوه بر کوتاه کردن دوران تولید محصول، مقاومت آن را نیز در برابر تنش‌های محیطی همچون کم‌آبی کاهش می‌دهد.

سلامی گفت: در روش کشت نشایی، گیاه بیش از یک ماه در گلخانه با نیاز به آب کم و دور از آفات رشد می‌کند و سپس برای کشت در زمین‌های کشاورزی آماده می‌شود. به همین دلیل محصولات به دست آمده از این روش، علاوه بر کمیت مناسب از کیفیت بالایی نیز برخوردارند. وی افزود: پاسخ‌گویی به نیاز دامداران استان از مهم‌ترین اهداف توسعه کشت ذرت علوفه‌ای در قم است تا بهره‌برداران این بخش با سهولت بیشتر و قیمت کمتر، خوراک مورد نیاز دام‌های خود را تأمین کنند.

وی بیان کرد: کیفیت ذرت علوفه‌ای تولید شده در قم به دلیل استفاده از بذرهای مرغوب و نظارت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی بر مزارع تولید این محصول، بالاست و می‌تواند حجم قابل توجهی از نیاز استان در حوزه خوراک دام را پوشش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید