• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63237
+
-

صدای زندگی از قلب شهر قم

مدیر سد 15 خرداد: رهاسازی آب در قمرود تا پایان تابستان ادامه دارد

گزارش
صدای زندگی از قلب شهر قم

سمیرا روشنایی | قم- خبرنگار:

  صدای زندگی می‌آید از قلب شهر. دویدن بچه‌ها در آب و لذت و شادی خانواده‌ها در کنار رودخانه قمرود، تفریح این روزها و شب‌های مردم قم است. از روزی که رهاسازی آب از سد 15 خرداد آغاز شده، بسیاری از خانواده‌ها نشستن در کنار رودخانه و نگاه کردن به جریان آب و گرمی چای عصر تابستانی و خُنکای شبانگاهی را تجربه می‌کنند. تجربه اصفهان و زاینده رود را می‌شود حالا در قم و قمرود دید.

«مرتضی میره‌ای» پدر 2 کودک 3 و 6 ساله که در داخل آب مشغول بازی با فرزندانش است به خبرنگار همشهری می‌گوید: اینقدر به این بچه‌ها خوش می‌گذرد که انگار به سفر شمال و ساحل دریا رفته‌ایم. وی می‌افزاید: تاکنون 2 شب به همراه خانواده برای صرف شام و بازی بچه‌ها در آب به این‌جا آمده‌ایم و لحظه‌های خوشی را درکنار خانواده هستیم. چنین موقعیت‌هایی خیلی کم پیش می‌آید، بنابراین از فرصت استفاده می‌کنیم.


آرامش در کنار رودخانه

بیشتر خانواده‌ها به دلیل گرم بودن هوای قم، غروب‌ها و شب‌ها بساط‌شان را کنار رودخانه قمرود پهن می‌کنند. یکی از شهروندان که خنک بودن هوای کنار رودخانه را دلیل حضورش می‌داند می‌گوید: با جریان آب در رودخانه، منظره دیدنی ایجاد شده. بیش از یک دهه است که جاری شدن مستمر آب در قمرود را نمی‌بینیم و اگر رهاسازی آب ادامه داشته باشد در روحیه و نشاط و آرامش خانواده‌ها تأثیر زیادی دارد.

وی با بیان این‌که انسان در هنگام شنیدن صدای آب احساس آرامش می‌کند می‌افزاید: دیدن یک رودخانه که اطراف آن فضای سبز ایجاد شده، انسان را به وجد می‌آورد و در درون او شادابی و نشاط ایجاد می‌کند. به‌ویژه در تابستان داغ قم نشستن کنار رودخانه که جریان آب موجب خنک شدن هوای اطراف می‌شود آرامش توصیف‌ناپذیری به انسان می‌بخشد.


خطر تصادف

پارک خودرو در یک لاین بلوار زائر و نبود روشنایی کافی در بخش‌هایی از فضای نشیمن شهروندان موضوعی است که «امین مرادی» به آن اشاره می‌کند. او معتقد است که خطر تصادف در این بلوار بالاست و حالا که حضور در حاشیه رودخانه به تفریح همیشگی بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده، مسئولان شهری باید برای امن‌سازی اطراف رودخانه اقدام کنند.

وی می‌افزاید: برخی راننده‌ها با سرعت بالا در بلوار زائر تردد می‌کنند که برای عبور خانواده‌ها از عرض بلوار مشکلاتی به وجود می‌آید. علاوه بر این، مسئولان بهداشتی استان بهتر است در مورد کیفیت و بهداشتی بودن آب به مردم اطمینان بدهند. چند شب پیش که با خانواده در کنار رودخانه نشسته بودیم، یکی از نیروهای شهرداری برای این‌که کودکان از رودخانه خارج شوند گفته بود که آب این رودخانه مشکل بهداشتی دارد. این مسأله موجب نگرانی خانواده‌هایی شد که آن جا نشسته بودند.

بنابراین لازم است نهادهای بهداشتی در مورد سالم بودن یا نبودن آب رودخانه اطلاع‌رسانی کنند. مرادی با اشاره به کمبود فضای گردشگری در شهر قم می‌گوید: اگر جریان آب در رودخانه ادامه داشته باشد به دلیل فضای گسترده‌ای که برای نشستن خانواده‌ها وجود دارد، استقبال مردم از حضور در اطراف رودخانه بیشتر می‌شود.


جریان آب تا پایان تابستان ادامه دارد

مردم قم با دیدن جریان آب در قمرود 2 سئوال به ذهنشان می‌رسد؛ منشأ آب از کجاست و تا چه زمانی این رهاسازی ادامه دارد. جواب این 2 سئوال را در سرچشمه این رودخانه دنبال کردیم که به سد 15 خرداد رسیدیم و یک پهنه وسیع آبی رنگ. «جعفر احمدی» مدیر سد 15 خرداد است. او از حال خوش این سد می‌گوید: به دلیل بارندگی بسیار مناسبی که امسال اتفاق افتاده، حجم آب‌های سد 15 خرداد از 37 میلیون متر مکعب به 123 میلیون و 300 هزار متر مکعب رسیده است.
به گفته وی، حجم موجود آب در سد 15 خرداد در 11 سال گذشته یعنی از سال 87 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

ظرفیت این سد 200 میلیون متر مکعب است که در سال‌های گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشته است. حالا از خروجی همین سد، زندگی در رودخانه قمرود جریان افتاده است. مدیر سد 15 خرداد اظهار می‌کند: این سد از سال 74 تا 92، 70 درصد آب قم را تأمین می‌کرد و از سال 86 که بالاترین سطح آب را داشت تا سال 92 که سطح آب پایین آمد نیز شرایط پایداری را به خصوص در بخش شرب در استان حاکم کرده بود و به هر نحوی که بود به مدت 6 سال آب استان را تأمین کرد. احمدی در مورد زمان رهاسازی آب در قمرود می‌گوید: رهاسازی آب با دبی 5 تا 6 میلیون متر مکعب تا پایان تابستان ادامه دارد و مردم قم می‌توانند لذت ببرند.


آب قمرود کجا می‌رود؟

سبزشدن زمین‌های کشاورزی در روستاهای پایین‌دست قمرود و پمپاژ نفسی تازه به دشت خشک شده مسیله و دریاچه نمک نتیجه رهاسازی آب سد 15 خرداد است. ثمره لطفی که آسمان با بارش‌ها به زمین داشت نشاط و سرزندگی این روزهاست. پایدارماندنش اما بستگی به ما دارد. اگر قدردان این نعمت الهی باشیم که هست اگر نه، نیست.


شنا در رودخانه

جریان آب در روزهای داغ تابستان که دمای هوا بالای 40 درجه است، برای نوجوانان قم هم جذاب است. بسیاری از نوجوانان ظهرها در آبنما و زیر پل‌ها که حجم آب بیشتر است شنا می‌کنند. یکی از این نوجوانان می‌گوید: ما به شنا خیلی علاقه داریم، اما امکان تهیه بلیت چند هزار تومانی استخر را نداریم. یک مجموعه بازی‌های آبی در قم وجود دارد که بلیت آن 30 هزار تومان است. تاکنون فقط یک بار به این مجموعه بازی رفته‌ایم، اما به دلیل بالابودن هزینه بلیت نمی‌توانیم به این مجموعه برویم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید