• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63274
+
-

جست‌وجوی طلا و مس در معادن قم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم: ۲ پهنه اکتشافی زواریان برای اکتشاف طلا و حوض سلطان برای اکتشاف مس از مهم‌ترین ظرفیت‌های معدنی قم برای استخراج مواد راهبردی  و مورد نیاز کشور هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: ۲ پهنه اکتشافی مصوب در حوزه معادن در این استان وجود دارد که می‌تواند نقش مهمی در روند توسعه اقتصادی قم ایفا کند. «محمود سیجانی» در گفت‌و‌گو با ایرنا بیان کرد: پهنه اکتشافی زواریان که برای اکتشاف طلا در اختیار سازمان زمین‌شناسی قرار دارد و پهنه اکتشافی حوض سلطان که برای اکتشاف مس در اختیار شرکت ملی مس ایران قرار گرفته است، از مهم‌ترین ظرفیت‌های معدنی قم برای استخراج مواد راهبردی و مورد نیاز کشور هستند.

وی بیان کرد: ۲ درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد و همین مسأله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش درآمدهای استان را نشان می‌دهد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ادامه داد: امسال یکی از برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی استخراج شده است تا با فرآوری آنها، ارزش افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن ایجاد شود.

سیجانی گفت: مهم‌ترین ذخایر شناخته شده استان شامل معادن فلزی(سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیر فلزی(کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی(سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است. وی ادامه داد: ظرفیتی غنی از معادن سنگ‌های تزئینی در نقاط مختلف استان پراکنده است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب و کارهای درآمدزا در زمینه صنعت ساختمان و فضاهای شهری ایجاد کرد.

سیجانی با اشاره به همکاری دستگاه‌های اجرایی برای رونق حداکثری معادن بیان کرد: شورای معادن استان قم به ریاست استاندار فعال است و این شورا در زمینه مزایده معادن، تمدید یا انتزاع پروانه‌های اکتشاف و بهره‌برداری و همچنین تعطیلی معادن یا سلب صلاحیت بهره‌برداران آن، فعالیت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید