• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63230
+
-

‌«رویداد شگفت‌انگیز»

نگاه رسانه‌های کره‌شمالی به ورود چند دقیقه‌ای ترامپ به خاک این کشور

رویداد
‌«رویداد شگفت‌انگیز»


رسانه‌های رسمی کره شمالی‌،‌به صورت بی‌سابقه‌ای به ملاقات رهبر این کشور با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پرداخته‌اند و از کیم جونگ اون،‌ستایش کرده‌اند.
ترامپ، نخستین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده آمریکاست که با حضور در منطقه حائل نظامی، قدم در خاک کره‌شمالی گذاشته و با رهبر این کشور دست داده است.
او شنبه در توییتر ضمن اشاره به سفرش به منطقه حائل نظامی در مرز 2کره همراه با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، این ایده را مطرح کرد که اگر کیم‌جونگ‌اون هم به منطقه مرزی بیاید، حاضر است به او سلامی بدهد و با یکدیگر دست بدهند. به‌صورتی غیرمنتظره و غافلگیرکننده، کیم هم همزمان با ترامپ به منطقه حائل نظامی سفر کرد و 2 رهبر، فراتر از یک سلام و علیک معمولی، نزدیک به یک ساعت با هم مذاکره کردند.
این اقدام ترامپ، در جامعه چندصدایی آمریکا، با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده ‌و به‌راحتی می‌توان تحلیل‌های رسانه‌ای زیادی را پیدا کرد که آن را از بن، بی‌حاصل و یک نمایش سیاسی می‌خوانند. در مقابل، در جامعه یک‌قطبی و دیکتاتوری کره‌شمالی که همه‌‌چیز ازجمله رسانه‌ها زیرنظر حکومت مرکزی است، تنها یک روایت، آن هم در مدح و ستایش کیم‌جونگ‌اون از این دیدار به مردم ارائه شده است. اما همین اقدام کنترل‌شده و یک‌سویه هم به گفته کارشناسان، رویدادی بدیع و تازه در جامعه کره‌شمالی به شمار می‌رود.

تمجید از «رویداد تاریخی»
رسانه‌های کره‌شمالی، یک روز بعد از ملاقات کیم و ترامپ، زبان به تمجید از این «رویداد تاریخی» بازکردند. به گزارش بی‌بی‌سی، رسانه‌های رسمی بر روابط مستحکم بین کیم و ترامپ و علاقه آنها برای ادامه گفت‌وگو میان 2کشور تأکید کردند. تلویزیون رسمی کره‌شمالی هم به‌مناسبت این دیدار، در اقدامی کم‌سابقه، مستندی کوتاه در این رابطه پخش کرد و بر روابط بین کیم و ترامپ تأکید کرد. در این مستند، در اقدامی تاریخی، برای نخستین‌بار تصاویری از شبکه‌های خبری بین‌المللی دنیا به‌نمایش درآمد.
خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای که خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به شمار می‌رود، دیروز علاوه بر گزارش دیدار کیم و ترامپ، 35عکس از این دیدار منتشر کرد.
در گزارش این خبرگزاری درباره این دیدار آمده است: «66سال بعد از توافق سال1953 (پایان جنگ شبه‌جزیره کره و جدایی کره‌شمالی و جنوبی) چنین رویداد شگفت‌انگیزی بین رهبران کره‌شمالی و آمریکا روی داد و 2رهبر با هم دست دادند.» رودونگ سینمون، روزنامه رسمی حزب حاکم کارگران و مینجو جوسون، روزنامه دولت هم در صفحات اول خود به این دیدار پرداختند و تصاویری از آن را کار کردند.

ارتباط چینی
رسانه‌های رسمی در چین، از این دیدار استقبال کرده‌اند و نوشته‌اند که انجام آن، بدون نظر مساعد شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور این کشور عملا امکان‌پذیر نبوده است. رئیس‌جمهور چین یک هفته قبل به کره‌شمالی سفر کرده و یک روز پیش از ملاقات ترامپ و کیم، در اجلاس گروه20 با رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات کرده بود. روزنامه‌های چینی به این سفر و ملاقات هم اشاره کرده‌اند و عملا به موافقت شی برای انجام این دیدار پرداخته‌اند.

بی‌توجهی در کره‌جنوبی
به همان اندازه که این سفر در کره‌شمالی و رسانه‌های رسمی چین با استقبال مواجه شده، در کره‌جنوبی بی‌اهمیت و ظاهری جلوه داده شده و روزنامه‌های عمده کره‌جنوبی آن را بی‌اهمیت خوانده‌اند. جونگ‌انگ ایلبو درباره این سفر نوشته است: «این ملاقات چیزی بیش از یک تئاتر سیاسی بدون نتیجه نیست... تهدید هسته‌ای شمال تغییر نکرده است.» چولسون ایلبو هم گفته است: این دیدار، «سمبلیک» است و مشخص نیست نشست بین 2رهبر دستاوردی خواهد داشت یا نه.

نگاه به انتخابات از داخل خاک کره
در آمریکا، رسانه‌های مخالف‌ ترامپ تحلیل‌های متفاوتی از این دیدار ارائه کرده‌اند. هرچند انتقادها درباره این سفر بسیار زیاد است اما برخی تحلیل‌ها، آن را برای ترامپ یک برد می‌خوانند. رسانه‌های محافظه‌کار که به‌صورت سنتی طرفدار ترامپ هستند، از این اقدام ترامپ حمایت کرده‌اند و ترامپ را ستوده‌اند.
 سی‌ان‌ان دیروز در این‌باره نوشت که باید به این سفر، با لنز انتخابات ریاست‌جمهوری سال2020 در آمریکا نگاه کرد. در گزارش سی‌ان‌ان آمده است که هیچ رئیس‌جمهوری در سال‌های اخیر نتوانسته ‌پیشرفت مناسبی در مسئله هسته‌ای کره‌شمالی داشته باشد؛ بنابراین باید به رویکرد بسیار افراطی ترامپ فرصت داده شود.این نشریه همچنین به این مساله اشاره کرده است که حل یک معضل خارجی بزرگ توسط ترامپ، شانس او را در انتخابات پیش رو بالا می‌برد.
واشنگتن‌پست و پولیتیکو به سابقه فعالیت ترامپ در برنامه‌های تلویزیونی و دنیای پرزرق‌و‌برق مستغلات نیویورک اشاره کرده و گفته‌اند: این سابقه، ‌به ترامپ کمک زیادی کرده است تا «لحظه درخشان تلویزیونی» خود را بسازد.
فاکس‌نیوز در سرمقاله خود نوشته است که ترامپ، «تنها رئیس‌جمهور آمریکاست که تمایل داشته تا این ریسک را بپذیرد و تلاش کند که کره‌شمالی را از تاریکی بیرون بیاورد و از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای‌اش» دور کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید