• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63197
+
-

زباله، سلامت اهالی 2 روستای ایذه را تهدید می‌کند

حدود 20 سال است که زباله‌های شهری و بیمارستانی ایذه در اراضی پیرامون روستاهای راسفند و نوترگی دپو می‌شوند

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط ‌زیست خوزستان با اشاره به وضعیت سایت غیرقانونی دفع پسماند ایذه گفت: سایت زباله واقع در روستای راسفند نمونه‌ای از تخلفات گسترده محیط زیستی توسط دستگاه‌های اجرایی مسئول است. «هژیر کیانی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود ۲۰ سال است که زباله‌های شهرداری ایذه بدون هیچ‌گونه تفکیکی به همراه زباله‌های خطرناک بیمارستانی و به طرز کاملا غیربهداشتی از شهر منتقل و در اراضی میان روستاهای راسفند و نوترگی دپو می‌شوند.

وی افزود: بدون شک این مسئولیت‌گریزی شهرداری و شبکه بهداشت و دستگاه‌های متولی اجرای قانون پسماند مصوبه مجلس شورای اسلامی، تهدیدی علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم است و هزاران نفر در معرض بیماری‌های خطرناک ناشی از این اقدام ضد بهداشتی و ضد محیط زیستی قرار دارند.

کیانی گفت: در این زمینه هفته گذشته نشست هم‌اندیشی و اعتراضی مردم روستاهای راسفند و نوترگی ایذه برگزار شد و مردم به وضعیت سایت غیراصولی دفع پسماند متعلق به شهرداری این شهر تجمع کردند و خواستار جابه‌جایی این سایت خطرناک شدند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان ادامه داد: در این نشست همه تخلفات دستگاه‌های مسئول در عدم پیگیری برای جابه‌جایی این سایت زباله تشریح و موارد تخلف از قانون نیز مطرح شد. کیانی بیان کرد: آنچه در این سال‌ها برای دستگاه‌های مسئول اهمیت نداشته، سلامت مردم و شهروندان بوده است.

وی گفت: اهالی روستا و اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران مجموعه روستاهای راسفند و نوترگی اعتراض خود را در قالب یک طومار و مکاتبه با استاندار مطرح کردند. اهالی روستا عنوان می‌کنند سال‌های طولانی از وعده‌های مسئولان می‌گذرد و هنوز هیچ‌ اقدام عملی برای رهایی آنها از خطرات سایت زباله انجام نشده است.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط ‌زیست خوزستان اظهار کرد: تکثیر گسترده حشرات موذی و حیوانات ولگردی که در این سایت پرسه می‌زنند و نیز دوره‌گردهایی که برای جمع‌آوری مواد بازیافتی در این سایت فعالیت می‌کنند، هر روز سبب جابه‌جایی آلاینده‌های خطرناک این سایت به سایر نقاط شهر و روستا در ایذه می‌شود.

وی گفت: با توجه به عدم رعایت اصول بهداشتی و محیط زیستی، هیچ‌کدام از مراحل چندگانه از مرحله تولید تا جمع‌آوری، حمل و نقل، دپو و دفع بازیافتی انجام نمی‌شود و این سایت به شدت بهداشت عمومی را تهدید می‌کند.دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان افزود: حتی اراضی و محصولات کشاورزی، آب‌های زیرزمینی، دام‌های منطقه، حیات وحش و سایر زیستمندان به شدت تحت تاثیر این بحران هستند. کیانی گفت: جدول زمان‌بندی برای جابه‌جایی این سایت خطرناک زباله و پسماند باید از سوی دستگاه‌های مسئول اعلام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید