• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63116
+
-

۶۴ تن فراورده‌ خام دامی معدوم شد

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: امسال با ۲۶ هزار و ۷۰۰ نوبت بازرسی از مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی ۶۴ تن از انواع این فراورده‌ها در همدان از چرخه مصرف خارج شده است. 

به گزارش مهر، محمودرضا رسولی ارتقای سطح بهداشت عمومی و مسئولیت‌پذیری را برای سلامت مردم از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی برشمرد و با اشاره به واکسیناسیون و پوشش ۹۶ درصدی جمعیت دامی در روستاهای استان همدان درباره بیماری بروسلوز در سال گذشته توضیح داد: دامپزشکی استان همدان موفق به کسب رتبه نخست کشوری در واکسیناسیون بروسلوز شد. 

وی همچنین از واکسیناسیون آبله گوسفند و بز در سال ۹۷ با پوشش ۸۶ درصدی در واحدهای روستایی استان همدان خبر داد و در مورد بیماری آبله اظهار کرد: بیماری آبله گوسفند و بز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی و واگیردار نشخوارکنندگان کوچک است که بسیار سریع‌الانتشار بوده و در درگیری‌های حاصله در گوسفند و بز تلفات ۳۰ تا ۵۰ درصدی را به دنبال دارد. 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان افزود: علائم بیماری آبله در گله‌های گوسفند و بز بسته به سن حیوان، نژاد، ایمنی و دیگر عوامل از ملایم تا شدید متفاوت است. به علت حساسیت بره‌ها و بزغاله‌ها شدت بیماری در این گروه سنی نسبت به بالغان شدیدتر است و بعضی از آنها ممکن است قبل از نشان دادن علائم تلف شوند. رسولی علائم این بیماری را در دام‌های مبتلا تب بالا، تورم پلک، ضایعات پوستی به‌صورت برجستگی‌هایی به خصوص در ناحیه کشاله ران، زیر بغل، زیر دنبه و اطراف گوش و لب‌ها عنوان کرد. 

وی در ادامه با اشاره به عملکرد اداره کل دامپزشکی استان در 3 ماه نخست امسال نیز گفت: امسال به منظور ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه و حفاظت از سلامت شهروندان بیش از ۲۶ هزار و ۷۰۰ نوبت بازرسی و نظارت از مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی، رستوران‌ها و غذاخوری‌های سطح شهر در قالب کشیک صبح و بعدازظهر و حتی ایام تعطیل انجام شده که به ضبط و معدوم‌سازی بیش از ۶۴ تن انواع فراورده‌های خام دامی غیرقابل مصرف از مراکز تولید، توزیع، عرضه و نگهداری منجر شده است. 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان یادآور شد: حضور مستمر بازرسان بهداشتی و بازدید و نظارت‌های دقیق شبانه‌روزی از کشتارگاه‌های دام و طیور به منظور حذف و معدوم‌سازی فراورده‌های خام دامی و آلایش‌های غیرقابل مصرف از دیگر اقدامات همکاران دامپزشکی در 3 ماه نخست سال جاری بوده است. 

رسولی خاطرنشان کرد: پوشش گسترده واکسیناسیون جمعیت دامی استان همدان در فازهای مختلف علیه تب برفکی، طاعون، هاری و لمپی‌اسکین از دیگر اقدامات دامپزشکی استان همدان در 3 ماه نخست سال جاری است به طوری که تاکنون هیچ‌گونه بیماری دامی در استان همدان مشاهده نشده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :