• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63077
+
-

مناسب سازی اماکن شهری همدان

سخنگوی شورای شهر: طرح ساماندهی و مناسب‌سازی اماکن و فضاهای شهری در صحن شورا تصویب شد

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان گفت: طرح سما «ساماندهی و مناسب‌سازی اماکن و فضاهای شهری» با اکثریت آرا در صحن شورای شهر همدان تصویب شد. به گزارش مهر، کامران گردان در صحن شورای شهر همدان بیان کرد: شورای شهر همدان با هدف داشتن شهری ایمن، سالم و مورد استفاده تمامی اقشار جامعه و به‌منظور ارتقای کیفیت اماکن و فضاهای شهری و مناسب‌سازی آنها برای افراد کم‌توان جسمی حرکتی و نیز افزایش انگیزه و توسعه مشارکت فعال مردم در بخش‌های مختلف جامعه طرح «ساماندهی و مناسب‌سازی اماکن و فضاهای شهری» را تهیه و تصویب کرده است. 

وی ادامه داد: این طرح اثربخش شهری با الگوگیری از طرح‌های مشابه، بهره‌گیری از اسناد و قوانین بالادستی و مشاوره با گروه‌های هدف به انجام رسیده است. در زمان تنظیم پیش‌نویس آن، نمایندگان قشر توان‌یابان، بنیاد شهید، بهزیستی و شهرداری هم حضور داشتند. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان با بیان این‌که طی دهه‌های اخیر تغییرات زیادی در حوزه‌های مختلف مربوط به‌ زیست انسانی و استانداردهای زندگی عموم مردم رخداد داده که رشد شتابان پدیده شهرنشینی یکی از آنهاست، افزود: شهرنشینی و زندگی در شهرهای امروز به‌رغم پیشرفت‌ها و مزایایی که دارد، مخاطرات و آسیب‌های زیادی نیز برای تمامی اقشار از هر جنس، سن و گروهی به دنبال داشته است. 

گردان با اشاره به این‌که امروزه دیگر کم‌توانی حرکتی فقط مترادف با معلولیت نیست، بلکه در تعاریف جدید هرگونه عاملی که موجب شود یک فرد نتواند به‌صورت عادی از مواهب شهری بهره‌مند شود به ‌عنوان ناتوانی و یا کم‌توانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: در نظام شهرسازی جدید مباحث مربوط به افراد کم‌توان جسمی ـ حرکتی از سایر موضوعات شهری جدا نیست و باید آثار و پیامدهای گوناگون اجتماعی، ذهنی، اقتصادی و شخصیتی این موضوع را در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار داد. 

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه باید شهرها به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شوند تا شهروندان از هر قشر و جنس و سنی بتوانند بدون هیچ‌گونه مانع فیزیکی و دغدغه ذهنی زندگی راحت و مناسبی داشته باشند. همچنین ساکنان اعم از پیر و جوان، زن و مرد و جانباز و معلول بتوانند با تمهیداتی در سراسر شهر با و یا بدون وسایل نقلیه شخصی و عمومی به‌راحتی تردد کنند و از امکانات شهری بهره ببرند. 

سخنگوی شورای شهر همدان توضیح داد: فضاهای شهری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توجه چندانی به آسایش و راحتی همه اقشار جامعه نشده است و وجود مشکلات کالبدی فراوان در فضاهای شهری، استفاده از این فضاها را برای ناتوانان به حداقل رسانده و در بعضی موارد غیرممکن ساخته است. 

گردان افزود: در اجرای طرح جامع سما، شهرداری همدان باید طی مدت یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه، به منظور تشکیل «ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری همدان» برای افراد کم‌توان جسمی ـ حرکتی با حضور تمامی حوزه‌های اجرایی مرتبط اقدام شود و گزارش پیشرفت کار را هر 3 ماه یک‌بار برای اطلاع به شورای شهر همدان ارائه دهد. 

وی همچنین یادآور شد: شهرداری همدان باید هر سال به هنگام ارائه بودجه سالیانه خود، اعتبارات لازم را در خصوص پروژه‌های مربوط به این حوزه در قالب طرح «پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی معابر جهت معلولین و جانبازان» پیش‌بینی کند و برای تصویب به شورای اسلامی شهر همدان ارائه دهد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید