• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63062
+
-

تفریحی که بوی مرگ می‌دهد

شنای جوانان در کانال‌های آبیاری آب‌پخش علاوه بر خطر غرق شدن، موجب بیماری‌های پوستی می‌شود

ایمنی
تفریحی که بوی مرگ می‌دهد

یکی از تفریحات مردم استان بوشهر به‌ویژه نوجوانان و جوانان در فصل تابستان که شدت گرمای هوا به اوج خود می‌رسد، شنا در دریا، رودخانه‌ها و کانال‌ها است.
به گزارش فارس، کانال‌های آبیاری و زهکشی به منظور آبیاری مزارع و نخیلات احداث شده‌اند و طبق گفته مسئولین، نه‌تنها برای شنا کردن مناسب نیستند، بلکه امراض متعدد پوستی نیز به دنبال دارند.


شنای مرگ

با این حال، افراد زیادی هستند که برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای جنوب به آب‌ کانال‌ها می‌زنند، غافل از این‌که ظاهر آرام کانال‌های آبیاری و زهکشی در سال‌های گذشته جان بسیاری را گرفته است و جوانان زیادی به قصد شنا وارد این آب‌ها شدند، اما پس از مدتی پیکر بی‌جان آنها از آب بیرون کشیده شد.


عمق زیاد آب کانال‌ها

عمق آب موجود در این کانال‌ها گاهی اوقات به 3 تا 4 متر می‌رسد و اگر افراد مهارتی در شنا نداشته باشند، قطعا خطر در کمین آنها است، اما این به معنای این نیست که شناگران ماهر می‌توانند در این آب‌ها شنا کنند، چراکه هدف از احداث این کانال‌ها مصرفشان در کشاورزی است.در سال‌های اخیر، اگرچه درباره خطرات شنا در کانال‌های آبیاری اطلاع‌رسانی شده و حتی تابلوهای شنا ممنوع نیز نصب شده است، بازهم شاهد بی‌توجهی افراد به این هشدارها هستیم و با فرارسیدن فصل تابستان گاهی خبر از غرق‌شدگی به گوش می‌رسد.


باز هم جوانی غرق شد

چند روز گذشته، 4 جوان برازجانی به قصد شنا وارد کانال آبیاری و زهکشی نخیلات آب‌پخش شدند، اما به دلیل عمق زیاد آب غرق شدند که 3 نفر از آنها نجات پیدا کردند و یکی غرق شد و با توجه به تاریک شدن هوا کار جست‌وجوی وی به‌کندی پیش رفت تا این‌که حوالی بامداد روز بعد پیکر بی‌جانش در کانال پیدا شد.


نگرانی مسئولان

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر با بیان این‌که غرق شدن افراد در کانال‌های زهکشی در سالیان اخیر نگرانی‌های ایجاد کرده است اظهار کرد: آبی که در کانال اصلی شبکه آبیاری و زهکشی آب‌پخش وجود دارد نزدیک به 8 هزار لیتر بر ثانیه است. 
«سید مهدی موسوی» افزود: با توجه به فصل گرما، نوجوانان و جوانان تمایل زیادی برای شنا در این آب‌ها دارند، در حالی که ظاهر آرام آب این کانال‌ها فریبنده است.


ممنوعیت شنا در کانال‌های آبیاری

وی با بیان این‌که آب کانال‌های آبیاری و زهکشی کیفیت مناسبی از نظر بهداشتی برای شنا کردن ندارند ادامه داد: سرعت جریان آب در کانال‌ها زیاد است و در نقاطی که دریچه‌ها پایین است عمق این آب بیشتر می‌شود و بارها از طریق رسانه‌های خبری و صدا و سیما هشدارهای لازم را داده‌ایم.
موسوی با تأکید بر این‌که آب این کانال‌ها فقط برای استفاده کشاورزی است گفت: در روز حادثه به محض اطلاع از غرق‌شدگی یک نفر در کانال آبیاری آب‌پخش، برای پایین آوردن سطح آب، دریچه تخلیه رسوب سد سعدآباد را بالا آوردیم و آب کانال را به سمت رودخانه منحرف کردیم تا عمق آب کانال اصلی آب‌پخش پایین‌تر بیاید و فرد غرق‌شده پیدا شود. 
وی با تقدیر از همکاری مردم آب‌پخش گفت: با پایین آمدن سطح آب کانال، جسد جوان غرق‌شده پیدا شد.


امراض پوستی

این مسئول با بیان این‌که آب تمام کانال‌های آبیاری استان فقط مصرف کشاورزی دارند یادآور شد: بارها گفته‌ایم و بازهم می‌گوییم آب موجود در این کانال‌ها اصلا برای شنا کردن مناسب نیست و امراض پوستی زیادی به همراه دارد و موجب قارچ‌های پوستی می‌شود. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر تأکید کرد آب رودخانه‌ها هم برای شنا کردن و آشامیدن مناسب نیست و انتظار داریم مردم این مسائل را رعایت کنند تا دیگر شاهد پرپر شدن عزیزانمان نباشیم.
وی با بیان این‌که دو شب قبل نیز یک نفر در روستای بهرام‌آباد دچار غرق‌شدگی شد گفت: کل طول کانال آبیاری و زهکشی از سد سعدآباد تا آب‌پخش 6 کیلومتر است و به همین صورت از کانال آب‌پخش تا آخرین نقطه دشتی 13 کیلومتر و از این طرف هم 5/13 کیلومتر است. این کانال‌ها طول زیادی دارند.


بی‌توجهی به هشدارها


مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی بوشهر خواستار فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از شنا در کانال‌ها شد و خاطرنشان کرد: ما تابلو شنا ممنوع را هم در کنار این کانال‌ها نصب کرده‌ایم، اما باز هم با بی‌توجهی مردم تلفات جانی ما سال به سال بیشتر می‌شود. 
«سیدمهدی موسوی» با بیان این‌که ائمه جمعه در خطبه‌های خود مردم را در این زمینه آگاه کنند افزود: مسئولین به‌ویژه بخشداران و شوراهای اسلامی برنامه‌ریزی قوی‌تری داشته باشند و به مردم اطلاع‌رسانی کنند که این آب‌ها فقط برای مصرف کشاورزی است تا در کل استان بوشهر شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.
در کمتر از یک دهه اخیر، بیش از 100 نفر در کانال‌های آبیاری استان غرق شده‌اند و خانواده‌های زیادی داغدار شده‌اند که امید می‌رود مردم حداقل برای حفظ جان خودشان به توصیه‌ها درباره خطرآفرین بودن این مکان‌ها توجه کنند تا دیگر شاهد عزادار شدن خانواده‌ای نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید