• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63059
+
-

ساخت خط 2 مترو با مشارکت شیرازی‌ها

معاون شهردار از فروش 6 هزار میلیارد اوراق مشارکت با هدف اجرای این خط مترو خبر داد

اخبار فارس
ساخت خط 2 مترو با مشارکت شیرازی‌ها

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز از انتشار و فروش 6 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای احداث خط 2 مترو شیراز خبر داد. به گزارش ایسنا، «محمدهادی هاشم‌پور» با بیان این‌که تعهد بازپرداخت سود این اوراق به طور مساوی بر عهده دولت و شهرداری شیراز خواهد بود خاطرنشان کرد: سود علی‌الحساب این اوراق 18 درصد در نظر گرفته شده و هر سه ماه یک بار قابل احصا خواهد بود. ضمن آن‌که اصل مبلغ نیز در سرسید قابل‌دریافت است. بنا به گفته معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز، مدت مشارکت این اوراق چهارساله و مقاطع پرداخت سود علی‌الحساب آن هر سه ماه یک بار در نظر گرفته شده است. 

وی با اشاره به این‌که سازمان برنامه و بودجه کشور به نمایندگی از سوی دولت و بانک شهر، به عنوان مرجع تضمین‌کننده اوراق مشارکت است افزود: این اوراق معاف از مالیات و قابل‌معامله در بورس است و همچنین نزد نظام بانکی کشور از مزیت وثیقه‌گذاری برخوردار است. 

هاشم‌پور با اعلام این‌که در قانون بودجه امسال دولت، انتشار 8 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی شهرداری‌ها پیش‌بینی شده است خاطرنشان کرد: در این زمینه، شهرداری شیراز با عاملیت بانک شهر اقدام به انتشار و فروش 6 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با هدف احداث خط 2 مترو کرده است. 

معاون مالی و اقتصادی شهردار شیراز با اشاره به روند انتشار این اوراق در سال‌های اخیر گفت: انتشار این اوراق علاوه بر تکمیل خط یک و احداث خط 2 مترو شیراز، زمینه مشارکت شهروندان در توسعه، عمران و آبادانی شهر را فراهم خواهد آورد. وی افزود: از آنجا که در شرایط فعلی دولت و شهرداری‌ها، چندان نمی‌توان به ظرفیت بودجه مستقیم این دو نهاد برای توسعه مترو تکیه کرد، برآنیم از ظرفیت‌های دیگر موجود در بودجه نظیر اوراق مشارکت استفاده کنیم. معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با تاکید بر این‌که بخش عمده‌ای از خط یک مترو شیراز نیز توسط انتشار و فروش اوراق مشارکت خریداری‌شده از سوی شهروندان اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است خاطرنشان کرد: برای ادامه روند تکمیل و توسعه زیرساخت‌های مترو نیز از این ظرفیت بهره خواهیم برد.

وی با بیان این‌که تجربیات ملی نیز نشان می‌دهد که عبور مطمئن از تنگناهای مالی برای توسعه شهر از مسیر تلفیق اقتصاد شهری و اقتصاد اسلامی میسر خواهد بود گفت: تامین منابع مالی ابرپروژه‌های شهر همچون مترو از محل توسعه و تحصیل ابزار‌های مالی یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند در شرایطی که کشور تحت تاثیر پیامدهای حاصل از چالش‌های مالی قرار گرفته است، راه گشا باشد. 

هاشم‌پور اضافه کرد: انتشار اوراق مشارکت به سبب ماهیت سودآوری، مشارکت‌پذیر بودن و برخورداری از مولفه‌های بانکداری اسلامی همواره در نزد مردم با اقبال مواجه بوده است.
 او گفت: دریافت تسهیلات و انتشار اوراق مشارکت در چارچوب یک بسته سیاستی متناسب با پروژه، آن هم در شرایط حساس کنونی که از سویی کشور با پیامدهای حاصل از رکود اقتصادی مواجه است و از سوی دیگر بودجه شهری پوشش مناسبی برای توسعه طرح‌های زیرساختی و عمرانی نخواهد بود، به عنوان یک ابزار مالی کارآمد در مسیری هزینه خواهد شد که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، زمینه تکمیل شاخصه‌های توسعه شهر را فراهم می‌کند.
مرحله اول اوراق مشارکت شهرداری شیراز در روزهای پایانی سال 97 انجام شده بود و مرحله دوم این اوراق نیز دوم تیر امسال منتشر شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید